اقتصادی 10:28 - 23 دی 1395

شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است. به این ترتیب ظرفیت تولید کامیون در کشور به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
 
تولید خودروهای تجاری (خودروهای حمل کالا و مسافر) در دنیا همواره در سایه ی تولید خودروهای سواری قرار داشته و به همین دلیل در کشور ما، توجه لازم نه از طرف مسئولین و نه از طرف رسانه‌ها به تولید خودروهای تجاری معطوف نشده است.



بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کامیون در کشور از بیش از ۳۶ هزار دستگاه در سال ۸۹ به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه در سال ۹۴ رسیده است. این به معنای افت ۷۵ درصدی تولید کامیون و کشنده طی ۵ سال گذشته است.



به عنوان نمونه شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است.



 تولید کامیون اقتصاد مقاومتی



این در حالی‌ست که بر اساس برنامه توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که توسط وزارت صنعت منتشر شده است، کشور در سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون و کشنده در سال برسد که ۳۰ هزار دستگاه آن برای صادرات درنظر گرفته شده است.



به این ترتیب در فاصله‌ی کم‌تر از ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۴ فقط ۱۰% از هدف‌گذاری تیراژ تولید محقق شده است و پیشرفت خودروسازان کشور در محقق کردن برنامه صادرات خودروهای تجاری سنگین صفر بوده است!



به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به ناوگان به‌روز اعم از کامیون و کشنده و اتوبوس، ضعف تولیدکنندگان خودروهای تجاری کشور موجب ایجاد مشکلاتی برای نظام حمل و نقل کشور شده است. از جمله‌ی این مشکلات، فرسوده ماندن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در کشور است.



بر اساس اظهارات رییس سازمان راهداری، حدود ۷۵ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال و ۹۶ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور تردد می‌کنند. این فرسودگی موجب هدررفت مقدار زیادی گازوئیل یارانه‌ای و آلودگی محیط زیست شده است. با توجه به اینکه هر کامیون فرسوده بطور متوسط ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و این عدد در مورد کامیون‌های نو ۳۵ لیتر است، نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده سالانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.



بر این اساس وزارت صنعت مجوز واردات کامیون‌های دسته دوم (تا ۳ سال کار کرده) را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل صادر کرده است. طی سال گذشته بیش از ۲۴۵ میلیون دلار معادل حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان انواع کامیون و کشنده به کشور وارد شده است.



به این ترتیب کشور از ارزش افزوده‌ی صنعت تولید کامیون و کشنده محروم مانده است. بنابراین ضروری است وزارت صنعت با قاعده‌گذاری هوشمندانه بستر لازم برای توسعه صنعت ساخت خودروهای تجاری را فراهم آورد.
 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» تغییر اقلیم باعث شده تا حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب تبخیر منابع آب افزایش یابد و میزان روان آب‌های کشور نیز ۲۰ درصد کاهش داشته باشد که این مساله می‌تواند تهدیدی برای زیست نسل حاضر و نسل آینده به‌شمار آید و به همین دلیل ساخت ۵۰ سد از دستور کا وز...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، یک شرکت چینی به خاطر نقض تحریم‌های ایران به پرداخت 900 میلیون دلار به دولت آمریکا محکوم شده است.
اقتصادی
/اولویتهای اقتصادی ایران در سال۹۶/
«خبرگزاری ایسنا» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خودروسازان در سال جدید باید به سمت رقابتی شدن حرکت کنند.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» برخی مشترکان تلفن ثابت گلایه‌هایی مطرح کرده و از اینکه بدون استفاده از تلفن مبالغی در قبض آنها اعمال شده انتقاد می‌کنند.
اقتصادی
فارس گزارش می‌دهد
«خبرگزاری فارس» طبق آمار‌های بانک مرکزی، از مجموع 33 گروه صنعتی در 9 ماهه اول امسال فقط 8 گروه صنعتی کاهش تولید داشته و باقی گروه افزایش تولید داشته‌اند اما سطح تولید کل و سطح تولید 24 رشته صنعتی هنوز به سطح تولید سال 90 نرسیده است.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» متعاقب نامگذاری سال ١٣٩٦ به نام «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال»، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت.
اقتصادی
/اقتصاد ایران در سالی که گذشت/
«خبرگزاری ایسنا» در سال 1395 بعد از 25 سال، رسیدن به تورم تک رقمی در اقتصاد ایران محقق شده و بنا بر اعلام مراکز اعلام آمار، تورم سالانه در اسفندماه سال گذشته در دامنه 6.8 تا 8.9 درصد قرار گرفته است. محافل اقتصادی داخلی و بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که اگر د...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» رسانه‌های چین اعلام کردند ۲ شرکت چینی برای تحویل ۲۷۰ واگن به ایران قرارداد بستند.
اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» فعالان بورس تهران در سال 1395 با معضلی به نام توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی مواجه بودند مشکلی که همچنان دامن نمادهای بانکی را گرفته است و می تواند در ماه های ابتدایی سال 1396 جو متفاوتی را برای بورس تهران رقم بزند.
اقتصادی
رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان:
«خبرگزاری فارس» رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان اعلام کرد از ماه آینده روابط بانکی ایران و پاکستان دوباره برقرار می‌شود و طی ۲ سال آینده میزان تجارت ۲ کشور به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

تبلیغات متنی
تبدیل پایان نامه به کتاب با مجوز


فوق تخصص گوش و حلق و بینی



ترجمه گستر | ترجمه تخصصی مقاله و متن انگلیسی و فارسی





رادیولوژی و سونوگرافی شبانه روزی بیمارستان کودکان تهران

با کیفیت ترین پارتیشن های اداری در پازل ستاپ همراه با تنوع گوناگون



نرم افزار قدرتمند انتخاباتي " رقابت"



سلامتی دندانهایتان را با نخ دندان ارکید تضمین نمایید


آلیران نماینده انحصاری ورق های کامپوزیت آلوباند مثلثی



مجری کفپوش اپوکسی،پلی یورتان،ضد اسید و بتن سخت سالن های تولید، ورزشگاه ها و انبار ها



صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است