فرهنگیهنری 15:00 - 07 مرداد 1393
باشگاه خبرنگاران غنای میراث فرهنگی و باستانی ظرفیتهای ناشناخته کشور
استفاده از ظرفیتها و مواریث فرهنگی و تاریخی سالهاست که دراغلب کشورها ی دنیا آغاز شده و ثمرات فراوانی را هم برای کشورها وهم برای جامعه جهانی داشته است.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به بهانه هم اندیشی معاونان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نگاهی به استفاده از ظرفیتهای مواریث فرهنگی و باستانی در کشورهای دیگر انداختیم .
در آغاز لازم است تعریفی از مواریث فرهنگی و باستانی ارائه دهیم. آثار باستانی وفرهنگی اصطلاحی متداول است در میان آنچه از گذشته به دست ما رسیده که شامل گذشتههای دور ( دوران پیش از تاریخ) و گذشته نزدیک و حتی در چارچوب هر چیزی که نشان دهنده تحولات تاریخی باشد. ارزشهای مشخصی که در میراث فرهنگی وجود دارد باید شناخته شود.
ارزش مواریث فرهنگی یا مشخصاً جنبه فرهنگی دارد یا کاربردی، ارزشهای فرهنگی شامل ارزشهای تاریخی، باستان شناسی، معماری، شهرسازی وارزشهای کاربردی شامل ارزشهای سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و امثال آن است.
ازمهمترین مواردی که کشورها از مواریث باستانی و فرهنگی خود از آن استفاده میکنند جنبه علمی وفرهنگی را شامل می شود.
این بخش استفاده ازظرفیتها به دلیل گنجایش زیاد مانند این است که درتمام زمینههای علمی وفرهنگی و ... منابع مکتوبی مورد استفاده از جمله می توان به اشیاء فنی، کاربردی، آثار معیشتی، مصرفی، هنری، بهداشتی وپزشکی و حتی زبان و فرهنگ هر قوم اشاره کرد.
به زبان ساده یک مسجد یا امامزاده و یک سایت باستانی را اگر بخواهیم بشناسید هر کدام دارای لایه های فرهنگی متفاوتی هستند. تعدادی از این آثار فرهنگی وباستانی بین المللی بوده و جزو میراث جهانی محسوب می شود ومالکیت عمومی آنها به همه ی جهانیان تعلق دارد که درقالب آثار تاریخی وباستانی، پارکها را محوطههای غنی طبیعی دسته بندی می شوند.
آثاری مانند دیواربزرگ چین، پارک ملی گرند کنیون درایالات متحده آمریکا که شهرت جهانی دارند و هرسال گردشگران فراوانی را به خود جذب می کنند. روش استفاده علمی و فرهنگی از این مواریث مانند بزرگترین آزمایشگاه ها وکارگاههای آموزشی بدون هیچ گونه محدودیتی درسهای لازم را به بازدید کنندگان خود می دهد.
از دیگر پتانسیلهای آثار باستانی وتاریخی می توان جنبههای تاریخی، هنری و آموزشی آن را مورد توجه قرار داد.
این امر درکشورهای اروپایی بسیار قابل احترام است. این ارزش گذاری تنها محدود به بناها یا آثار معروفی مانند برج پیزا یا برج ایفل و یا آثار شاخص دیگر آن کشورها نمی شود، بلکه دربر گیرنده تمامی آثار ناشناخته وکوچک نیز می شود. زیرا تمامی این آثار جزئی و خرد درکنار یکدیگر تشکیل دهنده تاریخ تمدن بشریت شمرده میشود . به همین دلیل این کشورها تک بعدی به مواریث فرهنگی توجه نکرده وهمه جوانب آن را حفظ و حراست می کنند.
چرا که حفظ آن برای شناخت تاریخ تمدن و فرهنگ لازم بوده است ، چون تمام اجزاء فرهنگی چون چشمه ی تمام نشدنی برای پژوهش وتحقیق است.
برای مثال برخی از فعالیتهای موزه لوور پاریس در زمینه ایجاد دورههای آموزشی درسطح بالا و دادن فرصت های مطالعاتی بلندمدت به پژوهشگران از این موارد است.
