به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام چاپخانه نقش هنر، همان روز که انسان یاد گرفت باید برای ماندگاری، برای مبارزه، برای تا ابد زنده بودن اثری از خود برجا گذارد، چاپخانه هم متولد شد. همان لحظه تاریخی که چشمها با دیدن تصاویر روی سنگها و خواندن پیام محبتآمیز درخشید، چاپ هم جای خود را باز کرد. روزی که پادشاهان دیدند دستوراتشان، جلال و شکوهشان با چاپ روی سنگ و گل و چوب ابهت مییابد، چاپخانه هم پابهپای صنعت چاپ سربلند کرد. مگر تولد در تاریخ باشکوهتر از این هم میتواند باشد.
اگر بر چاپخانه تمرکز کنیم؛ میتوانیم آن را به عنوان مکانی تعریف کنیم که در قدیم تنها کار چاپ کردن کلمات و تصاویر را روی کاغذ و چوب و چرم و… چاپ میشد. اگر به سابقه تاریخی چاپخانه در ایران توجه کنیم؛ باید به قرن پنجم میلادی و زمان شکوه تاریخی ایران یعنی دوران هخامنشیان بازگردیم، دورانی که طی آن از مهرهای سلطنتی برای تأیید فرمانهای سلطانی بهره میجستند.
بهترین روش چاپ در چاپخانه مدرن
چاپخانههای امروزی با توجه به عجین شدن صنعت چاپ با دنیای تبلیغات و بازاریابی و هنر دیگر مانند گذشته نامنعطف و سخت و زمخت نیست. هنر گویا دل سنگ چاپ را نرم کرده، سرب را آب کرده، زیبایی و لطافت را با این صنعت عجین کرده است. مگر میشود تصویر و شکل و شمایل وارد صنعتی شود؛ اما خیال و خیالپردازی جایی باز نکند و آنجاست که خیال و خیالپردازی میآید و خود آن صنعت را هم به سمت پیشرفت بیشتر هل میدهد. انگار رشد کردن هم مانند خواب و خوابزدگی و تنبلی واگیر دارد.
محصولات چاپی که زیبا شدند، نگاهها به سمت چاپخانهها معطوف شد. تاجران جزو اولین گروهها بودن که فهمیدند؛ غولهای چراغ جادو علاءالدین در چاپخانهها لانه گزیدهاند. آنان با توجه به نگاههای تیزبینانهای که داشتند، فهمیدند؛ چاپ و هنر وقتی در خدمت تبلیغات درآیند با کسبوکار آنان چه خواهد کرد. بعد از تجار، صنعت گران و تولیدکنندگان دنبال رو آنان شدند و تمایل مشتریان به استفاده از صنعت چاپ، چاپخانهها را مجبور کرد که خود را تنها محدود به چاپ کتاب و روزنامه نکنند. بله باید همزمان با زمانه پیشرفت کرد. در همین راستا روشهای چاپ تنوع یافتند تا بنا بر نیازهای مشتریان و طلب بازار قدرت ارز اندام بیشتری یابند. سه نوع چاپ هماکنون در چاپخانهها در حال خدمترسانی به انواع محصولات چاپی هستند که بهطور مختصر در ذیل توضیح داده میشود:
اولین روشی که باید برایتان بیان کنیم؛ روش مستقیم هست، روشی که در روشهای سنتی آن از کلیشه استفاده میشود که برای ساخت مهرههای فروشگاه کاربرد دارد. اگر جلوتر بیاییم و به روشهای جدیدتر آن بپردازیم؛ امروزه در چاپخانه، در روش مستقیم چاپ، به شیوههای لترپرس، سیلک اسکرین، باتیک، هلیوگراور، طلاکوب، فلکسو، نایلو پرینت میرسیم که در فرصتی دیگر بهطور مختصر درباره هر کدام از این شیوهها سخن خواهیم گفت.
در گام دوم به چاپ غیرمستقیم میرسیم؛ چاپی که در آن برخلاف روش مستقیم که چاپ با سطح تماس مستقیم دارد، از یکلایه بیرنگ به عنوان واسطه استفاده میشود. چاپ روی سطح بیرنگ انجام میشود، لایه بیرنگ روی سطح موردنظر قرار میگیرد. معروفترین شیوه چاپ غیرمستقیم در چاپخانه؛ چاپ آفست هست که رابط چاپ آن زینک هست. آنچه که برای چاپ میخواهید بر روی لاستیک نقش میبندد و از روی لاستیک به سطحی که میخواهید منتقل میشود. چاپخانه افست روش بسیار متداولی در چاپخانه هست که بهرهوری در صنعت تبلیغات و بازاریابی به کمک کسبوکارها آمده است. این روش خود غولی در چاپ هست و نیاز به توضیحاتی جداگانه و مفصل دارد.
