در طول 3دوره برگزاری جشنواره شمسه 5300نفر در جشنهای منطقهای و نهایی شمسه شناسایی و تقدیر شدهاند.
جشنواره سوم شمسه در 2 بخش رقابتی و ترویجی توانست باعث حضور 60هزار شهروند شود. همچنین 25هزار نفر در فضای رقابتی شمسه در سطح مناطق و نهایی در رشتههای 12گانه رقابت کردند. فعالسازی 2470کانون محلی در 374محله پایتخت برای اجرای جشنواره سوم شمسه یکی از بزرگترین دستاوردهای این جشنواره برای کشف و ارتقای جایگاه شهروندان نخبه بود. این اقدام موجب شد بسترهای مشارکت برترینهای شمسه در اجرای برنامههای سامانه نشاط برای مردم محلههای پایتخت فراهم شود.
- مشارکت شهروندان زمینهساز پیشرفت شهر
حجتالاسلام میثم امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در اینباره به همشهری گفت: ظرفیتهای تازه شکل گرفته در محلههای شهر مشارکت شهروندان را بهمعنای واقعی محقق میسازد. به گفته معاون شهردار تهران، اثر هر کار فرهنگی وابسته به مشارکت شهروندان، سازمانهای مردمنهاد و دیگر نهادهای فرهنگی بزرگ است.
بر این اساس باید عنوان کرد که شهرداری تهران در تلاش است تا کار مردم را به آنها واگذار کند و با افزایش سهمشان در اداره امور شهر بخش قابل توجهی از مشکلات را مرتفع سازد. ایجاد ظرفیتهای جدید برای مشارکت اجتماعی شهروندان نظیر مدیریت محله، شورایاریها یا حتی 3 دوره برگزاری جشنواره شمسه از اقدامات مثبتی است که طی سالهای اخیر انجام شده و به یمن تحقق این مهم امروز شهروندان در نخستین گام برای حضور در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی به سرای محله محل سکونت خود مراجعه میکنند و این برای مجموعه شهرداری تهران یک موفقیت بزرگ است.
- اتصال شمسه چهارم به فعالیتهای شهری
رسالت اصلی جشنوارهای با عنوان شمسه که از سال 1390 با هدف توانمندسازی مجموعه مدیریت محله، شناسایی و حمایت استعدادها در کارهای فرهنگی شهر، شناسایی و فعالسازی استعدادها آغاز شده، ارتقای سطح فرهنگی محلهها، احیای حس تعلق شهروندان به محل زندگی و جلب مشارکت آگاهانه شهروندان در اداره امور شهر و محله است.
بدینترتیب باید بستر لازم برای اجرای برنامهها از سوی برترینهای شمسه در دل محلههای پایتخت فراهم شود. مدیریت شهری بنا دارد تا به بهانه برگزاری اینگونه جشنوارهها، استعدادهای جوانان و نوجوانان هر محله را کشف و شناسایی کند. بر این مبنا شمسه چهارم به مجموعه برنامههای فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران متصل خواهد شد و رقابتها بهصورت سالانه با انتخاب برترین اقدامات فرهنگی اجتماعی سال اجرا میشود.
اما نباید این نکته در برگزاری شمسه چهارم فروگذار شود که حمایت و تقویت افراد اثرگذار حوزه فرهنگی لازمه استمرار جشنوارههای بعدی شمسه است. اگرچه در شمسه یک و 2 کار بزرگی در زمینه برندسازی شمسه انجام شد و در دوره سوم این مهم به سمت فعالسازی خانهها و کانونهای محلی رفت اما جای خالی حمایت از افراد اثرگذار حوزه فرهنگی احساس میشود.
همچنین بحث اصلاح و بازنگری در ساختار دوره جدید شمسه برای چابکسازی جشنواره میتواند شهروندان را برای استفاده از فضای کشف استعداد در شمسه کمک کند. البته جشنواره شمسه جشنواره حرفهایها نیست بلکه با حضور مردم عامی در سطح مناطق شهر برگزار میشود تا استعدادیابی صورت گیرد و جوانان بتوانند شرایط ورود به جامعه هنری خود را پیدا کنند.
- زمینهسازی برای فعالیت فرهنگی همه شهروندان
در هر فرهنگ و جامعهای بانوان و جوانان، مخاطبان اصلی فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی هستند. شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی شهرداری تهران طی سالهای گذشته سعی کرده تا زمینه مشارکت و حضور اجتماعی تمام اقشار اجتماعی، سنی، جنسیتی و دینی را فراهم کند و براساس آمار، نظرسنجیها و واکنش ناظران اجتماعی در این موضوع موفقیتهای غیرقابل انکاری را کسب کرده است. برگزاری 9 عنوان جشنواره شهری نظیر شمسه، مشکات، شکوفا و پویا، اجرای مسابقات ورزشی محلهها، فعالیتهای متنوع در سراهای محله و راهاندازی کانونهای محلی زمینههای مناسبی را برای فعالیت گروههای سنی آقایان ایجاد کرده است و خوشبختانه شاهد افزایش حضور اجتماعی آقایان هستیم.
4594817