علاوه بر این موزه لوور دوره های نظیر بازدید، کنفرانس ودوره های مطالعاتی کوتاه و متعددی را برای تمامی شاخههای تاریخ هنر وتاریخ باستان را برنامه ریزی کردهاند.
از دیگر ظرفیتهای مواریث فرهنگی به ویژه ابنیه تاریخی می توان با عملکرد بخشی به این بناها ضمن حفظ ارزش های فرهنگی وهنری، آنها را در بطن زندگی روزانه جامعه قرارداد و با توجه به تناسب کاری و کالبدی این آثار به آنها عملکرد حکومتی ، فرهنگی ، آموزشی ، اداری ، تجاری ، خدماتی ، هنری، رفاهی، توریستی ، درمانی و بهداشتی داد.
البته باید اذعان داشت این روند در چند سال گذشته در کشور رشد قابل توجهی به خود گرفته ولی گسترش بیشتر این امر به حفظ ارزشهای ابنیه تاریخی کمک شایانی خواهد کرد. با وجود یک میلیون بنای تاریخی وسایتهای بی شماری که در کشور پراکنده است کشور ماه یکی از غنی ترین کشورها از نظر مواریث فرهنگی است.
برای استفاده از پتانسیلهای مواریث فرهنگی درکشور نیاز به یک بسیج فرهنگی درکشور است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر بسیاری از آثار منقول و غیر منقول ارزشمند کشور تخریب شده و مابقی نیز درحال تخریب است این امر از واجبات حوزه فرهنگی کشور است.
متاسفانه ناآگاهی نسبت به ارزش و اهمیت میراث فرهنگی مهمترین عامل تخریب آن است شایسته است مانند بسیاری از کشورهای دنیا با برنامه بلند مدت فرهنگی جامعه و مسئولان را باید با ارزشها و پتانسیلهای مواریث فرهنگی آشنا کرده و مانند بسیاری از کشورهای دنیا از ظرفیتهای علوم باستانی و سپس از آثار مواریث فرهنگی و هنری استفاده شود.
از این رو تعامل معاون میراث فرهنگی و معاونت گردشگری می تواند سرآغاز تعامل و جلسات بین معاونتهای مختلف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای هر چه رونق پیدا کردن استفاده از ظرفیتهای بخشهای گوناگون این سازمان برای تعالی و پیشرفت مواریث فرهنگی در کشور باشد.
انتهای پیام/ اس
در آغاز لازم است تعریفی از مواریث فرهنگی و باستانی ارائه دهیم. آثار باستانی وفرهنگی اصطلاحی متداول است در میان آنچه از گذشته به دست ما رسیده که شامل گذشتههای دور ( دوران پیش از تاریخ) و گذشته نزدیک و حتی در چارچوب هر چیزی که نشان دهنده تحولات تاریخی باشد. ارزشهای مشخصی که در میراث فرهنگی وجود دارد باید شناخته شود.
ارزش مواریث فرهنگی یا مشخصاً جنبه فرهنگی دارد یا کاربردی، ارزشهای فرهنگی شامل ارزشهای تاریخی، باستان شناسی، معماری، شهرسازی وارزشهای کاربردی شامل ارزشهای سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و امثال آن است.
ازمهمترین مواردی که کشورها از مواریث باستانی و فرهنگی خود از آن استفاده میکنند جنبه علمی وفرهنگی را شامل می شود.
این بخش استفاده ازظرفیتها به دلیل گنجایش زیاد مانند این است که درتمام زمینههای علمی وفرهنگی و ... منابع مکتوبی مورد استفاده از جمله می توان به اشیاء فنی، کاربردی، آثار معیشتی، مصرفی، هنری، بهداشتی وپزشکی و حتی زبان و فرهنگ هر قوم اشاره کرد.
به زبان ساده یک مسجد یا امامزاده و یک سایت باستانی را اگر بخواهیم بشناسید هر کدام دارای لایه های فرهنگی متفاوتی هستند. تعدادی از این آثار فرهنگی وباستانی بین المللی بوده و جزو میراث جهانی محسوب می شود ومالکیت عمومی آنها به همه ی جهانیان تعلق دارد که درقالب آثار تاریخی وباستانی، پارکها را محوطههای غنی طبیعی دسته بندی می شوند.
