استانی 16:57 - 17 آذر 1398
یک مقام قضایی:
ایسنا/بوشهر مدیرکل دفتر پیشگیری های فرهنگی، اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد: نظام شناسایی افراد نیازمند حمایت اقتصادی در کشور غیرفعال است و فرد باید برود خوداظهاری کند و کرامت نفسش را بشکند تا تحت پوشش قرار بگیرد و سیستم های امدادی در حد بضاعت او را تحت پوشش قرار دهند.

نظام شناسایی افراد نیازمند حمایت اقتصادی در کشور غیرفعال است

علی محمد زنگانه در همایش ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بوشهر اظهار کرد: مشکل آسیب‌های اجتماعی تنها مشکل ما ایران‌ نیست، و نرخ رشد آسیب ها و جرائم ‌در دنیا دو برابر نرخ رشد جمعیت است و تنها کشورهایی کمتر با آن مواجه هستند که در طی دو دهه گذشته برنامه‌های ناظر بر پیشگیری رشدمدار از آسیب ها و جرائم داشته اند. این‌ یک پیشگیری هوشمندانه با هزینه-فایده بالا است که مدرسه محور، خانواده محور و محله محور است. 

وی بیان کرد: طرح نماد نیز یک‌ نوع پیشگیری رشدمدار مدرسه محور است که سنین ۷ تا ۱۸ سال را شامل‌ می شود، اما سن طلایی پیشگیری رشدمدار سنین پیش از دبستان و سه سال اول دبستان است. 

به گزارش ایسنا، این مسئول اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی ها و مطالعات نمودار مناسب برای هزینه‌کرد منابع انجام شده بیش از ۸۰ درصد آن باید در سنین پیش از دبستان و سه سال اول دبستان انجام‌ بشود. این در حالی است که برابر با این منحنی اگر در این سن -سنین طلایی- هزینه نکنیم در سنین بالاتر باید بیست برابر بیشتر سرانه دانش آموزی هزینه‌ کنیم و ناگزیر به هزینه بیست برابری برای یک زندانی هستیم.  

زنگانه در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی ادامه داد: ما ناگزیر هستیم به صورت شبکه ای و ائتلافی عمل کنیم و اگر به این شکل کار نکنیم بهتر است اصلا کار نکنیم، چرا که ایجاد شبکه ها برای اجرای پروژه های کنترل و کاهش آسیب ها یک امر ضروری است. 

این مقام قضایی تاکید کرد: ما تک‌نوازهای خوبی هستیم‌ و ساز من را خوب به صدا درمی آوریم ولی سازمان را نه! در حالی که در حوزه اجتماعی باید کار گروهی انجام شود ولی ما در کار دسته‌ جمعی ضعیف هستیم. با این حال ضرورت دارد که بتوانیم ظرفیت هایمان را هم‌افزا کرده و در یک اقدام شبکه ای و ائتلافی مداخلات خود را پیاده کنیم؛ در غیر این صورت هم افزایی لازم وجود نخواهد داشت و تنها منابع ملی را هدر می دهیم. 

وی یادآور شد: ائتلاف بزرگ نظام مراقبت از سلامت دانش آموزان در سطح کشور دارای تمام ساختارهای لازم برای راهبری و هدایت صحیح پروژه از جنس سیاستگذاری، فنی و اجرایی است. 

مدیرکل دفتر پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: این پروژه در مصوبه شورای عالی رفاه با امضای رئیس جمهور محترم و اعضای شورای عالی رفاه و معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده و مدل اولیه علمی به یک مدل علمی و اجرایی تبدیل شده و در سه مرحله به صورت آزمایشی اجرا شده است. در پایلوت اول در ۶ اقلیم کشور و ۷۲ مدرسه، در مرحله بعد و پس از بازخوردگیری در مقیاس بزرگ تر و تعداد مدارس بیشتر در همان استان ها و پس از آن یک پایلوت جامع در کلیه مدارس یک شهرستان اجرا شده است؛ بازخوردهایی که دریافت شده منجر به تصمیم گیری برای اجرای این اقدام ارزشمند در ۳۵ پایلوت جامع در کشور توسعه پیدا کند.

