اقتصادی 10:28 - 23 دی 1395

شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است. به این ترتیب ظرفیت تولید کامیون در کشور به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
 
تولید خودروهای تجاری (خودروهای حمل کالا و مسافر) در دنیا همواره در سایه ی تولید خودروهای سواری قرار داشته و به همین دلیل در کشور ما، توجه لازم نه از طرف مسئولین و نه از طرف رسانه‌ها به تولید خودروهای تجاری معطوف نشده است.



بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کامیون در کشور از بیش از ۳۶ هزار دستگاه در سال ۸۹ به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه در سال ۹۴ رسیده است. این به معنای افت ۷۵ درصدی تولید کامیون و کشنده طی ۵ سال گذشته است.



به عنوان نمونه شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است.



 تولید کامیون اقتصاد مقاومتی



این در حالی‌ست که بر اساس برنامه توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که توسط وزارت صنعت منتشر شده است، کشور در سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون و کشنده در سال برسد که ۳۰ هزار دستگاه آن برای صادرات درنظر گرفته شده است.



به این ترتیب در فاصله‌ی کم‌تر از ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۴ فقط ۱۰% از هدف‌گذاری تیراژ تولید محقق شده است و پیشرفت خودروسازان کشور در محقق کردن برنامه صادرات خودروهای تجاری سنگین صفر بوده است!



به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به ناوگان به‌روز اعم از کامیون و کشنده و اتوبوس، ضعف تولیدکنندگان خودروهای تجاری کشور موجب ایجاد مشکلاتی برای نظام حمل و نقل کشور شده است. از جمله‌ی این مشکلات، فرسوده ماندن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در کشور است.



بر اساس اظهارات رییس سازمان راهداری، حدود ۷۵ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال و ۹۶ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور تردد می‌کنند. این فرسودگی موجب هدررفت مقدار زیادی گازوئیل یارانه‌ای و آلودگی محیط زیست شده است. با توجه به اینکه هر کامیون فرسوده بطور متوسط ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و این عدد در مورد کامیون‌های نو ۳۵ لیتر است، نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده سالانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.



بر این اساس وزارت صنعت مجوز واردات کامیون‌های دسته دوم (تا ۳ سال کار کرده) را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل صادر کرده است. طی سال گذشته بیش از ۲۴۵ میلیون دلار معادل حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان انواع کامیون و کشنده به کشور وارد شده است.



به این ترتیب کشور از ارزش افزوده‌ی صنعت تولید کامیون و کشنده محروم مانده است. بنابراین ضروری است وزارت صنعت با قاعده‌گذاری هوشمندانه بستر لازم برای توسعه صنعت ساخت خودروهای تجاری را فراهم آورد.
 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«همشهری آنلاین» رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حال حاضر موسسه مالی و اعتباری غیرمجازی در کشور وجود ندارد و اقدامات نهایی در خصوص تعیین تکلیف سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز در جریان است.
اقتصادی
«همشهری آنلاین» یارانه نقدی مهرماه ساعت ۲۴ امشب چهارشنبه ۲۶ مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» تصور کنید دسترسی به جست‌وجوگرهایی مثل گوگل یا یاهو برای مدتی در کشور قطع شود. این اتفاق می‌تواند برای حوزه‌های مختلف مثل سیستم آموزشی تاثیرگذار باشد و در این راستا طرح و تقویت یک جست‌وجوگر بومی از همین دریچه توجیه‌پذیر و ضروری به نظر می‌رسد...
اقتصادی
مقاومت شکسته شد؛
«خبرگزاری مهر» طبق گفته نیکولای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات روسیه، ولادیمیر پوتین فرمان ایجاد یک پول دیجیتال ملی را صادر کرد.
اقتصادی
یک مقام مسئول در وزارت جهاد خبرداد:
«خبرگزاری مهر» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح استفاده از بقایای تولیدات کشاورزی در تغذیه دام ها در ۱۱ استان کشور خبر داد.
اقتصادی
رایزن بازرگانی ایران در چین:
«خبرگزاری ایسنا» رایزن بازرگانی ایران در چین اظهار کرد: شرایط در بازار واردات کشور چین به گونه‌ای است که هر روز و به طور دائم رقابت در این بازار برای ایرانیان سخت‌تر می‌شود.
اقتصادی
یک فعال صنفی انبوه سازی مسکن؛
«خبرگزاری مهر» دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: اگر امکان ایجاد رقابت میان بانک ها و تنوع در اعطای تسهیلات مختلف بخش مسکن وجود داشت، مطمئنا چنین استقبالی از اقتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم نمی شد.
اقتصادی
رایزن بازرگانی ایران در اندونزی خبر داد
«خبرگزاری ایسنا» رایزن تجاری ایران در اندونزی اظهار کرد: با توجه به جمعیت ۲۶۰ میلیونی اندونزی لازم است نگاه‌ها به این کشور تغییر کند و برای گسترش صادرات به آن توجه جدی داشته باشیم.
اقتصادی
تا سال ۲۰۲۰ ؛
«خبرگزاری مهر» مقامات چینی اعلام کردند تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳ میلیون خودرو برقی تولید خواهند کرد؛ ضمن اینکه تمام خودروهای چینی تا سال ۲۰۳۰ میلادی می توانند برقی شوند.
اقتصادی
یک مقام مسوول خبرداد؛
«خبرگزاری مهر» مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده میان ایران و ایتالیا، از گازهای مشعل‌ فاز ۱۲ پارس جنوبی، در ۲ مرحله برق تولید می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است