آثاری مانند دیواربزرگ چین، پارک ملی گرند کنیون درایالات متحده آمریکا که شهرت جهانی دارند و هرسال گردشگران فراوانی را به خود جذب می کنند. روش استفاده علمی و فرهنگی از این مواریث مانند بزرگترین آزمایشگاه ها وکارگاههای آموزشی بدون هیچ گونه محدودیتی درسهای لازم را به بازدید کنندگان خود می دهد.
از دیگر پتانسیلهای آثار باستانی وتاریخی می توان جنبههای تاریخی، هنری و آموزشی آن را مورد توجه قرار داد.
این امر درکشورهای اروپایی بسیار قابل احترام است. این ارزش گذاری تنها محدود به بناها یا آثار معروفی مانند برج پیزا یا برج ایفل و یا آثار شاخص دیگر آن کشورها نمی شود، بلکه دربر گیرنده تمامی آثار ناشناخته وکوچک نیز می شود. زیرا تمامی این آثار جزئی و خرد درکنار یکدیگر تشکیل دهنده تاریخ تمدن بشریت شمرده میشود . به همین دلیل این کشورها تک بعدی به مواریث فرهنگی توجه نکرده وهمه جوانب آن را حفظ و حراست می کنند.
چرا که حفظ آن برای شناخت تاریخ تمدن و فرهنگ لازم بوده است ، چون تمام اجزاء فرهنگی چون چشمه ی تمام نشدنی برای پژوهش وتحقیق است.
برای مثال برخی از فعالیتهای موزه لوور پاریس در زمینه ایجاد دورههای آموزشی درسطح بالا و دادن فرصت های مطالعاتی بلندمدت به پژوهشگران از این موارد است.
علاوه بر این موزه لوور دوره های نظیر بازدید، کنفرانس ودوره های مطالعاتی کوتاه و متعددی را برای تمامی شاخههای تاریخ هنر وتاریخ باستان را برنامه ریزی کردهاند.
از دیگر ظرفیتهای مواریث فرهنگی به ویژه ابنیه تاریخی می توان با عملکرد بخشی به این بناها ضمن حفظ ارزش های فرهنگی وهنری، آنها را در بطن زندگی روزانه جامعه قرارداد و با توجه به تناسب کاری و کالبدی این آثار به آنها عملکرد حکومتی ، فرهنگی ، آموزشی ، اداری ، تجاری ، خدماتی ، هنری، رفاهی، توریستی ، درمانی و بهداشتی داد.
البته باید اذعان داشت این روند در چند سال گذشته در کشور رشد قابل توجهی به خود گرفته ولی گسترش بیشتر این امر به حفظ ارزشهای ابنیه تاریخی کمک شایانی خواهد کرد. با وجود یک میلیون بنای تاریخی وسایتهای بی شماری که در کشور پراکنده است کشور ماه یکی از غنی ترین کشورها از نظر مواریث فرهنگی است.
برای استفاده از پتانسیلهای مواریث فرهنگی درکشور نیاز به یک بسیج فرهنگی درکشور است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر بسیاری از آثار منقول و غیر منقول ارزشمند کشور تخریب شده و مابقی نیز درحال تخریب است این امر از واجبات حوزه فرهنگی کشور است.
متاسفانه ناآگاهی نسبت به ارزش و اهمیت میراث فرهنگی مهمترین عامل تخریب آن است شایسته است مانند بسیاری از کشورهای دنیا با برنامه بلند مدت فرهنگی جامعه و مسئولان را باید با ارزشها و پتانسیلهای مواریث فرهنگی آشنا کرده و مانند بسیاری از کشورهای دنیا از ظرفیتهای علوم باستانی و سپس از آثار مواریث فرهنگی و هنری استفاده شود.
از این رو تعامل معاون میراث فرهنگی و معاونت گردشگری می تواند سرآغاز تعامل و جلسات بین معاونتهای مختلف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای هر چه رونق پیدا کردن استفاده از ظرفیتهای بخشهای گوناگون این سازمان برای تعالی و پیشرفت مواریث فرهنگی در کشور باشد.
انتهای پیام/ اس
4353129
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلمهای متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکههای سیما میکند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامهریزیهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانیگری ضروری است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شبهای قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره میکنند که از رحمت الهی دور میشوند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامههای تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روزهای گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بینالملل نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» حجتالاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصهی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استانهای دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفرهای نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.