به گزارش دفتر خبرگزاری فارس غرب گیلان، دوچرخهسواری یکی از رشتههای ورزشی بوده که بسیار مفرح و جذاب و در عین حال بسیار پرهزینه و طاقت فرسا است که اراده و عزم قوی میطلبد.
دو جوان فومنی با تحمل این سختیها سفری سخت و طولانی اما معنوی را تجربه کردهاند.
برای آشنایی با اهداف این دوچرخهسواران گفتوگوی تفصیلی با «امین جانثارطلوع» 24 ساله و کارشناس مدیریت بازرگانی و امدادگر هلالاحمر فومن و «رضوان جهاندیده» 17 ساله و پیشدانشگاهی و امدادگر ترتیب دادهایم که ماحصل آن را در زیر میخوانید:
فارس: انگیزه سفرتان با دوچرخه چه بود؟
امین: یکبار در سال 91 به همراه یکی دیگر از امدادگران فومن «سعید اخلاقی» مسیر فومن تا مشهد مقدس را رفته بودم و تجربه کافی داشتم و امسال نیز با پیشنهاد «رضوان» برای بار دوم به این سفر ترغیب شدم.
رضوان: من هم از هیجان و تجربه کردن چیزهای جدید لذت میبرم و با خاطرههایی که از دوره قبل شنیده بودم این بار خودم تصمیم گرفتم برای تجربه مسیر طولانی فومن تا مشهد را در کنار امین رکاب بزنم ضمن اینکه همواره زیارت امام رضا (ع) را دوست داشتم و امام رضا (ع) هم در حدیثی فرمودهاند هر کسی با سختی حرم مرا زیارت کند در روز قیامت در سه جا به کمکش میروم.
فارس: هدف و شعارتان در این سفر چه بود؟
امین و رضوان: ما به مناسبت دهه کرامت و هفته دولت و حمایت از کودکان مظلوم غزه عزم خودمان را برای رفتن به این راه طولانی جذب کردیم و هدف ما این بود تا به جوانها بگوییم از شور و نشاط و تحرکی که در درون هر جوان وجود دارد به نحو مطلوب استفاده کنند و به این باور برسند که با خواستن میشود کارهای بزرگی را به سرانجام رساند.
فارس:چه مسافتی را پیمودید؟
امین و رضوان: از فومن تا حرم مطهر رضوی یکهزار و 250 کیلومتر را در 7.5 روز به اتمام رساندیم و از استانهای گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی عبور کردیم تا به خراسان رضوی رسیدیم.
فارس: چه مشکلاتی در طول راه برای شما پیش آمد؟
امین: نخستین مشکل از بعد مالی بود زیرا دوچرخهسواری از ورزشهای پرهزینه است و مشکل دیگر ما نیز فراهم کردن تغذیه در مسیر راه و گرمای شدید هوا، بارندگی بیامان در جنگل گلستان و وزش باد در خلاف جهت حرکت ما بود که گاهی توان رکاب زدن را از ما میگرفت و موجب توقفمان میشد.
رضوان: یک مشکل ترسناک و در عین حال شیرین و خاطرهانگیز نیز برای ما رخ داد و آن اینکه در ساعات اولیه شب در حال عبور از جنگل انبوه گلستان بودیم که ناگهان صدایی در کنار جاده نظر ما را به خودش جلب کرد و چند لحظه بعد متوجه شدیم که گرازی در حال حملهور شدن به ما است که با دیدن این حیوان سعی کردیم در سربالایی رکاب بزنیم و از بخت بد تا لحظاتی هیچ خودرویی عبور نکرد تا بتوانیم درخواست کمک داشته باشیم.
فارس: شما کل مسیر را در چه ساعتهایی حرکت میکردید؟
امین و رضوان: ما هر روز از ساعت 7 صبح تا 13 ظهر رکاب میزدیم و پس از آن برای ناهار و نماز و استراحت تا ساعت 16 توقف میکردیم و دوباره تا 8.30 شب به رکاب راه خود ادامه میدادیم
اما در سه روز آخر که میخواستیم یک روز جلوتر از برنامهریزی که انجام داده بودیم به مشهد برسیم بدون صرف ناهار و استراحت به حرکت پیمودن مسیر ادامه میدادیم.
