استانی 03:52 - 04 اردیبهشت 1393
/یادداشت/
این روزها صحبت از تعیین نرخ‌های جدید برای کرایه تاکسی‌ در سنندج نقل محافل است، موضوعی که با بررسی در شورای این شهر برای تصمیم‌گیری نهایی به فرمانداری ارجاع شده است.

تعیین و اعمال نرخ کرایه‌ها، تعامل دوجانبه می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هر ارتباطی در جامعه بشری باید به صورت تعاملی و دو طرفه شکل گیرد؛ به این معنا که نیازها، درخواست‌ها و تمایلات دو گروه مقابل هم تا حد مقدور در برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات مورد نظر قرار بگیرد.

این موضوع شاید در گذشته‌های دور و در زمانی که سیستم‌های دموکراتیک بر کشورها حاکم نبوده است، چندان جدی گرفته نشد اما طی یک فرآیند تدریجی و با گذر از قرن‌ها مبدل به یک مطالبه عمومی و همگانی شده است.

شهرنشینی در جوامع متمدن امروزی ملزومات و ابزارهایی دارد که حرکت در مسیر و اصول قواعد مشخص از جمله آنها است، چرا که در غیر این صورت هرج و مرج و بی‌نظمی شهرها را در برخواهد گرفت.

وسایل نقلیه در روزگار کنونی به عنوان جزئی لاینفک از زندگانی بشر، جایگاه خود را اثبات کرده‌اند و انواع و تعداد مختلفی از خودروهای عمومی و شخصی در طول ساعات شبانه‌روز در خیابان‌های شهرهای ما جولان می‌دهند.

در این میان مسئولیت و نقشی که وسایل نقلیه عمومی بر عهده دارند بسیار حائز اهمیت و در جای خود حساس است، در واقع می‌توان ادعا کرد زندگی بسیاری از شهروندان، وابستگی کاملی به ناوگان حمل و نقل عمومی یافته است.

بخش عمده‌ای از تأمین نیازهای مردم از بازارها گرفته تا حضور در محل کار و تحصیل و تفریح توسط خودروهای عمومی صورت می‌گیرد و شهروندان هر روز با استفاده از این وسائط به امورات یومیه خود می‌پردازند.

به دلایلی که ذکر شد، نحوه خدمات‌رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است همواره تمهیدات مناسب برای رفاه هر چه بیشتر مردم در استفاده از آنها اندیشیده شود.

از سوی دیگر رانندگان خودروهای مسافربری اعم از اتوبوس، تاکسی و مترو به همراه خانواده‌های خود بخش قابل توجهی از مردم را شامل می‌شوند که در کنار خدمت به شهروندان، زندگی خود را نیز از این راه گذرانده و امرار معاش می‌کنند.

کردستان به علت محرومیت‌ها و عقب‌ماندگی تاریخی که در زمینه‌های اقتصادی بدان تحمیل شده است از وسایل حمل و نقل پیشرفته چون مترو بی‌بهره بوده و تنها اتوبوس و تاکسی کار جابجایی مسافران را در شهرهای مختلف این استان، انجام می‌دهند.

مشکلات اقتصادی که بر اکثریت مردم استان حاکم است در کنار برخی ملاحظات دیگر موجب می‌شود تا نرخ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همواره مورد نارضایتی رانندگان باشد.

آنها معتقدند در حالی که بافت قدیمی شهر و محدودیت‌های تردد به همراه افزایش بی‌رویه خودرو در معابر شهرها، ترافیک سنگین و در نتیجه کندی حرکت را ایجاد کرده است، تعیین کرایه‌ها با حداقل قمیت‌ها و بدون در نظر گرفتن شرایطی چون تورم و فشارهای اقتصادی چندان موجه نیست.

همه ما شاهد بحث‌ها و گاه درگیری‌هایی که بین رانندگان تاکسی کلافه از ترافیک شهر و مسافرانی که بر پرداخت نرخ مصوب کرایه‌ها پافشاری می‌کنند، بوده‌ایم و شاید خود ما نیز آن را تجربه کرده باشیم.

اما روی دیگر ماجرا نیز آن است که بخشی از مردم به دلیل شرایط دشوار زندگی به سختی قادر به تأمین همین مقدار اندک کرایه‌ها هستند و این مسئله بر پیچیدگی‌های برنامه‌ریزی برای متولیان، دامن زده است.

اتوبوس‌ها نیز به عنوان شریک کاری تاکسی‌ها، سهم بزرگی در حمل و نقل مسافران درون شهری بر عهده دارند که از نکات مثبت آنها مشخص بودن زمان توقف و حرکت " البته در صورتی که رعایت شود" و طی مسیرهای طولانی با کمترین کرایه است.

برخی موارد نیز چون کندی حرکت به دلیل توقف‌های فراوان در ایستگاه‌ها و همچنین بی‌توجهی شهروندان به ظرفیت اتوبوس‌ها و در نتیجه ایجاد فضایی دشوار در داخل آنها از نقاط ضعف به شمار می‌رود.

با این وجود برای بسیاری از شهروندان که در شهرک‌های دورتر و بویژه در نواحی منفصل شهری زندگی می‌کنند اتوبوس‌ها یک نعمت هستند و مسافران آنها صرف زمان فراوان برای رسیدن به مقصد را در برابر پرداخت کرایه چندین مسیر به تاکسی‌ها ترجیح می‌دهند.

این روزها صحبت از تعیین نرخ‌های جدید برای کرایه تاکسی و اتوبوس ‌ در سنندج نقل محافل است، موضوعی که با بررسی در شورای این شهر برای تصمیم‌گیری نهایی به فرمانداری ارجاع شده است.

به نظر می‌رسد تقویت هرچه بیشتر ناوگان اتوبوسرانی و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی می‌تواند نقش بارزی در کاستن از ترافیک و ترددهای موجود در شهر ایفا کند که البته در این میان نیز باید با تدوین ضوابط و راهکاری مشخص، نرخی برای استفاده از آنها تعیین شود که هم شرکت‌های متولی و هم مسافران راضی باشند.

برای تعیین نرخ تاکسی و میزان افزایش آن نیز توجه به طول مسیر و حجم ترافیک موجود در آن منطقه از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند شرایط عادلانه‌ای در میزان پرداختی کرایه تاکسی فراهم کند، وضعیتی که هم رانندگان و هم مسافران به یک رضایت نسبی و تعامل دو جانبه دست یابند.

----------------------------------

یادداشت از: کیوان قاسمی

----------------------------------


3561745
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است