روش سوم روش غیرتماسی هست؛ در ظاهر اگر شما یک خواننده شخصی باشید که به روشهای چاپ در چاپخانه آشنایی نداشته باشید، با خواندن نام این شیوه چاپ شاید تصور کنید؛ جدیدترین شیوه چاپ است؛ اما بدانید کاملاً اشتباه میکنید و یادتان باشد هیچگاه از روی ظاهر قضاوت نکنید. این روش همان شیوه استفاده از پودر یا جوهر است، همان روش قدیمی پاشیدن جوهر و پودر بر سطح چاپ که در چاپگرهای لیزری، جوهر افشان و فتوکپی استفاده میشود.
در کلام آخر باید بگوییم؛ چاپخانه امروزی جایی است که سرنوشت یک کسبوکار را بدون اغراق میتواند تا عرش و یا تا فرش جابهجا کند، تبلیغات سرنوشتساز است و این با شماست کدام چاپخانه را انتخاب کنید.
سریعترین چاپ فوری ایران
چاپ فوری، چاپی است که آرام و بیصدا در طی دورهها خزیده و توانسته است از غفلت رقبا استفاده کند تا بازار را از آن خود کند. در اینجا فرصتی پیشآمده است تا از ذات آن سخنی بگوییم. چاپ فوری همانطور که قبلاً گفته شد ذاتی دارد که با چاپ افست سازگار نیست؛ اما چاپ دیجیتال داستان دیگری دارد، چاپ جوان و تازهنفسی است که آمده است تا به عین کلمه فوری را معنا دهد، هرچه روشهای دیگر در تحویل محصولات چاپی اتلاف وقت دارند چاپ دیجیتال سریع است؛ بنابراین چارهای نداریم بهجز دادن لقب چاپ فوری به چاپ دیجیتال.
سفارش چاپ فوری ارزان
چاپ فوری یا چاپ دیجیتال چاپ مستقیمی است که بدون واسطه قلب خود را روی کاغذ چاپ میگشاید و هرچه در درون دارد روی آن طرح میزند. تصاویری که شما در سختترین شرایط میخواهید هرچه سریعتر روی کاغذتان نقش ببندند به صورت فایل دیجیتال با فرمتهایی مانند JPEG و PDF و… با ابعادی که دوست دارید سفارش میدهید و در سریعترین زمان تحویل میگیرید. میدانید میتوانید؛ قبل از دریافت کل سفارش ابتدا درخواست بدهید نمونه کار را به شما نشان دهند و اگر پسندیدید کار چاپ را برایتان ادامه دهند؟ چاپ دیجیتالی میداند کسی که سراغ چاپ فوری میرود محدودیت زمان دارد؛ بنابراین ممکن است در فایل خود اشتباهی مرتکب شده باشد و یا خوب درباره آن نیندیشیده باشد؛ به همین دلیل نمونه چاپ تقدیم شما میکند.
گاهی اتفاق میافتد؛ در مناسبتی مثل سال نو ممکن است ۱۵۰ عدد کارتپستال فوری با اسامی مختلف لازم داشته باشید؛ دستگاههای دیجیتال این خواسته شما را میتوانند با هزینه بسیار کمتر از چاپ افست برآورده کنند.
با چاپ افست میدانید برای این تعداد کم چه قدر هزینه لازم است؟ در چاپ افست چون زینک ساخته میشود و هر زینک برای ۱۰۰۰ عدد چاپ کفایت میکند، شما اگر ۱۵۰ عدد سفارش داشته باشید باید هزینه ۱۰۰۰ عدد را بدهید. میبینید برای تعداد کم چه قدر باید پول خرج کنید؛ اما در چاپ فوری محاسبه هزینه کاملاً متفاوت است، شما بهاندازه سفارشتان پول میدهید. اگر بخواهیم مطلب را شفاف توضیح بدهیم، باید بگوییم بر اساس هزینه کاغذ و مرکب و هزینه چاپ و… وجه چاپ هر عدد محصول شما اعلام میشود و شما هر تعداد که سفارش دهید ضربدر این عدد ثابت میشود و بدین ترتیب وجه برخلاف چاپ افست همانطور که گفتیم به تعداد کار شما بستگی دارد و میشود مصداق ضربالمثل هرچه قدر پول بدهید آش میخورید. طبق محاسبات، چاپ با دستگاههای دیجیتال بهطور عموم برای کارت ویزیتها با تعداد سفارشات کمتر از ۱۰۰۰ عدد و برای محصولاتی مثل بروشور کمتر از ۴۰۰ عدد بهترین گزینه است.
