اقتصادی 10:28 - 23 دی 1395

شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است. به این ترتیب ظرفیت تولید کامیون در کشور به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
 
تولید خودروهای تجاری (خودروهای حمل کالا و مسافر) در دنیا همواره در سایه ی تولید خودروهای سواری قرار داشته و به همین دلیل در کشور ما، توجه لازم نه از طرف مسئولین و نه از طرف رسانه‌ها به تولید خودروهای تجاری معطوف نشده است.



بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کامیون در کشور از بیش از ۳۶ هزار دستگاه در سال ۸۹ به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه در سال ۹۴ رسیده است. این به معنای افت ۷۵ درصدی تولید کامیون و کشنده طی ۵ سال گذشته است.



به عنوان نمونه شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است.



 تولید کامیون اقتصاد مقاومتی



این در حالی‌ست که بر اساس برنامه توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که توسط وزارت صنعت منتشر شده است، کشور در سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون و کشنده در سال برسد که ۳۰ هزار دستگاه آن برای صادرات درنظر گرفته شده است.



به این ترتیب در فاصله‌ی کم‌تر از ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۴ فقط ۱۰% از هدف‌گذاری تیراژ تولید محقق شده است و پیشرفت خودروسازان کشور در محقق کردن برنامه صادرات خودروهای تجاری سنگین صفر بوده است!



به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به ناوگان به‌روز اعم از کامیون و کشنده و اتوبوس، ضعف تولیدکنندگان خودروهای تجاری کشور موجب ایجاد مشکلاتی برای نظام حمل و نقل کشور شده است. از جمله‌ی این مشکلات، فرسوده ماندن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در کشور است.



بر اساس اظهارات رییس سازمان راهداری، حدود ۷۵ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال و ۹۶ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور تردد می‌کنند. این فرسودگی موجب هدررفت مقدار زیادی گازوئیل یارانه‌ای و آلودگی محیط زیست شده است. با توجه به اینکه هر کامیون فرسوده بطور متوسط ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و این عدد در مورد کامیون‌های نو ۳۵ لیتر است، نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده سالانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.



بر این اساس وزارت صنعت مجوز واردات کامیون‌های دسته دوم (تا ۳ سال کار کرده) را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل صادر کرده است. طی سال گذشته بیش از ۲۴۵ میلیون دلار معادل حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان انواع کامیون و کشنده به کشور وارد شده است.



به این ترتیب کشور از ارزش افزوده‌ی صنعت تولید کامیون و کشنده محروم مانده است. بنابراین ضروری است وزارت صنعت با قاعده‌گذاری هوشمندانه بستر لازم برای توسعه صنعت ساخت خودروهای تجاری را فراهم آورد.
 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسول سراییان را به سمت رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران منصوب کرد.
اقتصادی
ساکسوبانک پیش‌بینی کرد؛
«خبرگزاری مهر» ساکسوبانک پیش‌بینی کرد مسکو و پکن می‌خواهند بیت‌کوین را ممنوع کنند که این باعث سقوط این ارز دیجیتال در سال آینده خواهد شد؛ این بانک به پیش‌بینی‌های غافلگیر کننده خود در ماه دسامبر معروف است.
اقتصادی
با تجارت نفت به یوآن؛
«خبرگزاری مهر» به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان انرژی جهان، چین پنجمین اجرای آزمایشی تجارت قراردادهای خرید نفت با پشتوانه یوآن را به پایان رساند و با این کار دلار را به چالش کشید.
اقتصادی
یک فعال صنفی حمل و نقل جاده ای؛
«خبرگزاری مهر» رئیس یک تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران گفت: به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت های باربری، این شرکت ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.
اقتصادی
در گفتگو با مهر اعلام شد؛
«خبرگزاری مهر» رئیس کانون کاریابی‌های کشور از اجرای سراسری بیمه بیکاری توسط کاریابی‌های منتخب در کشور خبرداد و گفت: جلسه هماهنگی با دستگاه‌های مختلف در این زمینه، طی هفته جاری برگزاری می‌شود.
اقتصادی
در گفتگو با مهر مطرح شد؛
«خبرگزاری مهر» نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت:نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالف با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین است، چرا که افزایش قیمت با این شدت می تواند شوک تورمی ایجاد کند و بسیار خطرناک است.
اقتصادی
مدیرعامل بانک شهر در دیدار با استاندار خوزستان؛
«خبرگزاری مهر» مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد طی چند سال گذشته حمایت از پروژه‌های شهری به ویژه توسعه حمل و نقل عمومی را در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی در دستور کار خود قرارداده‌ایم.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» امکان استفاده از تکنولوژی در بخش گرمایشی و سرمایشی باعث قطع معماری ایران با اقلیم شده و در این رویه انرژی کشور در حال نابودی است.
اقتصادی
حجتی اعلام کرد
«خبرگزاری ایسنا» وزیر جهادکشاورزی گفت: تا زمان حصول اطمینان کامل از ایجاد تعادل در بازار ممنوعیت واردات برنج ادامه دارد.
اقتصادی
جهانگیری اعلام کرد:
«خبرگزاری مهر» معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی توان مطرح کرد، گفت: وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش های جدی اقتصاد ایران است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است