فرهنگیهنری 09:10 - 05 مرداد 1395
باشگاه خبرنگاران انتقاد از مخدوش کردن شعر و کلام در موسیقی امروزی
مجید کیانی و مهدی آذرسینا دو چهره مطرح در عرصه موسیقی ایرانی به عنوان مهمانان این هفته «نقد موسیقی» از پیوند شعر و موسیقی ایرانی سخن گفتند.
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی برنامه موسیقایی «نقد موسیقی»؛ برنامه «نقد موسیقی» شب گذشته به نقش کلام و تاثیرات آن در موسیقی ایرانی و تفاوت در آوازها و تصانیف این نوع موسیقی با حضور مجید کیانی نوازنده، آهنگساز و فارغ التحصیل از دانشگاه سوربن فرانسه و مدرس دانشگاه تهران و نیز مهدی آذرسینا نوازنده، آهنگساز و مدرس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران پرداخت.
مهدی آذرسینا با تاکید بر اینکه مسئله تلفیق شعر و موسیقی تاکنون بسیار مورد بحث قرار گرفته، گفت: مورد بحث قرار گرفتن این دو مهم به این دلیل است که شعر از ابزارهای اصلی در یک اثر موسیقی است و همیشه مسئله تلفیق شعر و موسیقی از زمان کهن تا دوره معاصر در کنار هم مطرح شده است.
وی ادامه داد: در مسئله تلفیق شعر و موسیقی، موسیقیدان باید موسیقیاش را با کلام ترکیب کند. در نتیجه باید در ابتدا به فکر موسیقی خود باشد و نباید تنها به کلام و محتوا بپردازد؛ زیرا یک شاعر نیز از موسیقی برای پایه شعر خود استفاده می کند تا شعری قوی تر بسراید. در واقع یک موسیقیدان نیز باید همانگونه عمل کند و اصل کار خود را موسیقی بداند و به شعر به عنوان یک ابزار قوی در موسیقی نگاه کند.
وی ادامه داد: البته معتقدم که شعر موسیقی را زیباتر میکند و استفاده از کلام و شعر قوی مسلما یک اثر موسیقایی را زیباتر خواهد کرد.
این آهنگساز گفت: در موسیقی قدیم افراد پایبند به اشعار موزون بودند اما در موسیقی امروز این پایبندی وجود ندارد و محدود به عروض نیستند که این مورد اگر همراه با علم و مطالعه باشد، میتواند بسیار مفید باشد.
وی اضافه کرد: در ضمن آهنگسازان و موسیقیدانان نباید به هیچ عنوان شعر را خراب کنند و نظم آن را به هم بزنند اما اولویت را باید به زیبایی موسیقی خود بدهند؛ زیرا شعر ابزاری برای بیان بهتر موسیقی است که باید آهنگساز با علم کافی در مورد شعر و موسیقی به تولید یک اثر موسیقایی بپردازد.
همچنین مجید کیانی نوازنده و مدرس دانشگاه نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: ما با یک ادبیات غنی روبرو هستیم اما متاسفانه در دوره قاجار موسیقی ما تحت تاثیر غرب قرار میگیرد و ادبیات ما را نیز دستخوش تغییرات کرد و به راحتی تئوری غربی را به جای تئوری قدیم در به کارگیری شعر در موسیقی پذیرفتیم که چون متاسفانه این مورد بدون علم و مطالعه کافی انجام شد به موسیقی و ادبیات ما صدمه وارد کرد.
وی ادامه داد: برخی خوانندههای جدید وزن شعر را رعایت نمیکنند و حتی گاهی با اضافه کردن یک هجای صوتی اضافه وزن شعر را مخدوش میکنند که این امر میتواند باعث صدمه به موسیقی شود، چرا که شعر دارای آهنگ درونی است و همین مهم در موسیقی تاثیر مهمی دارد.
وی تصریح کرد: خوانندهها و آهنگسازان با مطالعه به استفاده از شیوههای جدید تلفیق شعر در موسیقی بپردازند.
کیانی در پایان گفت: در تولید موسیقی اصیل میدانیم که کار تلفیق شعر و موسیقی به چه صورت است و قانون و ضوابط خاص خود را دارد اما متاسفانه در موسیقی متجدد قانونی تعریف نشده است.
پیروز ارجمند، مجری کارشناس برنامه «نقد موسیقی» در این برنامه گفت: یک اصل مهم حوزه موسیقی تلفیق شعر و موسیقی در یک اثر موسیقایی است. از این رو لازم و ضروری است که برای تولید یک اثر موسیقایی خوب به این مهم توجه ویژه ای شود.
وی با اشاره به چگونگی فعالیت درست آهنگسازان بیان داشت: یک آهنگساز قوی باید از علم شعر برخوردار باشد و همچنین موسیقیدان هم باشد و علم کافی در این زمینه داشته باشد و ردیف آوازی و ردیف موسیقی بداند تا بتواند به کار آهنگسازی بپردازد. البته همراه با اصل اخلاقمداری؛ چرا که اخلاق برای یک فعال موسیقایی اصل است.