نکته مهمی که سبب این تفاوت در هزینه چاپ افست و چاپ فوری شده است؛ مسئله مهم هزینه تهیه زینک است که در افست بسیار حیاتی است. شما در چاپ فوری هزینه ساخت زینک ندارید و اصلاً به خاطر حذف این مرحله است که دیگر نیاز نیست شما سفارش بدهید و چند روز منتظر بمانید، سرعت عمل دارید، همچنین داشتن نمونه کار و همچنین ویرایش در وسط چاپ کارها که در قسمت بالا ذکر شد از مزایای دیگر این حذف است. مزایای این چاپ بسیار سریع با حذف زینک به همین جا محدود نمیشود؛ در چاپ افست نمیتوانستید کار را شخصی سازی کنید؛ شخصی سازی بدین معنی است که میتوانید محصول چاپی داشته باشید که با محصول قبلی متفاوت باشد، اما حالا امکان آن برای شما فراهم شده است.
کیفیت چاپ فوری با دستگاههای دیجیتال
چاپ فوری با این خصوصیات که در بالا برای شما ذکر کردیم؛ قطعاً ارزش خود را در ذهن شما به اثبات رسانده است. اجازه دهید قبل از مراجعه به هر چایخانهای و اقدام به سفارش چاپ فوری محصولات چاپیتان اعترافی کنیم.
چاپ فوری تنوع رنگ افست را ندارد. کارهای تک رنگ و دو رنگ بسیار مطلوبتر از کارهای سه رنگ و یا چهار رنگ هستند. هزینه تعداد رنگ بیشتر، بالاتر میرود و کیفیت رنگها بهرهوری افست نیست باید قبول کرد در کارهای چند رنگ محدودیت دارد، کاری به زیبایی افست برای شما تولید نمیکند، همچنین شما رنگهای خاصی مثل طلایی و نقرهای و مسی و از این قبیل رنگها را در چاپ فوری ندارید؛ اما نباید بیانصافی کنیم در کارهای سیاه و سفید این چاپ سریع بهتر از افست عمل میکند، به طوری که در کارت ویزیت تک رنگ تا ۱۰۰۰ عدد کیفیت کار این چاپ فوقالعاده سریع بهتر از افست است. به هر حال هر روشی ایرادی دارد؛ ایراد چاپ فوری در کیفیت پایین چاپ است. ما ایرادات را گفتیم اما فراموش نکنید؛ همانطور که در بالا اشاره شد در کیفیت کار افست نیروی کار و شرایط اقلیمی تأثیرگذارند؛ بنابراین نمیتوان با قطعیت گفت افست بهتر عمل خواهد کرد.
بگذارید یک اعتراف دیگر هم بکنیم چاپ فوری در متریال ها و گرماژ کاغذ هم محدودیت دارد، دستش مثل افست باز نیست.
همه این موارد را بیان کردیم تا بتوانید بر اساس زمان پیش رویتان و تعداد کارتان تصمیم درستی را بگیرید. البته قبلاً از اتمام کار لازم به ذکر است؛ با پیشرفت تکنولوژی این ایراداتی هم که برای چاپ فوری گفتیم در حال رفع هست تا در آینده دیگر ادعایی برای افست باقی نماند.
سفارش چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ این کتابچه جادویی همزمان با پیوند هنر و تجارت و صنعت متولد شد. به دنیا آمد تا من و شما بتوانیم با عجین کردن جادوی کلمات و زیبایی هنر مجموعهای از اوراق را تشکیل دهیم که طی یک کتابچهای زیبا و کامل دسترنجهایمان را پیشروی مخاطب قرار دهیم و به شیوهای مدرن و اثرگذار معرفی کنیم. شاید بتوان گفت؛ اصلیترین تفاوت چاپ کاتالوگ با چاپ بروشور همین است که بروشور نقش یک دفترچه راهنما را بازی میکند که برای مصرفکننده تنها یک کالا یا خدمات را توضیح میدهد تا او بداند این کالا و یا خدماتی که در مقابل چشمان خود میبیند، چگونه بهترین کارکرد خود را برای او خواهد داشت؛ اما با چاپ کاتالوگ گویی یک آلبوم خانوادگی دارید؛ تصاویر و مشخصات تکتک محصولاتتان را در قالب یک آلبوم برای مصرفکننده، فراهم میکند تا او بهجای صرف مدتزمان زیاد برای خواندن یکایک بروشورها، در یک کتابچه خلاصه در زمان بسیار کمتری همه کالاها را بشناسد و قادر شود در یک نگاه همه آن کالا و خدمات را از مقابل چشمانش بگذراند و بهراحتی مقایسه کند، در نتیجه با داشتن آگهی کامل تصمیم درستی بگیرد. با چاپ کاتالوگ شما این امکان را به مشتری دادهاید قیمت و مشخصات محصولات را به صورت متمرکز ببیند و آزادانه و درست انتخاب کند، خرید بسیار خوبی خواهد داشت. مشتری راضی، بازخواهد گشت و مشتریان دیگری هم با خود خواهد آورد. رابطه برد- برد یعنی همین. مشتری مداری یعنی همینکه اجازه دهیم مصرفکننده آگاهانه انتخاب کند.
