به گزارش ایسنا، اله مراد عفیفی پور با تشریح جزئیاتی در این رابطه اظهار کرد: این اقدام مهم مهندسی با سرمایه گذاری یکی از شرکت بخش خصوصی سازنده و بهره بردار بزرگترین پایانه نفتی در حال احداث در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی عملیاتی شد.
وی بیان کرد: عملیات مهندسی ایررایزینگ (Air Raising) به عنوان روشی نوین برای نصب سقفهای فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) به شمار میرود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیلها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده پرداخت و گفت: در فناوری نصب سقفهای مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام میشود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمندههای قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی میشود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاههای اصلی، مونتاژ و جوشکاری میشود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این روش علاوه بر برنامه ریزی دقیق، نیازمند کنترلها و رعایت دقیق برنامه زمانبندی بسیار منظم برای حفظ تعادل و سرعت صعود سقف در حین عملیات و همچنین مستلزم مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی میباشد که این مهم به دست متخصصان داخلی برنامه ریزی، مهندسی و اجرایی شده است.
عفیفی پور اظهار کرد: در حال حاضر سقف فوق سنگین ۴۰ هزارتنی یکی از مخزنها بدین روش، نصب شده و در زمان انجام عملیات ایررایزینگ، ۴۰ استادکار ماهر به صورت همزمان به جوشکاری اقدام کرده اند.
وی اضافه کرد: این روش جدید مهندسی، همچنین برای تمامی مخازن بزرگ در حال ساخت در پایانه نفتی بندر خلیج فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآوردههای نفتی پالایشگاههای جدید کشور، در حال انجام است که میتواند با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیتهای تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش مؤثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز داشته باشد.
این مقام مسئول، رشد و توسعه بانکرینگ، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکلهها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاریهای بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهههای بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه این پایانه بزرگ نفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران برشمرد.
عفیفی پور بیان کرد: افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان ۵,۵ میلیون تن در سال به منظور تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.
وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، میتوان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکتهای خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآوردههای نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محمولههای تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، سوخترسانی با کشتیها و شناورهای کوچک و بزرگ در دریا و یا اسکله را بانکرینگ میگویند. تأمین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان خدمه اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زبالههای کشتی و غیره از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک میتوانند زمینه ساز درآمدزاییهای بالایی برای بزرگترین بندر بازرگانی ایران باشند.
انتهای پیام