گفتنی است؛ برنامه «نقد موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب ذوالفقاری کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما، از مجموعه نقدهای «نقد چهار» است که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به صورت زنده از شبکه چهار پخش می شود.
انتهای پیام/
مهدی آذرسینا با تاکید بر اینکه مسئله تلفیق شعر و موسیقی تاکنون بسیار مورد بحث قرار گرفته، گفت: مورد بحث قرار گرفتن این دو مهم به این دلیل است که شعر از ابزارهای اصلی در یک اثر موسیقی است و همیشه مسئله تلفیق شعر و موسیقی از زمان کهن تا دوره معاصر در کنار هم مطرح شده است.
وی ادامه داد: در مسئله تلفیق شعر و موسیقی، موسیقیدان باید موسیقیاش را با کلام ترکیب کند. در نتیجه باید در ابتدا به فکر موسیقی خود باشد و نباید تنها به کلام و محتوا بپردازد؛ زیرا یک شاعر نیز از موسیقی برای پایه شعر خود استفاده می کند تا شعری قوی تر بسراید. در واقع یک موسیقیدان نیز باید همانگونه عمل کند و اصل کار خود را موسیقی بداند و به شعر به عنوان یک ابزار قوی در موسیقی نگاه کند.
وی ادامه داد: البته معتقدم که شعر موسیقی را زیباتر میکند و استفاده از کلام و شعر قوی مسلما یک اثر موسیقایی را زیباتر خواهد کرد.
این آهنگساز گفت: در موسیقی قدیم افراد پایبند به اشعار موزون بودند اما در موسیقی امروز این پایبندی وجود ندارد و محدود به عروض نیستند که این مورد اگر همراه با علم و مطالعه باشد، میتواند بسیار مفید باشد.
وی اضافه کرد: در ضمن آهنگسازان و موسیقیدانان نباید به هیچ عنوان شعر را خراب کنند و نظم آن را به هم بزنند اما اولویت را باید به زیبایی موسیقی خود بدهند؛ زیرا شعر ابزاری برای بیان بهتر موسیقی است که باید آهنگساز با علم کافی در مورد شعر و موسیقی به تولید یک اثر موسیقایی بپردازد.
همچنین مجید کیانی نوازنده و مدرس دانشگاه نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: ما با یک ادبیات غنی روبرو هستیم اما متاسفانه در دوره قاجار موسیقی ما تحت تاثیر غرب قرار میگیرد و ادبیات ما را نیز دستخوش تغییرات کرد و به راحتی تئوری غربی را به جای تئوری قدیم در به کارگیری شعر در موسیقی پذیرفتیم که چون متاسفانه این مورد بدون علم و مطالعه کافی انجام شد به موسیقی و ادبیات ما صدمه وارد کرد.
وی ادامه داد: برخی خوانندههای جدید وزن شعر را رعایت نمیکنند و حتی گاهی با اضافه کردن یک هجای صوتی اضافه وزن شعر را مخدوش میکنند که این امر میتواند باعث صدمه به موسیقی شود، چرا که شعر دارای آهنگ درونی است و همین مهم در موسیقی تاثیر مهمی دارد.
وی تصریح کرد: خوانندهها و آهنگسازان با مطالعه به استفاده از شیوههای جدید تلفیق شعر در موسیقی بپردازند.
کیانی در پایان گفت: در تولید موسیقی اصیل میدانیم که کار تلفیق شعر و موسیقی به چه صورت است و قانون و ضوابط خاص خود را دارد اما متاسفانه در موسیقی متجدد قانونی تعریف نشده است.
پیروز ارجمند، مجری کارشناس برنامه «نقد موسیقی» در این برنامه گفت: یک اصل مهم حوزه موسیقی تلفیق شعر و موسیقی در یک اثر موسیقایی است. از این رو لازم و ضروری است که برای تولید یک اثر موسیقایی خوب به این مهم توجه ویژه ای شود.
وی با اشاره به چگونگی فعالیت درست آهنگسازان بیان داشت: یک آهنگساز قوی باید از علم شعر برخوردار باشد و همچنین موسیقیدان هم باشد و علم کافی در این زمینه داشته باشد و ردیف آوازی و ردیف موسیقی بداند تا بتواند به کار آهنگسازی بپردازد. البته همراه با اصل اخلاقمداری؛ چرا که اخلاق برای یک فعال موسیقایی اصل است.
گفتنی است؛ برنامه «نقد موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب ذوالفقاری کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما، از مجموعه نقدهای «نقد چهار» است که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به صورت زنده از شبکه چهار پخش می شود.
انتهای پیام/
8062161
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزهها، کاخها و محوطههای تاریخی به مناسبت شبهای قدر کوتاهتر شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» در شبهای قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفریجوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریالهای طنز توضیحاتی داد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلمهای متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکههای سیما میکند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامهریزیهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانیگری ضروری است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شبهای قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره میکنند که از رحمت الهی دور میشوند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامههای تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روزهای گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بینالملل نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به اتمام رسید.