به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست مجازی با روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت برگزار شد، هدف از این جلسه را طرح مسائل مهم آموزشی در ایام پایانی سال برای برنامهریزی سال آتی عنوان کرد.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه 4 دهه از انقلاب میگذرد و در این مدت تلاشهای زیادی در نظام سلامت انجام شده، گفت: خیلی از این طرحها خوب پیش رفته و در جاهایی که با چالش روبرو بودهایم باید در بررسی نیازهای واقعی کشور و جلب مشارکتهای محیطی تلاش بیشتری صورت میگرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اولین برنامه بلندمدت و آینده نگارانه حوزه آموزش علوم پزشکی است، اظهار کرد: این برنامه هم به مشکلات فعلی آموزش می پردازد و هم نگاهی به آینده آموزش کشور دارد.
دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بحث بسیار مهمی است و در این مسیر دانشگاهها به سمتی هدایت میشوند که ضمن توجه به برنامههای دانشگاهی ماموریتهای ویژهای را در سطح ملی در آموزش انجام دهند.
وی افزود: اکنون خیلی از دانشگاهها برنامههایی در آموزش دارند و باید این برنامهها با شرایط کشور منطبق و در سطح ملی پیگیری شوند. البته این در کنار حجم بالای کار روزمرهای است که مدیران حوزه آموزش در دانشگاهها پیگیری میکنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلسات متعدد با مسئولین آموزش دانشگاهها و ستاد تدوین شد و برنامههای ملی اقدام این بستهها در سطح ستاد، منطقه و دانشگاه نیز با نظر مسئولین در هر سطح نهایی شد.
وی تاکید کرد: مسئولین در مناطق و ستاد وزارت بهداشت باید تلاش کنند برنامهها به صورت جدی دنبال شود. هر یک از برنامه های اقدام قسمتهایی از پازل کلی است که در ارتقای آموزش علوم پزشکی دنبال میشود و دستیابی به اهداف این برنامه مستلزم اجرای تک تک برنامه های اقدام به صورت اثربخش است.
دکتر لاریجانی ایجاد گفتمان تحول در دانشگاهها را نکته مهمی ذکر کرد و گفت: اساتید دانشگاهها باید در اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی درگیر شده و مشارکت داشته باشند.
وی بر لزوم مشارکت دانشجویان استعداد درخشان در اجرای برنامههای حوزه آموزش تاکید کرد و ادامه داد: این اقدام در برخی دانشگاهها به خوبی انجام شده و سایر دانشگاهها نیز باید به طور جدی کار را پیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ایجاد گفتمان تحول در بدنه دانشگاهها میتواند تحول چشمگیری در آموزش ایجاد کند. ما نمیخواهیم برنامه تحول به عنوان حاشیه در دانشگاهها دنبال شود بلکه این برنامه باید به عنوان محور اصلی در نشست ها و زیرمجموعه دانشگاهها مثل دانشکده، گروه، مراکز تحقیقاتی و ... تبدیل شود.
دکتر لاریجانی افزود: بحث آموزش نیاز به حمایت دارد و به رغم چالشهایی که در دانشگاهها با آن مواجه هستید از روسای دانشگاهها میخواهیم اجرای برنامههای تحول در حوزه آموزش را به صورت ویژه حمایت کنند.
وی از پایش خروجی محور بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: ابزارهای مختلفی برای پایش این برنامه وجود دارد و تاکنون چون شروع کار بود بحث فرایندها را در ارزیابی اجرای بستهها در دانشگاهها خیلی جدی میگرفتیم ولی از این پس بیشتر روی خروجیها تمرکز میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری ماموریت گرایی در دانشگاههای کشور اشاره کرد و گفت: اجرای آمایش خیلی مهم است و در حوزه سلامت تاکنون به خوبی پیش رفته است.
وی افزود: ماموریت گرایی باعث شده دانشگاهها، حتی دانشگاههای کوچک روی ماموریت های خاصی تمرکز داشته باشند.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه ماموریتهای مناطق و دانشگاهها در حال بازبینی است گفت: ماموریت گرایی دانشگاهها را به وزارت بهداشت وصل میکند. دانشگاهها در ماموریتهایی که به عهده میگیرند همکار وزارت بهداشت هستند و در تجربهای که طی چند سال گذشته کسب شد شاهد بودیم که در بسیاری از کارها مثل توسعه رشته پرستاری، اعتباربخشی، بازنگری کوریکولوم رشته هایی مثل دندانپزشکی اقدامات خوبی در سطح ملی انجام شد.
وی افزود: مجموعه این کارها کمک میکند که کشور رشد کند و فقط ستاد نمیتواند کارها را پیش ببرد. دانشگاهها به هم در مناطق کمک کنند و شبکههای منطقهای را راه اندازی کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شده و زیرساختهایی در این دانشگاه داریم که در برخی از کشورهای دنیا بینظیر است. پیگیری توسعه آموزش مجازی باعث میشود دسترسی به دروس همه دانشگاهها در سراسر کشور آسان شود.
دکتر لاریجانی بیان کرد: زیرساختهای خوبی برای برگزار الکترونیکی آزمونها در مناطق موجود است و توسعه برگزاری الکترونیکی آزمونها در حال پیگیری است. ضمن توجه به این برنامه باید سعی شود کیفیت سئوالات به قوت خود باقی بماند و مناطق آمایشی و ستاد باید با استفاده از تجارب گذشته روز به روز کیفیت سئوالات آزمونها را بالا ببرند.
به گزارش روابط عمومی معاون آموزشی وزارت بهداشت، لاریجانی از محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت سخن گفت و اظهار داشت: این اولین بار است که به یک توافق ملی برای نیازهای منابع انسانی دست یافته ایم، در شورای گسترش تصویب شده و برشهای منطقه ای این برآوردها نیز به زودی تدوین میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش میشود دانشجویان با مشکلات اصلی سلامت مردم آشنا شوند گفت: امیدواریم با مباحثی که در این نشست مطرح میشود دانشگاهها در این روزهای پایانی سال 96، برنامه سال آینده خود در حوزه آموزش را ترسیم کنند.
انتهای پیام