استانی 03:30 - 03 آذر 1393
یادداشت/
با وجود این که برند یکی از شاخصه‌های موفقیت یک محصول در بازار به حساب می‌آید اما این موضوع در میان صنعتگران و تولیدکنندگان استان اصفهان به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

«برندی» که در صنعت اصفهان گم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروز با نگاهی کوتاه به وضعیت صنایع مختلف فعال در سطح کشور و استان به خوبی می‌توان دریافت، کم نیستند واحدهای صنعتی و تولیدی که طول عمر فعالیتشان به چند سال هم نمی‌رسد.

این در حالی است که گاهی نام‌هایی در بازارهای مختلف خود را به عنوان محصول برتر در میان تولیدات مشابه به مشتریان و مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنند تا جایی که گاهی خریداران هنگام خرید جنسی خاص به دنبال برندی هستند که ممکن است چندین سال از پایان عمر آن گذشته باشد.

دلیل این موضوع را می‌توان در برندسازی خوب بعضی واحدهای صنعتی و تولیدی دانست، برندهایی که به ندرت در کشور ما و کم و بیش در سطح استان اصفهان نیز دیده می‌شوند.

اما نکته قابل تامل اینجاست که تعداد این برند‌ها در سطح استان اصفهان بسیار اندک است، چه بسا هستند برندهایی که در صنایع غذایی، صنعتی و تجاری در سطح استان و حتی کشور مطرح باشند اما متاسفانه گاهی تعداد این برندها در صنایع مختلف به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

این در حالی است که استان اصفهان از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدی و صنعتی کشور محسوب می‌شود اما در زمینه برندسازی بسیار ضعیف عمل کرده است، شاید یکی از دلایل عدم موفقیت صنایع و واحدهای تولیدی در به دست آوردن بازار هدف و مشتریان بین‌المللی هم همین برندسازی ضعیف باشد.

* بستر مناسب برای ایجاد سیستم ارزش‌گذاری برند در استان مهیا نیست

متاسفانه واحدهای صنعتی مستقر در استان تاکنون نتوانسته‌اند بستری مناسب برای ایجاد سیستم ارزش‌گذاری برند را مهیا کنند و با این کار بخشی از سرمایه نامشهود صنعت به دست فراموشی سپرده شده است.

با بررسی برندهای مشهور دنیا به خوبی می‌توان دریافت که سود حاصل از ارزش برند یک شرکت معتبر چندین برابر سود ناشی از فروش محصولات می‌تواند درآمدزا باشد.

تحقیقات نشان داده مشتریان در هنگام خرید به سراغ اجناسی می‌روند که با آن اجناس احساس آشنایی بیشتری داشته باشند، اگر برندسازی یک محصول به خوبی شکل گرفته باشد به طور قطع مشتریان را در این بازار شدید رقابتی به خود جذب می‌کند که سبب موفقیت محصول در بازار شده و سود نهایی تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد.

این برند و نام تجاری است که می‌تواند یک محصول را به خوبی به مردم معرفی کند، مهم‌ترین وجه تمایز محصولات مشابه از یکدیگر نیز همین برند است که سبب برتری و استقبال بازار از یک محصول خاص در مقابل محصولات مشابه خود می‌شود.

* برند در ذهن مشتریان ساخته می‌شود

باید گفت یک محصول در کارخانه تولید می‌شود در حالی که برند آن در ذهن مشتریان ساخته می‌شود، علائم تجاری معتبر سبب می‌شوند، مصرف‌کنندگان از کیفیت محصول مورد نظر مطمئن شوند و با خیالی راحت به خرید بپردازند.

حال بسیاری از محصولات و تولیدات اصفهان از گز و پولکی تا سنگ و فرش و صنایع دستی در سراسر کشور و حتی دنیا حرف اول را می‌زنند اما به دلیل برندسازی ضعیف در این زمینه در حال از دست دادن بازارهای هدف هستیم.

* برندسازی جانی دوباره به صنعت استان می‌بخشد

به نظر می‌رسد ایجاد مرکزی مختص برندسازی در سطح استان، تشویق صنعتگران و تولیدکنندگان به برندسازی و حمایت‌های قانونی بیشتر بتواند به برندسازی در سطح استان کمک بیشتری داشته باشد.

البته برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه تولیدکنندگان و صنعتگران برای آشنایی بیشتر آنها با فواید برند و مزایای برندسازی و ارائه مشاوره توسط مراکز علمی در ارتباط با برندسازی به تولیدکنندگان نیز می‌تواند به افزایش استقبال از برند کمک کند تا این حلقه مفقوده صنعت استان بار دیگر به دست جامعه صنعت و تولید و مراکز علمی زنده شود و جانی دوباره به صنعت و تولید استان ببخشد.


5254321
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است