وبگردی 21:21 - 09 آبان 1393
باشگاه خبرنگاران هر شب با قرآن/ در چه شرایطی «انجام وظیفه» از گردن ما ساقط می شود؟!
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
پس شاید تو (به خاطر عدم پذیرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را که به تو وحی میشود واگذاری و (شاید) سینهات به خاطر آن (حرفها) که میگویند: چرا گنجی بر او نازل نشده، یا فرشتهای با او نیامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنین باشد، که) تو فقط هشدار دهندهای و خداوند بر هر چیزی ناظر و نگهبان است.
* گاهی کفّار از پیامبر میخواستند کوههای مکه را با معجزه به طلا تبدیل کند و یا فرشتهای برای تأیید او نازل شود، از سوی دیگر بعضی به خاطر بغض و کینه حاضر نبودند که پیامبرصلی الله علیه وآله آنچه را مربوط به حضرت علی علیه السلام است، بیان کند و اگر هم بیان میفرمود، نمیپذیرفتند. لذا پیامبر صلی الله علیه وآله سینهاش تنگ و ناراحت میشد و در نتیجه پیام آیات را به تأخیر میانداخت و این با عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله منافاتی ندارد. زیرا گاهی ابلاغ پیام الهی فوری نیست و پیامبر صلی الله علیه وآله هم روی ملاحظاتی که آن هم شخصی نیست، (بلکه بر اساس مصلحت است،) ابلاغ آیات را به تأخیر میانداخت. امّا با نزول این آیه، آن ملاحظات هم کنار گذاشته میشود و با قاطعیّت، پیام آیه ابلاغ میگردد.
ممکن است ترک بیان وحی تنها نسبت به برخی افراد لجوج بوده که پیامبر صلی الله علیه وآله از هدایت آنان مأیوس بوده است، لکن خداوند میفرماید: گرچه ایشان ایمان نخواهند آورد، امّا تو وظیفهی خودت را ترک نکن.
شاید معنای آیه این باشد که کفّار افرادی بیتفاوت و بهانهگیر هستند که گویا تو وحی ما را بر آنان نخواندهای، و شاید مراد این باشد که اندیشهی تأخیر و ترک ابلاغ برخی از آیات قرآن، مایهی دلتنگی تو است.
* مبلّغ باید در ابلاغ کلام خدا قاطع باشد و ملاحظهی حرفها و بهانههای مردم را نکند. «فلعلّک تارک ... ان یقولوا»
* در شیوهی برخورد و ارشاد بجای آنکه بگوییم: تو چنین هستی، بگوییم: گویا، شاید، مبادا چنین باشی. «فلعلک» بجای «انّک»
* کفّار علاوه بر اذیّتها و آزارهای جسمانی، با بهانهگیریهای مختلف، پیامبرصلی الله علیه وآله را در فشار قرار میدادند. «ضائق به صدرک ان یقولوا ...»
* عقل مردم در چشم آنهاست، رسالت را در کنار ثروت میپذیرند. «لولا انزل علیه کنزٌ»
* ما ضامن وظیفه هستیم، نه نتیجه، تو به وظیفهات عمل کن، باقی امور را به خداوند واگذار. «انّما انت نذیر و اللّه علی کل شیئ وکیل»
* وظیفهی مبلّغ انذار مردم است، نه اجبار مردم به ایمان آوردن. «انّما انت نذیر»
سوره 11. هود آیه 12
فَلَعَلَّک تَارِک بَعْضَ مَا یوحَی إِلَیک وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُک أَن یقُولُواْ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَیهِ کنْزٌ أَوْ جَآءَ مَعَهُ مَلَک إِنَّمَآ أَنتَ نَذِیرٌ وَاللَّهُ عَلَی کلِّ شَیءٍ وَکیلٌپس شاید تو (به خاطر عدم پذیرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را که به تو وحی میشود واگذاری و (شاید) سینهات به خاطر آن (حرفها) که میگویند: چرا گنجی بر او نازل نشده، یا فرشتهای با او نیامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنین باشد، که) تو فقط هشدار دهندهای و خداوند بر هر چیزی ناظر و نگهبان است.
