خزائی امروز (17اسفند) در وبینار علمی تعاون و کارآفرینی که با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: شرکتهای تعاونی در برهه ای از زمان که عناوین مختلفی از جمله عصر دانش، عصرفراصنعتی، جامعه اطلاعاتی، عصر خلاقیت و نوآوری مطرح شده است بایستی بتوانند خود را در جهت مدیریت تغییرات و دگرگونیهای ژرف در جهان امروز آماده کنند به گونه ای که مدیریت و نوآوری اصل اساسی و از عوامل مهم بقای آن پذیرفته شده باشد.
وی عنوان کرد: براساس استدلالی که انجام شده است؛ کشورهای پیشرفته بر آموزش خلاقیت تاکید بسیاری کرده اند و در این راستا در انتخاب افراد خلاق، نوآور و آینده نگری که رهیافتهای مهم و نوآوری را ارائه کرده اند توجه خاصی دارند.
خزائی افزود: عموما سازمانهای خلاق دارای خصوصیات ویژه ای هستند که مهمترین آنها انعطافپذیری در رویارویی با بحرانها است.
وی ادامه داد: سازمانهای انعطاف پذیر با مسائل و تنگناهای بسیاری مواجه هستند و برخوردشان با مسائل و تنگناها بسیار محققانه است و در صورت نیاز به تغییر و تحول پس از بررسیهای دقیق و عالمانه و علمی که دارند آنها را اعمال میکنند.
خزائی بیان کرد: ساختار خلاق نمایانگر روابط واحدهای آن و نشاندهنده انعطافپذیری آنها است اما سازمانهایی که دارای ساختار غیرقابل انعطاف هستند برای ایجاد همکاری و وحدت در بحرانها دچار آشفتگی میشوند.
وی اظهار کرد: خلاقیت لازمه نوآوری است و تحقق نوجویی وابسته به خلاقیت است اگرچه در عمل نمیتوان این دو مورد را یعنی بحث خلاقیت و نوآوری را از هم تفکیک کنیم ولی میتوان تصور کرد که خلاقیت زیاد زمینه ساز و بستر رشد و نوآوری است.
خزائی با اشاره به این امر که خلاقیت پیدایی و تولید اندیشه ای نو و نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر است، اضافه کرد: در خلاقیت و نوآوری معمولا راه طولانی پیش رو داریم و تا یک اندیشه نو به صورت محصول و یا خدمتی جدید درآید زمانی بسیار طولانی را میطلبد و تلاشها و کوششهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
وی در خصوص تعریف نوآوری تصریح کرد: نوآوری اتفاق نیست؛ محصول کار سخت با تلاش و برنامه و اجرای خوب است، نوآوری کاری بسیار تابع نظم و ترتیب بوده و از جنس تحول و روشهای نوینی است که به صورت سازمان یافته و با برنامه هدایت و مدیریت میشود.
خزائی خاطرنشان کرد: گسترش هدفمند حمایتهای مالی و معنوی از شرکتهای تعاونی که خود شامل چندین زیرمجموعه است که از جمله آنها میتوان ارتقای منزلت اجتماعی، ارتقای سطح علمی و مهارتی، رفع دغدغه خطرپذیری کمک به تجاری سازی و ... را نام برد.
به گفته وی، توسعه خلاقیت و نوآوری در شرکتهای تعاونی نیازمند برنامهریزی بسیار دقیق نظام نوآوری، آموزش، حمایت، مدیریت خلاقانه و نظارت و پیگیری است.
خزائی افزود: ایدههای جدید با اندیشیدن به دست میآید که در آن ذهن بطور عمیق با یک مسئله درگیر است و به تجسم میپردازد و با حذف و ترکیب واقعیتهای موجود به روشن شدن فکر جدید کمک میکند بنابراین لازم است که فرآیند خلاقیت که از تفکر و اندیشههای هدایت شده نشأت میگیرد از همان اوان کودکی آموزش داده شود و در مسیر آموزشهای بعدی در دانشگاه و به محققین یک مرکز تحقیقاتی ارائه گردد.
وی در پایان با تاکید بر ایجاد بسترهای لازم در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، یادآور شد: این فرایند نیازمند یک فرهنگ و اندیشه آزاداندیشی و مهمتر از همه وجود نظام نوآوری و خلاقیت و مدیریت خلاقانه سازمان حمایتگر است.
انتهای پیام