به گزارش خبرنگار ایسنا، حجتالله عبدالمالکی امروز یکشنبه 18 بهمنماه در نشست «توسعه سهم زنان خانهدار در اقتصاد مقاومتی» هر یک از این چهار جبهه و نقش زنان در هر یک از این جبههها را تشریح کرد و گفت: منظور از جبهه علمی تکمیل اقتصاد مقاومتی و نظریهپردازی در سرشاخههای اقتصاد مقاومتی است. به طور مثال اقتصاد مقاومتی در خودروسازی یعنی چه؟ اقتصاد مقاومتی در پزشکی یعنی چه؟ منظور از جبهه فرهنگی، گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و فرهنگسازی در این زمینه است و باید فرهنگ آنگونه باشد که باورها و ارزشهای موجود اقتصادی با ارزشهای اقتصاد مقاومتی یکی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه گفت: منظور از جبهه سیاسی همان امر به معروف و نهی از منکر و توصیه به خلق در راستای اقتصاد مقاومتی است. یعنی هر کس از خود و دیگری بخواهد در عرصه اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کند.
عبدالمالکی منظور از جبهه اجرایی را نیز آغاز ایفای نقش در عرصه اقصاد مقاومتی دانست و در ادامه به تشریح نقش زنان خانهدار در این چهار عرصه پرداخت و افزود: زنان خانهدار در جبهه علمی و نظریهپردازی میتوانند از دو سو ایفای نقش کنند. از یک سو زنان خانهدار که تحصیلکرده هستند میتوانند در زمینه رشته تحصیلی خود نظریهپردازی کنند و از سوی دیگر تربیت فرزندان به نحوی که بتوانند در زمینه اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین به تشریح نقش زنان در جبهه فرهنگی پرداخت و گفت: زنان خانهدار میتوانند نقش تبلیغی ایفا کنند و البته میتوانند فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در فرزندان خود نهادینه کنند و به اطلاعرسانی بپردازند.
عبدالمالکی اظهار کرد: زنان در جبهه سیاسی نیز نقش مطالبهگری از همسر و فرزندان خود را ایفا میکنند که البته نقش زنان خانهدار در این جبهه بسیار موثر است.
این استاد دانشگاه در ادامه این نشست نقش زنان خانهدار را در این پنج عرصه تشریح و بیان کرد: زنان خانهدار در عرصه تولید میتوانند به طور مستقیم تولیدگر باشند. آنان میتوانند کمک کنند که بهرهوری همسر و فرزندانشان بالا رود. بسیاری از کالاهایی که خریداری میشود میتواند توسط زنان در خانه تولید شود. زنان خانهدار میتوانند صنایع دستی تولید کنند و البته لزومی ندارد که حتما وارد تجارت شوند.
عبدالمالکی ادامه داد: پساندازهای خانگی به نوعی در تولید ملی تاثیرگذار است، زیرا بخشی از درآمدهای پساندازشده برای سرمایه گذاری مجدد و در عرصه تولید میتواند به کار گرفته شود.
وی نقش زنان خانهدار را در عرصه مصرف تشریح کرد و گفت: یکی از مولفههای الگوی مصرف، مصرف کالاهای داخلی است. از آنجا که زنان خانهدار بخش بزرگی از مصرف خانواده را در دست دارند، میتوانند با خرید کالاهای ایرانی در این عرصه ایفای نقش کنند. یکی از مولفههای مطرح در مصرف، اسراف است که زنان با جلوگیری از آن و البته جلوگیری از اتلاف انرژی می توانند این مولفه را مدیریت کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) به نقش تغذیه در اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: الگوی تغذیه در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، چون تغذیه مناسب بهرهوری نیروی کار را بالا میبرد و از سوی دیگر هزینه درمان را کاهش میدهد. بخش پساندازشده از هزینه درمان را می توان به بخش تولید سوق داد.
وی برای عرصه تربیتی چهار جنبه اعم از سواد اقتصادی، اخلاق اقتصادی، عقاید اقتصادی و احکام اقتصادی را تبیین کرد.
او توصیه کرد که زنان با آشنایی با بندهای اقتصاد مقاومتی، این بندها را در حیطه مدیریتی خود، هرچند کوچک به کار گیرند.
برنامه ریزی مهم ترین عامل برای استفاده از ظرفیت های استانی است
این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) همچنین در نشست «نحوه بکارگیری ظرفیت های اقتصادی استان ها در راستای تحول اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه ظرفیت های هر استان با دیگر استان ها متفاوت است، نقش برنامه ریزی برای بهرهبرداری بهتر از هر یک از استان ها را مهم دانست و به تشریح سیاست های اقتصاد مقاومتی از نگاه منطقه پرداخت.
عبدالمالکی گفت: می بایست ظرفیت های موجود هر استان را که شامل نیروی انسانی، منابع و معادن استانی است شناسایی کرد و طبق آن برای بهرهبرداری از این ظرفیتها برنامهریزی کرد.
وی با بیان اینکه در بند 7 اقتصاد مقاومتی مبحث امنیت غذایی مطرح شده است، گفت: منظور از امنیت غذایی این نیست که هر استانی برای خود امنیت غذایی ایجاد کند، بلکه منظور این است که در یک تقسیم کار ملی، استان ها به نحوی عملکردهای خود را تقسیم کنند که امنیت غذایی کل کشور تامین شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه تصریح کرد: اجرای امنیت غذایی به برنامه هایی که ملاحظات منطقه ای دارند بستگی دارد. یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی، تقویت صادرات غیرنفتی است که رویکردهای استانی در آن وجود دارد. به طور مثال استان های مرزی نقش بسیار مهمی در صادرات دارند. می بایست زیرساخت های اصلی در انتقال محصولات را در استان های مرزی تقویت کنیم که التبه برنامه ریزی میان استان های مرزی نیز با یکدیگر متفاوت است.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: می بایست بدانیم در چه استانی چه کاری باید انجام داد تا هزینه ها هدر نرود. الگوی فرهنگ سازی در هر استان با یکدیگر متفاوت است.
عبدالملکی تصریح کرد: می بایست شرایط جغرافیایی هر استان را در نحوه بکارگیری در تولید مدنظر گرفت و بر اساس این شرایط جغرافیایی باید الگوی برنامه ریزی منطقه ای تدارک شود.
وی به مبحث توسعه کارآفرینی منطقه ای پرداخت و گفت: می بایست متناسب با ظرفیت های موجود منطقهای و متناسب با افرادی که در آن استان زندگی میکنند برنامهریزی کرد. اگر این ظرفیت ها به درستی تشخیص داده شود هزینه ها کم می شود و تولید استانی افزایش پیدا می کند.
انتهای پیام
7662175