اقتصادی 08:01 - 09 تیر 1394
نایب رییس انجمن قطعهسازان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:
باشگاه خبرنگاران مردم از خودروهای تکراری خسته شدهاند/ کاهش قیمت خودرو با آزادسازی
هرچه در این سالها به خودروسازان خارجی کولی دادهایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایهگذاری مشترک) است
به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهایی که مشتریان ایرانی دل خوشی از کیفیت خودروهای تولید داخل ندارند، خودروسازان تقصیر را بر گردن شرکتهای قطعهساز انداخته و ضعف آنها را دلیل اصلی سطح کیفی نه چندان مناسب محصولات تولیدی خود میدانند.
از همین رو به سراغ نایب رییس انجمن قطعهسازان ایران رفتیم تا ببینیم آیا قطعهسازها این اتهام را قبول دارند یا دیگران را بابت کیفیت نامناسب خودروهای داخلی مقصر میدانند. به اعتقاد رضا رضایی، در حال حاضر قطعه غیر استاندارد در ایران به تولید نمیرسد و با توجه به شرایط فعلی کسب و کار، قطعات تولیدی، مطابق با استانداردهای در نظر گرفته شده، تولید میشوند.
*فضا برای تولید، مناسب نیست
اینکه ما بگوییم خودروسازان مقصر کیفیت فعلی خودروها هستند و آنها بگویند قطعهسازان مقصرند، مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر فضای کسب و کار برای رشد و نوآوری مناسب نیست. خودروسازها حق دارند از قطعهسازان گلایه کنند، اما باید شرایط ما را هم در نظر بگیرند و باور داشته باشند که هیچ قطعهسازی عامدانه قطعه کمکیفیت تولید نمیکند. قطعهسازان ایرانی مراحل مدیریت کیفیت را گذرانده و آموزشهای لازم را دیدهاند و با توجه به شرایط فعلی (مسائل مربوط به تحریم و بهره بانکی و نقدینگی و...) قطعاتی که هم اکنون به تولید میرسند، بهترین هستند.
*میتوانیم قطعه بنز هم بسازیم
هر چند شرایط ما با قطعهسازان کشورهای دیگر حتی ترکیه، قابل مقایسه نیست، اما با همین وضع نیز توانایی بالایی در صنعت قطعه وجود دارد، به نحوی که حتی امکان تولید قطعه بنز را هم داریم. اگر الان قرار باشد خودرویی به روز و مطابق با استانداردهای جهانی در کشور به تولید برسد، قطعهسازان توانایی ساخت 95 درصد از قطعات آن را دارند. قطعاتی که ما الان برای پراید تولید میکنیم، نسبت به 10 سال گذشته دارای کیفیت بهتری هستند، منتها مشکل اصلی، قدیمی بودن خودروها است و این موضوع (خودروهای تکراری)، مردم را خسته کرده است.
*آزادسازی قیمت، ارزانی هم میآورد
به نظر من قیمت خودرو باید آزاد شود، زیرا روشهای فعلی قیمتگذاری فقط وقت و هزینه را به هدر میدهند و دردسرزا هستند. اصلا یکی از ریشههای مشکلات کیفی خودروهای داخلی همین قیمتگذاری دولتی است، زیرا وقتی قیمت دست تولیدکنندگان نباشد، آنها گاهی مجبور به کاستن از کیفیت محصولات خود میشوند. قبول دارم که مردم نگران افزایش قیمت خودرو بعد از آزادسازی هستند، اما مطمئن باشید این کار (آزادسازی)، حتی به کاهش قیمت برخی خودروها نیز خواهد انجامید. وقتی قیمت آزاد باشد، خودروساز نمیتواند هرچه خواست روی قیمت محصولاتش بکشد، چون مشتریان وقتی ببیند فلان خودرو گران است، آن را نمیخرند و از همین رو خودروسازان نیز مجبور به پایین آوردن قیمت محصولاتشان خواهند شد.
*خودروسازان پلت فرم مشترک بسازند
برخی میگویند طراحی پلت فرم هزینه چندانی ندارد، در حالی که به نظر من بالای دو هزار میلیارد تومان برای طراحی و ساخت یک پلت فرم نیاز است. با این حساب خودروسازان داخلی بهتر است به صورت مشترک به دنبال ساخت پلت فرم بروند نه تک تک و جداگانه.
*میتوانستیم پولمان را در بانک بگذاریم
خیلیها انتقاد میکنند که قطعهسازان در این سالها فقط به فکر کسب درآمد بوده و برای رشد و ارتقای خطوط تولید و افزایش دانش فنی، سرمایهگذاری نکردهاند؛ پرسش من از آنها این است که اگر سرمایهگذاری نکردهایم، پس چطور بزرگ شدهایم؟ با توجه به فضای نامناسب کسب و کار، قطعهسازان میتوانستند پول خود را در بانک بگذارند و سودش را بگیرند، اما چون عاشق کارشان هستند، ماندهاند و به فعالیت خود ادامه میدهند.
*راه نجات خودروسازی، جوئینت ونچر است
هرچه در این سالها به خودروسازان خارجی کولی دادهایم، بس است؛ دیگر باید به فکر همکاری مشترک با آنها باشیم. در حال حاضر تنها راه نجات صنعت خودرو کشور، جوئینت ونچر (سرمایهگذاری مشترک) است، زیرا دولت پولی بابت سرمایهگذاری در صنعت خودرو ندارد و بنابراین باید راه برای ورود سرمایهگذاران خارجی باز شود.
انتهای پیام/
6663433
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله میشود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز اول اردیبهشت، شاخص کل بورس ۳۴ هزار و ۱۸ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راهاندازی سامانه خودنویس شاهد کاهش حق الزحمه های نجومی از سوی مشاوران املاک کشور بودیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورسها از بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی خود خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس هم اکنون به محدوده ۲.۱۷۰.۰۰۰ رسیده و انتظار داریم از همین محدوده حمایت شده و روند صعودی جدیدی را آغاز کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اختصاص تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی زمینه را برای افزایش بیشتر متقاضیان مسکن افزایش می دهد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تسلا در پی بروز نقصی از پدال گاز خودروهای سایبرتراک که خطر تصادف را افزایش میدهد، بیش از ۳ هزار خودرو از این مدل را فراخوان میکند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل کامل کاغذ را از کروکیها تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف میکنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.