* گاهی کفّار از پیامبر میخواستند کوههای مکه را با معجزه به طلا تبدیل کند و یا فرشتهای برای تأیید او نازل شود، از سوی دیگر بعضی به خاطر بغض و کینه حاضر نبودند که پیامبرصلی الله علیه وآله آنچه را مربوط به حضرت علی علیه السلام است، بیان کند و اگر هم بیان میفرمود، نمیپذیرفتند. لذا پیامبر صلی الله علیه وآله سینهاش تنگ و ناراحت میشد و در نتیجه پیام آیات را به تأخیر میانداخت و این با عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله منافاتی ندارد. زیرا گاهی ابلاغ پیام الهی فوری نیست و پیامبر صلی الله علیه وآله هم روی ملاحظاتی که آن هم شخصی نیست، (بلکه بر اساس مصلحت است،) ابلاغ آیات را به تأخیر میانداخت. امّا با نزول این آیه، آن ملاحظات هم کنار گذاشته میشود و با قاطعیّت، پیام آیه ابلاغ میگردد.
ممکن است ترک بیان وحی تنها نسبت به برخی افراد لجوج بوده که پیامبر صلی الله علیه وآله از هدایت آنان مأیوس بوده است، لکن خداوند میفرماید: گرچه ایشان ایمان نخواهند آورد، امّا تو وظیفهی خودت را ترک نکن.
شاید معنای آیه این باشد که کفّار افرادی بیتفاوت و بهانهگیر هستند که گویا تو وحی ما را بر آنان نخواندهای، و شاید مراد این باشد که اندیشهی تأخیر و ترک ابلاغ برخی از آیات قرآن، مایهی دلتنگی تو است.
* در شیوهی برخورد و ارشاد بجای آنکه بگوییم: تو چنین هستی، بگوییم: گویا، شاید، مبادا چنین باشی. «فلعلک» بجای «انّک»
* کفّار علاوه بر اذیّتها و آزارهای جسمانی، با بهانهگیریهای مختلف، پیامبرصلی الله علیه وآله را در فشار قرار میدادند. «ضائق به صدرک ان یقولوا ...»
* عقل مردم در چشم آنهاست، رسالت را در کنار ثروت میپذیرند. «لولا انزل علیه کنزٌ»
* ما ضامن وظیفه هستیم، نه نتیجه، تو به وظیفهات عمل کن، باقی امور را به خداوند واگذار. «انّما انت نذیر و اللّه علی کل شیئ وکیل»
* وظیفهی مبلّغ انذار مردم است، نه اجبار مردم به ایمان آوردن. «انّما انت نذیر»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
5084937
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار وبگردی
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بهترین کاری که والدین میتوانند در جستجوی پتانسیلهای پنهان انجام دهند آن است که فرزندشان را با معلم یا مربی مرتبط سازند که به پتانسیلهای آنان ایمان دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ماه رمضان، ماه مغفرت و برآورده شدن آرزوها و دعاهای انسان است؛ اینکه در این ماه که مهمان خداوند باری تعالی هستیم، از خدا چه بخواهیم، پرسشی است که در این نوشتار با استفاده از آیات و روایات به آن پرداخته شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر نمیتوانید خشم خود را کنترل کنید وسر هر مسئلهای سریع خشمگین میشوید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه میکنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با تضعیف شدن قدرت آمریکا در کنترل و دیکته کردن امور جهانی، جهان جدیدی در حال ظهور است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نام و ترتیب سورههای قرآن پرداختهایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزهداری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبانماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معماهای ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینهها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب میشوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شبقدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرایاطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامههای اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بیشک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن میزنند.