به گزارش ایسنا، دکتر «محمدصالح احمدی» امروز بمناسبت ربع قرن فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دانشگاه که دانشگاهی جوان در کشور محسوب میشود با توجه به خلاء و نبود نهادی برای احصاء نیازهای مهارتی بازار و آموزش نیروی انسانی برای رفع این نیازها شکل گرفته و در همین راستا نیز آموزش را برعهده متولیان بخش اشتغال کشور واگذار کرده و خود نیز عهدهدار تصویب دورهها و نظارت بر برگزاری مطلوب دورههای آموزشی دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر نیز 400 هزار دانشجو که قریب 10 درصد از مجموع دانشجویان کشور را شامل میشوند در بیش از 800 رشته تحصیلی در افزون بر 850 مرکز اموزشی وابسته به این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
احمدی یادآور میشود: در صورت تحقق چشمانداز پایان برنامه ششم توسعه 30 درصد از دانشجویان کشور باید مهارتی باشند در حالی که هماکنون به احتساب سایر دانشگاههای مهارتی کشور این تعداد 15 درصد از کل دانشجویان کشور را شامل میشود و تحقق این مهم نیازمند توجه جدیتر متولیان امر به این موضوع است.
به گفته وی، این وضعیت دانشجویان مهارتی در کشورمان در حالی است که در کشوری مانند آلمان 70 درصد دانشجویان مهارتی و تنها 30 درصد در رشتههای نظری شاغل به تحصیل هستند.
وی یکی از عمده مشکلات در راستای تحقق این موضوع در کشورمان را غلبه فرهنگ اشتباه مدرکگرایی در مقابل مهارتگرایی ذکر کرد و گفت: البته عمدتاً به دلیل سرخوردگی خانوادهها و دانشجویان در قبال مدرکگرایی، در سالهای اخیر شاهد کمرنگ شدن این فرهنگ در جامعه هستیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اشتغال قریب 82 هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شش هزار دانشجو یعنی حدود 7.5 درصد از مجموع دانشجویان استان در 23 مرکز آموزشی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی در مورد رشتههای آموزشی این دانشگاه نیز گفت: فعالیتهای آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد با توجه به مزیتهای شناسایی شده در استان شامل گردشگری، فناوری اطلاعات و صنعت در چهار گروه مدیریت اجتماعی، فرهنگ و هنر، کشاورزی و صنعت انجام میشود و رشتههای اموزشی نیز در هر دوره براساس نیازهای جامعه بررسی و تایید یا رد میشود.
احمدی از دیگر فعالیتهای این دانشگاه به برگزاری دورههای آموزشی تک پودمانی که شامل تنها چند درس میشود، اشاره و تصریح کرد: این دوره با توجه به مزیتهایی مانند کوتاه مدت بودن و داشتن مخاطبان وسیع و خواهان مهارتآموزی نه دریافت گواهینامه، میتواند در رفع سریع و موثر مشکل اشتغال بیسار حائز اهمیت باشد.
وی با اشاره به تاکید دانشگاه بر ارتقای کیفیت دورههای آموزشی گفت: خوشبختانه براساس ارزیابیهای صورت گرفته بیش از 80 تا 90 درصد از فارغالتحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی جذب بازار کار میشوند، هر چند که اندکی نیز قبل از فارغ التحصیلی شاغل هستند.
وی با اشاره به فعالیت 23 مرکز آموزشی علمی کاربردی در استان یزد، از لغو پذیرش دانشجو در دو مورد از این مرازک با توجه به عدم رعایت حداقلهای اموزشی خبر داد و گفت: البته با برخی از مراکز نیز خاتمه همکاری دادهایم و برخی نیز در شرف ادغام هستند.
احمدی در پایان از برگزاری مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه در تهران خبر داد و اعلام کرد: در این مراسم چهار مرکز از مجموع 850 مرکز فعال در کشور، برتر شناخته و تجلیل شدند که خوشبختانه مرکز علمی کاربردی بهزیستی تفت یکی از این مراکز بود.
انتهای پیام