با درخشش این فیلم در جشنواره و موفقیت نسبی در اکران عمومی، همه منتظر تماشای چهارمین کار او در مقام کارگردان بودند؛ اتفاقی که با مردن به وقت شهریور در جشنواره سی و دوم فیلم فجر افتاد و چندان مورد پسند قرار نگرفت. این فیلم قرار بود پس از حدود 2سال از اردیبهشت روانه اکران شود که به دلایلی نشد و حالا با توقیف «رستاخیز»، فرصت به مردن به وقت شهریور رسیده است. در این میان، علیمردانی روی صندلی کارگردانی «مشرف به کوچه بینام» هم نشست و خیلیها منتظرند آن را در اکران عمومی تماشا کنند. این فیلمساز که دستی بر شعر و شاعری دارد، مردن به وقت شهریور را با الهام از یکی از شعرهای سیدعلی صالحی انتخاب کرده و با اجازه او این نام را روی فیلم خود گذاشته است.
- تصویری از جامعه امروز
علیمردانی درباره تولید مردن به وقت شهریور به همشهری میگوید: با اینکه مجموع هزینه تولید فیلم به اندازه دستمزد یک ستاره سینما هم نیست، برای آن زحمت زیادی کشیده شده و میتواند در آگاهیبخشی به خانوادهها بسیار مؤثر باشد. در این فیلم از مشکلات جوانان گفتهایم؛ مسائلی که امروز همه ما در اطراف خود با آن مواجهیم؛ مشکلاتی که بهخاطر ناآگاهی خانوادهها به معضلات بزرگ اجتماعی تبدیل میشوند. مردن به وقت شهریور درباره برقرارنشدن ارتباط درست میان جوانان و والدین است. ما با نسلی طرفیم که تعریف از مفاهیم زندگی اجتماعی را در حد کتابهای درسی میشناسند و با قرار گرفتن در معرض 2فرهنگ متفاوت درون و بیرون خانه، در برابر مسائل کوچک و بزرگ زندگی درست تفهیم نشدهاند.
- دفاع مقابل تهاجم فرهنگی
او با اشاره به اینکه نمیتوان با نسل امروز مانند نسل گذشته به زبان ترس و تهدید سخن گفت، میافزاید: آنچه امروز ما تهاجم فرهنگی مینامیم، گوشهای از مدرنیته غیرقابل انکاری است که اگر درکی درست از آن نداشته باشیم، نمیتوانیم جوان امروز را با آن آشنا کنیم. این تهاجم فرهنگی که صدها بار نامش را میشنویم، جوانان بدون دفاع ما را میگیرد و از جامعه خودمان دور میکند. مردن به وقت شهریور درباره دیواری بزرگ است که میان این دو نسل قرار گرفته است؛ درباره نسلی که تعریفی درست از واژههایی مثل شرافت اخلاقی، انسان بودن، صداقت و دوستی ندارند.
- یک فیلم واقعی
کارگردان بهخاطر پونه با بیان اینکه در فیلم خود واقعیتهای جامعه امروز را بدون گفتن دروغ و قضاوتکردن به تصویر کشیده، تأکید میکند: مشکلات و معضلات اجتماعی در پستوی خانهها دیده میشود؛ مشکلاتی که شاید در خیابان و هنگام برخورد با جوانان آن را نبینیم اما در خفا وجود دارد. ما با نسلی جستوجوگر طرفیم که به دلخواه خود انتخاب میکند، از تجربه کردن نمیترسد و به حتم اگر تصمیمی درست در این رابطه وجود نداشته باشد، به سمت راه نادرست میرود. در این فیلم سعی کردهام بدون نگاه هنرمندانه به سینما، به سمت فضای واقعی بروم. تمام شخصیتها مابازای بیرونی دارند و باور قلبی من این است که مردن به وقت شهریور حرف دل جامعه امروز است.
- گفتوگو با هزار جوان
علیمردانی تصریح میکند: برای ساختن مردن به وقت شهریور با بیش از هزار جوان صحبت کردم؛ جوانان 17تا 21ساله که هنوز شناخت دقیقی از اطراف ندارند و میتوانند در این سن با ناآگاهی والدین بدترین اشتباهها را مرتکب شوند. باید مشکلات را اصلاح کرد اما این اصلاح فرار از واقعیت تعریف شده است. سینماگر میتواند در مورد مسائل و مشکلات بهگونهای صحبت کند تا راههایی بهتر و تازهتر مقابل افراد باز شود. سینما بسیار تأثیرگذار است اما باید یادمان باشد ساختن فیلم همراه با شعارزدگی نباشد. باید ظرفیت شنیدن را بالا ببریم. 90درصد انحرافهای جوانان ما از نشنیدن حرف بزرگترهاست و اینکه با هم صحبت نمیکنند و واقعیتها را نمیگویند.
- تجربه ششم در 7ماهگی
«کوچه بینام» یا «مشرف به کوچه بینام» پنجمین فیلم هاتف علیمردانی است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و گفته میشود قرار است بعد از ماههای محرم و صفر نمایش عمومی آن در سینماها آغاز شود. این فیلمساز پیشتولید ششمین فیلم خود را بهزودی آغاز میکند و «هفت ماهگی» را با موضوع خانوادگی اجتماعی مقابل دوربین میبرد.
6848622