علی محمد زنگانه تصریح کرد: مداخلات ما باید در قالب یک‌ نظام شناسایی فعال و بهنگام، افراد در معرص خطر و پرخطر و یا آسیب دیده را شناسایی و بلافاصله آنان را در چتر حمایتی، مراقبتی، مشاوره ای و مددکارانه خود و حتی در برخی موارد ارائه مراقبت های حقوقی و قضایی یا انتظامی قرار دهد. به یاد دارم‌ در یکی از همایش ها، یکی از مدیران آ.پ استان ها با سرعت به دنبال من آمد و گفت می شود به من کمک کنید؟ یک دانش آموز دارم‌ که می خواهد اقدام به خودکشی کند و دلیل آن هم‌ اینکه در منزل اتفاق ناگواری توسط یکی از محارم برایش رخ داده و آنجا نیاز به یک مداخله حقوقی قضایی به هنگام داریم که از فرد مراقبت کند. اگر ما دانش آموزی در معرض خطر خشونت و خودکشی و مرگ داریم باید مداخلات انتظامی به میان بیاید و در کنار نظام مراقبت و ارائه خدمت آموزش و پرورش قرار بگیرد و در خیلی از موارد نیاز به خدمات مختلف سازمان هایی مانند بهزیستی و یا رفاه کشور و... داریم.

وی افزود: در یکی از مدارس طی فرآیندی فعال ۳۱ دانش آموز نیازمند به کمک اقتصادی پیدا کردیم‌ که تنها ۶ نفر از آنها تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند! نظام شناسایی افراد نیازمند حمایت اقتصادی در کشور غیرفعال است و فرد باید برود خوداظهاری کند و کرامت نفسش را بشکند تا تحت پوشش قرار بگیرد و سیستم های امدادی در حد هر بضاعتی -که چقدر می تواند قابل قبول باشد- او را تحت پوشش قرار دهند؛ اما در نظام مراقبت اجتماعی حتی افرادی که نیاز به بسته های اقتصادی دارند شناسایی می شوند. 

این مسئول عنوان کرد: ما باید ظرفیت مشارکت های مردمی، تشکل ها، خیرین و سایر ظرفیت ها را پای کار بیاوریم و برای ظرفیت سازی مضاعف مشارکت مردمی را در کنار این نظام پیاده نماییم. در یک‌ مطالعه فراگیر، رابطه بین طرحواره های ناکارامد با تعداد زیادی از آسیب های اجتماعی و جرائم کاملا اثبات شده است. یعنی اگر مداخلات را در سنین طلایی زیر ۸ سال و رشدمدار زیر ۱۸ سال نادیده بگیریم، شکل گیری طرحواره های ناکارآمد منجر به بروز آسیب های بیشتر و جرائم بیشتر می شود.

زنگانه تشریح کرد: مثلا طرحواره شب با خشونت های خیابانی ارتباط دارد، و از هر ۱۰ اتهام اول کشور ۵ اتهام از انواع مختلف خشونت است که حتی در بعضی از استان ها ضرب و جرح عمدی و توهین در رده اول قرار می گیرد و بعد از آن توهین، تهدید و تخریب است که بیش از ۲ میلیون فقره پرونده را شامل می شود. 

مدیرکل دفتر پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: این در حالی است که اگر در سنین پایین رفتار صبورانه و تاب آوری و صبر و تحمل را با روش های غیرمستقیم در سنین پیش از دبستان و با آموزش های مستقیم در سنین رشدمدار تا سن پایین دبیرستان انجام دهیم افرادی را تربیت خواهیم کرد که از این نوع آسیب ها به دور هستند. 

انتهای پیام


10313756
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است