به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما؛ رضا شیوا در برنامه گفتگوی ویژه خبری درشبکه دو سیما گفت: صنعت خودرو سازی باید خودش مشکلاتش را حل کند و تا زمانی که روندکنونی ادامه داشته باشد سال به سال زیان انباشته خودرو سازان اضافه میشود.
وی گفت: سهام دولت در صنعت خودرو سازی ۲۰ درصد است اما با احتساب سهام عدالت سه عضو هیئت مدیره خودرو سازان دولتی هستند.
شیوا افزود: سرمایه گذاری بدون ارتباط با صنعت خودرو و بانکداری برخی خودرو سازان موجب هزینههای بسیار بالای آنها شده است.
وی با بیان اینکه کارایی پایین از مشکلات صنعت خودروست گفت: زمانی که بازار انحصاری است و قیمت را فقط خودرو ساز تعیین میکند قیمت گذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار بی معنی است زیرا اگر خودرو ساز عرضه را کم کند قیمت بازار افزایش مییابد و اگر عرضه افزایش یابد قیمت کم میشود بنابراین قیمت بازار را خودرو ساز مشخص میکند.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: قیمت گذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه در پی قیمت بالاست.
وی افزود: باید فکر اساسی برای ساماندهی بازار به هم ریخته خودرو کرد.
شیوا گفت: تا زمانی که تولید افزایش نیابد نمیتوان براساس دستورالعمل قمیت خودرو را کاهش داد.
وی با بیان اینکه باید محدودیتهای عرضه را کاهش دهیم افزود: خودروسازان هزینههای اضافه غیر مرتبط با تولید دارند که موجب انباشت زیان آنها شده است.
وی گفت: خودروسازان میگویند یک سوم نیروی انسانی آنها مازادو سرمایه گذاریهای که انجام دادهاند زیانده است.
وی اضافه کرد: آنچه که وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغیه شورای اقتصادی سران قوا درباره قیمت گذاری خودروها برداشته کردو قیمت گذاری را از شورای رقابت گرفت قبول نداریم و براساس ماده ۵۸ به دلیل بازار انحصاری خودرو شواری رقابت باید قیمت خودرو را تعیین کند.
شیوا ادامه داد: این موضوع را در قابل شکایت به دیوان عدالت اداری فرستادهایم اما تاکنون پاسخ آن داده نشده است.
وی گفت: ۹۵ درصد خودروهای کشور بازار انحصاری دارند.
وی درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی صنعت خودرو نیز گفت: اجرای این مصوبه با توجه به شرایط کنونی امکانپذیر نیست و اولویت باید ساماندهی وضع خودروهای داخلی باشد.
محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: اجرای مصوبه مجلس درباره ساماندهی صنعت خودرو با توجه به ممنوعیت واردات خودروها امکانپذیر نیست.
وی گفت: این طرح ابتدا ساماندهی بازار خودرو بود که به طرح ساماندهی صنعت خودرو تبدیل شد.
منصوری افزود: براساس این مصوبه از خودروهای پرمصرف عوارض بیشتری دریافت میشود.
وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار خودرو باید متعادل شود گفت: مسئول بدهی انباشته شده خودرو سازان نیستیم.
وی اضافه کرد: ۹۵ درصد قطعه سازان خودرو زیر فشار هستند و فقط پنج درصد آنها به دلیل قرار گرفتن روابط به جای ضوابط وضع خوبی دارند.
وی گفت: قطعه ساز باید پولش را بگیرد اما خودرو ساز به دلیل بدهی پول قطعه ساز را نمیدهد.
منصوری ادامه داد: تا زمانی که خودرو سازی دولتی است وضع همین روند را دارد زیرا کسی که در زیان یک شریک نباشد آن مجموعه را زمین میزند.
وی با بیان اینکه باید صنعت خودرو متولی داشته باشد وکسانی که در این صنعت اشتباه کردهاند تاوان دهند گفت: صنعت خودرو سازی در حالی سه برابر قیمت جهانی خودرو فروخته است ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
وی افزود: برای تحویل خودرو به اشخاصی که در نوبت هستند باید جلوی فروش نقدی خودرو گرفته شود.
منصوری اضافه کرد: خصوصی سازی باید از دولت گرفته شود و نهادی حاکمیتی این مسئولیت را به عهده بگیرد زیرا دولتها اصل ۴۴ را درست اجرا نکردهاند.
منصوری گفت: برای رفع محدودیت در عرضه خودرو باید خودروهای که با ۵۰ هزار کیلومتر کار کرد و با پلاک ایران در مناطق آزاد اسقاط میشوند را وارد کشور کنیم.
وی افزود: برای کاهش قیمت خودرو دولت خودرو وارد کند.
عبدالله رضیان نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو سال گذشته و زمان ممنوعیت واردات خودرو برای کاهش تعرفه واردات و ایجاد رقابت ارائه شده اما کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بخشهای زیاد آن مخالفت و طرح جدیدی را ارائه کرد اما اجرای این طرح در شرایط عادی امکانپذیر است.
وی گفت: هدف طرح ساماندهی صنعت و بازار خودروست و اجرای آن به تصمیم شورای اقتصادی سران قوا باز میگردد.
رضیان ادامه داد: با توجه به ایرادهای که به صنعت خودروسازی کشور وارد است اما ناچاریم به دلیل ممنوعیت واردات صنعت خودروسازی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تأمین نقدینگی از جمله مشکلات خودروسازان است افزود: به عنوان نمونه شرکت سایپا ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.
وی گفت: ۸۰۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی خودرو فعالند که باید این شغلها حفظ شود.
وی اضافه کرد: ارزش قطعات هفت قطعه ساز کشور ۵۰ درصد تولید قطعه سازان خودرو کشور است.
رضیان گفت: تأمین قطعات وارداتی که ۳۰ درصد قطعات صنعت خودرو سازی را شامل میشود از مشکلات جدی تولید خودروست.
وی ادامه داد: در حالی که در دی سال گذشته تولید شرکت سایپا به ۶۰۰ خودرو رسیده بود اما در هفته گذشته این شرکت ۲ هزار و ۶۹ خودرو تولید کرد.
اقتصادی 01:23 - 30 اردیبهشت 1398
10131429
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حملونقل جادهای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاریهای بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارشهای سالانه شرکتها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار میگیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدودههای شهری برای تکمیل پروژههای نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپردهگذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاستهای اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحدهای مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیتهای مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و درهنوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانکها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حملونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوزهای تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.