انتخاب بهترین چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ نیز مانند بقیه محصولات چاپی که در خدمت تبلیغات و بازاریابی درآمده است برای اثرگذاری بهتر نیاز به استراتژی دارد. استراتژی که در راستای برآوردن اهداف سازمان و یا شرکت مربوطه باشد. بدین منظور بعد از آن که اهداف بازاریابی شما مشخص شد و نقش چاپ کاتالوگ در تحقق این اهداف مشخص شد؛ در راستای آن اولین نکتهای که باید توجه شود؛ هزینهای است که برای طراحی و چاپ کاتالوگ در نظر گرفتهاید؛ زیرا هزینه در نظر گرفتهشده در انتخاب نوع چاپ و کاغذ و کیفیت و تنوع رنگ و طراحها تأثیر بسیار مهمی دارد. در گام اول به سراغ طراحی در چاپ کاتالوگ که در اثربخشی این محصول چاپی تبلیغاتی تأثیر زیادی دارد، میرویم. در طراحی نکته اولی که مدنظر قرار میگیرد؛ محصولاتی هستند که قرار است در کاتالوگ کنار هم چیده شوند. سعی کنید محصولاتی که مشابهتهایی به هم دارند را پشت سرهم قرار دهید، یا اگر یک کالا و یا خدمات که طیفی از پیشرفت و تکامل و یا تنوع طرح و رنگ دارند و همه آنها از ابتدا تا انتها در حال عرضه هست را پشت سرهم قرار دهید تا به ذهنیت سازی در ذهن خواننده کمک شود. اطلاعات که پراکنده نباشند ذهن ناخودآگاه طبقهبندی میکند، به مقایسه اقدام کرده و مشتاق به انتخاب میشود؛ اما مطالب پراکنده اثر اطلاعات ارائهشده قبلی را کمرنگ میکند. باید وقتی جرقهای زده شد هر جرقهای بعد آن، اثر قبلی را تقویت کند. جرقه هیجان و اشتیاق به خرید را لحظهبهلحظه تقویت کنید؛ آنقدر هیجان و اشتیاق را در مشتری تقویت کنید تا بالاخره انتخاب کند، وسوسه خرید مقاومت را بشکند. مأموریت کاتالوگ فروش است.
جذابترین چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ فوقالعاده با انتخاب تصاویر زیبا، فونت و رنگ متن جذاب و رنگ صفحه مناسب است که اتفاق میافتد. کاتالوگ با تنوع رنگی که دارد مخاطب را جذب میکند تا شروع به ورق زدن کند، اگر هماهنگی کاملی در آن دیده نشود، مخاطب حتی زحمت خواندن تیترها را هم به خودش نمیدهد؛ بنابراین هنگام چاپ کاتالوگ فراموش نکنید؛ شما دارید اثر هنری برای فروش محصولاتتان خلق میکنید، انگار یک دفتر نقاشی در مقابل چشمان بیننده قرار میدهید تا ورق بزند و شاهکارهای شما را تماشا کند.
نکته بعدی به جملات انتخابی بازمیگردد؛ خلاصه اما مفید و جذاب. مخاطبان حوصله خواندن متن ندارند، باید وقتی ورق میزنند درهمان نگاه اول تیترهای جذاب نظرشان را جلب کند، هر تیتر میتواند او را به خواندن توضیحات بیشتر راغب کند و شما با معرفی خدمات و امکاناتی که هر کالا یا خدمت ارائه میکند، میتوانید آنها را مشتاقتر کنید. جملات باید آنقدر اثرگذار باشد که حس نیاز به آن محصول ارائهشده در وجود مخاطب بیدار و تقویت شود، میدانید زمان باعث کمرنگ شدن آثار نوشتهها میشود؛ مگر در بیدار کردن احساس نیاز در مشتری و تقویت آن بسیار قوی عمل کنید. البته میتوانید امکان دسترسی و خرید سریع را در اختیارشان قرار دهید که بلافاصله بعد از خواندن کاتالوگ و در اوج اشتیاقی که برای خرید دارند، تصمیم به خرید بگیرند و سفارش دهند. تا تنور داغ است باید نان را چسبید.
انتهای رپرتاژ خبری