به گزارش ایسنا، «مجید خدابخش» در جلسه مشترک با شورای راهبری تدوین دومین سند تدبیر توسعه آذربایجانشرقی اظهار کرد: تدوین نخستین نسخه این سند که در سال 92 انجام شد کار بسیار ارزشمندی است و ما پایههای نظری آن را کاملا قبول داریم؛ اما برای اینکه برنامههای آن عملیاتیتر شود نیاز به بازنگری داشت که این بازنگری نیز در دومین نسخه آن در حال انجام است.
وی افزود: در حدود 70 سال گذشته توسعه مملکت بر پایه منابع مالی دولت بود و بیشتر به توسعه سیاسی توجه میشد و استقرار غیرمنطقی برخی کارخانجات بزرگ در شماری از شهرها موید این مطلب است، اما حالا دولت منابع مالی محدودی دارد و برای مدیریت این منابع محدود نیاز به برنامهریزیهایی مثل تدوین سند تدبیر توسعه داشتیم.
استاندار آذربایجانشرقی کاهش شمار هستههای کلیدی نخستین سند تدبیر توسعه استان از 40 به 13 هسته در دومین سند را اقدامی ارزشمند برشمرد و افزود: توجه به مقولاتی مثل حمل و نقل بسیار ضروری به نظر میرسد، چون در مقطع کنونی پروژههای مرتبط مثل راه و راهآهن تبدیل به مطالبه عمومی شده است.
وی با اشاره به ردیف اعتباری راهآهنهای شعبهای مثل بستانآباد- سراب در قانون بودجه سال 97، از برقی کردن راهآهن جلفا یاد کرد و گفت: با تکمیل این راهآهن به شبکه ریلی اتحاد جماهیر شوروی در منطقه آزاد ارس وصل خواهیم شد.
خدابخش پیشرفت پروژه متروی تبریز را نیز مطلوب و فوقالعاده ارزیابی و تصریح کرد: لازم است به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل و برجسته کردن نقش فناوری اطلاعات در حمل و نقل جدیتر پرداخته شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه باید راهبردهای ارائه شده ذیل هستههای کلیدی با واقعیتهای روز همخوانی داشته و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشند، افزود: انتظار داریم طرحهای اجرایی کردن هستههای 13گانه دومین سند نیز تدوین شود.
وی در عین حال بر لزوم آموزش مدیران، معاونان، حراستها، ذیحسابان و مدیران مالی دستگاهها برای برخورد مناسب با سرمایهگذاران تاکید کرد و گفت: مدیران باید با اموری مثل انواع قراردادهای بینالمللی، مشارکتی، مسائل بانک و بیمه آشنا باشند که در غیر اینصورت، قطعاً با ایجاد چاله هوا در پرواز هواپیمای توسعه مواجه میشویم.
خدابخش توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی را زیربنای توسعه اقتصادی خواند و گفت: مهمترین نکته احترام به سرمایهگذار و اصلاح نگرش منفی گذشته به سرمایهگذار است.
انتهای پیام