اقتصادی 10:28 - 23 دی 1395

شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است. به این ترتیب ظرفیت تولید کامیون در کشور به ۲۵ درصد کاهش یافته است.
 
تولید خودروهای تجاری (خودروهای حمل کالا و مسافر) در دنیا همواره در سایه ی تولید خودروهای سواری قرار داشته و به همین دلیل در کشور ما، توجه لازم نه از طرف مسئولین و نه از طرف رسانه‌ها به تولید خودروهای تجاری معطوف نشده است.



بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کامیون در کشور از بیش از ۳۶ هزار دستگاه در سال ۸۹ به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه در سال ۹۴ رسیده است. این به معنای افت ۷۵ درصدی تولید کامیون و کشنده طی ۵ سال گذشته است.



به عنوان نمونه شرکت ایران‌خودرو دیزل که در سال ۸۷ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۱۵۶۷ دستگاه تولید داشته است و شرکت سایپا دیزل نیز که در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون تولید کرده بود، در سال ۹۴ فقط ۲۳۰۰ دستگاه کامیون و کشنده تولید کرده است.



 تولید کامیون اقتصاد مقاومتی



این در حالی‌ست که بر اساس برنامه توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که توسط وزارت صنعت منتشر شده است، کشور در سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون و کشنده در سال برسد که ۳۰ هزار دستگاه آن برای صادرات درنظر گرفته شده است.



به این ترتیب در فاصله‌ی کم‌تر از ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۴ فقط ۱۰% از هدف‌گذاری تیراژ تولید محقق شده است و پیشرفت خودروسازان کشور در محقق کردن برنامه صادرات خودروهای تجاری سنگین صفر بوده است!



به دلیل وابستگی صنعت حمل و نقل به ناوگان به‌روز اعم از کامیون و کشنده و اتوبوس، ضعف تولیدکنندگان خودروهای تجاری کشور موجب ایجاد مشکلاتی برای نظام حمل و نقل کشور شده است. از جمله‌ی این مشکلات، فرسوده ماندن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در کشور است.



بر اساس اظهارات رییس سازمان راهداری، حدود ۷۵ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال و ۹۶ هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور تردد می‌کنند. این فرسودگی موجب هدررفت مقدار زیادی گازوئیل یارانه‌ای و آلودگی محیط زیست شده است. با توجه به اینکه هر کامیون فرسوده بطور متوسط ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند و این عدد در مورد کامیون‌های نو ۳۵ لیتر است، نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده سالانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد داشت.



بر این اساس وزارت صنعت مجوز واردات کامیون‌های دسته دوم (تا ۳ سال کار کرده) را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل صادر کرده است. طی سال گذشته بیش از ۲۴۵ میلیون دلار معادل حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان انواع کامیون و کشنده به کشور وارد شده است.



به این ترتیب کشور از ارزش افزوده‌ی صنعت تولید کامیون و کشنده محروم مانده است. بنابراین ضروری است وزارت صنعت با قاعده‌گذاری هوشمندانه بستر لازم برای توسعه صنعت ساخت خودروهای تجاری را فراهم آورد.
 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری ایسنا» اولین آمارهای ارائه شده از تعداد معاملات مسکن شهر تهران حاکی از افزایش ۷ درصدی قراردادهای خرید و فروش دارد.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، متیو کمبرلین، مدیر اجرایی ارشد بورس لندن گفت: قراردادهای پیش‌خرید فلزات به یوآن چین به زودی در بورس فلزات لندن (ال‌ام‌ای) آغاز به کار می‌کنند. کمبرلین در مصاحبه با روزنامه «سوز چاینا مورنینگ پست» گفت: در حال...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده در مراسم بزرگداشت حماسه سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با بیان اینکه که خرمشهر نماد مقاومت، ایثار و پیروزی است افزود: با آزادسازی خرمشهر تمام نقشه...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر، محمد لاهوتی با اشاره به دستور العمل جدید ارزی دولت گفت: در دستورالعمل معاون اول رییس جمهوری در راستای تصمیمات ارزی و شروع فعالیت سامانه «نیما»، بندی وجود دارد که طبق آن ۸۰ درصد از کالاهای صادراتی که مربوط به واحدهای دولتی، شبه ...
اقتصادی
«همشهری آنلاین» ۷۰ درصد خوراک مرغ‌ها وارداتی است و مرغداران نگران تاثیر تحریم‌ها در روند واردات این مواد هستند.
اقتصادی
«همشهری آنلاین» معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه افزایش قیمت کرایه کامیون‌دارها تا سقف ۲۰ درصد از شنبه (۵ خرداد) اعمال می‌شود، گفت: با شرکت‌هایی که بیشتر از نرخ مصوب حق کمیسیون دریافت کنند، برخورد قانونی می‌شود.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، لیر ترکیه که پس از افزایش نرخ بهره ناگهانی در روز چهارشنبه، جهش کرده بود، روز پنج شنبه دوباره در برابر دلار سقوط کرد و تمام سود روز گذشته خود را از بین برد. امروز هم لیر ترکیه، روزی پر نوسان را تجربه می‌کند. ...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، علی صالح آبادی درباره تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو گفت: دلار تنها یک نام در گزارشگری بود زیرا به دلیل وجود تحریم های اولیه آمریکا با دلار نمی توانستیم کار کنیم؛ لذا دلیلی وجود ندارد تا دلار...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، بر اساس این برنامه مشارکت شرکت های حمل و نقل ملزم به ارائه اطلاعات دقیق و شفاف از فهرست محموله ها هستند. فهرست محموله ها یا مانیفست بار شامل اطلاعات محموله به تفکیک نوع کالا، وزن و دیگر مشخصات است که امرو...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر، بلومبرگ نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی علیه ۹ شرکت و فرد که در زمینه حمایت از شرکت های هواپیمایی ایرانی فعالیت دارند اعمال کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: این تحریم های جدید به شرکت هواپیمایی ماهان ب...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است