فارس: به طور میانگین روزانه چند کیلومتر را طی میکردید؟
امین و رضوان: میانگین روزی 140 تا 185 کیلومتر را پشت سر میگذاشتیم و زمان استراحت خود را با هماهنگیهایی که از سوی هلال احمر گیلان شده بود و معرفی نامهای که از رئیس جمعیت هلال احمر فومن داشتیم تنظیم کرده و شبها را در شعب و یا پایگاههای امداد جادهای هلال احمر که در مسیرمان وجود داشت سپری میکردیم.
فارس: در طول مسیر حتما با افراد زیادی در طول مسیر برخورد داشتید، رفتار آنها با شما چگونه بود؟
امین و رضوان: دو سال پیش که ما مسیر مذکور را رفتیم در بخشهایی از آن برخورد مناسبی از سوی مردم به ویژه جوانها با ما نمیشد اما امسال استقبال بسیار گرمی از ما صورت گرفت و حتی در برخی از شهرها مردم با دادن نذری و تامین کردن تغذیه برای راه ما، لطف خود را نسبت به ما ابراز میکردند.
در تمام مسیر یک خودرو که از پشت ما در حال آمدن بود میوهای را پرت کرد که به پشت رضوان برخورد کرد و موجب ایجاد مشکل برای او شد.
فارس: مشکلات و کاستیهای ورزش دوچرخهسواری را در چه میدانید؟
امین: دوچرخهسواری ورزش بسیار سالمی است که در تمام سنین قابل انجام است اما به دلیل بالا بودن هزینه خرید دوچرخه استقبال بسیار کمی از آن میشود و اگر وارد بحث حرفهای و مسابقات شویم بدون حمایت مالی نمیتوان ادامه داد.
رضوان: ما در شهر فومن جاذبههای بسیار خوبی برای مسابقات دوچرخهسواری کوهستان و حتی جادهای داریم اما به دلیل بالا بودن هزینه و نبود مکان ویژه این ورزش، نمیشود راه به جایی پیدا کرد.
فارس: حامیان شما در این سفر ورزشی و معنوی چه کسانی بودند؟
امین و رضوان: قبل از حرکت به چند تا سازمان و نهاد برای بحث حمایت مالی رجوع کردیم و از آنجا که عضو جمعیت هلال احمر بودیم این سازمان بخش زیادی از هزینههای ما را تقبل کرد اما این لطف آنها به دلیل بالا بودن هزینهها کافی نبود و ما برای مساعدت بیشتر به اداره ورزش و جوانان نیز رفتیم و آنها گفتند که قرار است از سوی بخشداری و شورای شهر ماکلوان مبلغی به ما برسد و با توجه به قولهایی که داده شده بود تا پایان مسیر هیچ کمکی از سوی آنها صورت نگرفت.
فارس: به نظر شما دوچرخه سواری به جز اینکه یک ورزش است، چه فایدههای دیگری دارد؟
امین: دوچرخهسواری علاوه بر این که موجب تندرستی و نشاط و شادابی خود فرد میشود، میتواند به عنوان وسیله نقلیه شهری نیز مورد استفاده قرار گیرد تا هزینههای زیادی که برای سوخت و خودرو صرف میکنیم کاهش یابد و از آلودگی هوا و ترافیکهای سنگین نیز جلوگیری شود.
فارس: به رکابزنی خود در مسیرهای طولانی ادامه میدهید؟
امین و رضوان: اگر لطف خدا و حمایت مسئولان شامل حال ما شود علاقهمند هستیم شعار انساندوستانه و صلح خود را با دوچرخهسواری و رکابزنی به خارج از مرزهای ایران اسلامی نیز برسانیم.
رضوان: از خانواده خود که به بنده در این سفر زیارتی کمک کردند و از دوست خوبم امین طلوع که یاورم در طول مسیر بود و همه کسانی که یاریمان کردند قدردانی میکنم.
امین: بنده هم از شما بابت این گفتوگو و نیز از خانوادهام که در امر ورزش همواره یاریمان کرده و از مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان، حسن رجبی رئیس جمعیت هلال احمر فومن، محرم آقابیگی مسئول اداره عملیات جمعیت هلال احمر استان، امین محمدی رئیس هیئت دوچرخهسواری فومن و دوست عزیزم سجاد مرادی قدردانی میکنم.
4774868