به گزارش ایسنا، کتاب «فلسفه دین افلاطونی: از منظر پویشی» نوشته دانیل ا. دامبروفسکی با ترجمه علیرضا حسنپور و طیبه حجتزاده در ۲۱۶ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۲۱هزار تومان در نشر ققنوس منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: تأثیر عظیم آرای افلاطون در تاریخ فلسفه و الهیات در ادیان ابراهیمی عمدتا عبارت از این مدعاست که کمال الهی بدان معناست که بزرگترین موجود متصور را موجودی ایستا تلقی کنیم. ادعای کتاب حاضر این است که این تأثیر را باید بیشتر حاصل دریافت ارسطو از خدا به مثابه محرک نامتحرک دانست. تفکر افلاطون مسلما پیچیدهتر از این است. به تعبیر دقیقتر، وجود خدا چه بسا ثابت باشد، اما فعلیت خدا در معرض سیلانی پیوسته و ستودنی است.
همچنین کتاب «فلسفه هنر یارانهای» نوشته دومینیک مکآیور لوپس با ترجمه عرفان قادری در ۲۱۵ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و بهای ۲۱هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب میخوانیم: هنر رایانهای چیست؟ آیا مفاهیمی چون «معنا»، «گونه»، یا «بیان» که معمولا به کار تفکر درباره هنر میآیند، در مورد هنر یارانهای نیز کاربرد دارند؟
«فلسفه هنر رایانهای» نخستین کتابی است که به بررسی این مسائل میپردازد. دومینیک لوپس نشان میدهد که هنر یارانهای برخی اصول بنیادین شیوههای سنتی تفکر درباره هنر و آفرینش هنری را به چالش میکشد و میگوید برای فهم این گونه هنری باید ایدههایی چون «تعاملگری» و «کاربر» را در مرکز توجه قرار دهیم. نگارنده با بهرهگیری از مثالهای فراوان، نقش هنرمند و کاربر هنر رایانهای را از سازندگان و مخاطبان هنرهای سنتی متمایز میسازد و استدلال میکند که هنر رایانهای امکان درکِ بهتر نقش فناوری به مثابه رسانهای هنری را فراهم میکند.
دیگر کتاب منتشر شده در نشر ققنوس، «ویتگنشتاین و رواندرمانی: از پارادوکس به حیرت» نوشته جان هیتون با ترجمه پرویز شریفی درآمدی و لیلا طورانی است که در ۲۶۴ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان راهی بازار شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: یکی از اهداف این کتاب این است که نشان دهد چگونه سردرگمی درباره کارکرد واژهها خیالات باطلی ایجاد میکند که ما را به بند میکشند. این موضوع نه فقط برای افرادی که به دنبال کمک هستند، بلکه برای جامعهای نیز که پذیرای خیال باطل است تأثیرات مخربی به همراه دارد. ما با تمرکز بر کاربرد واقعی نشانهها، به دنبال راهی برای تضعیف «خودکامگی» این باور هستیم که فرایندهای درونی ذهنی علل افکار و رفتارهایمان هستند. این باور نادرست مبتنی بر این تصور است که واژههایی مانند «فکر»، «باور»، «شهوت»، «نیت» و «احساس» به حالات، ابژهها و فرایندهای موجود در جهان درونی ذهن یا مغز اشاره دارند که علت رفتار محسوب میشوند. در نتیجه این باور، تصور میکنیم که جستوجوی ناخودآگاه یا مغز به رهایی از تعارضهای ذهنی میانجامد. این تصویر به دلیل فهم محدودکننده ما از زبان به وجود میآید. در این تصویر به روشهای مختلف کاربرد کلمات و بافتاری که کلمات در آن استفاده میشوند توجه نشده است.
انتهای پیام