این تازهترین وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تصویب نهایی و اجرایی شدن اصلاحیه قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو است؛ حقوقی که طی یک دهه اخیر در همه مراحل تولید و عرضه خودرو بهدلیل تولید خودروهای بیکیفیت، خدمات پس از فروش نامناسب یا تحمیل قراردادهای یکطرفه و تحمیلی پیش فروش و فروش خودروهای داخلی و برخی خودروهای مونتاژ داخل یا وارداتی نادیده گرفته شده و شکایت مشتریان خودرو راه به جایی نبرده است.
اکنون با اجرای برجام نیز شمارش معکوس برای ورود خودروسازان خارجی و عرضه خودروهای مونتاژ یا تولید داخل جدید در حالی آغاز شده که هنوز هم تضییع حقوق مشتریان توسط تولیدکنندگان و عرضهکنندگان خودرو محور اصلی انتقادهای مردم و حتی مسئولان دولتی به صنعت خودرو است. اما با گذشت حدود یک سال هنوز هم اصلاح، تصویب نهایی و اجرای آییننامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو در دولت، معطل مانده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در اسفندماه سال گذشته اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو را برای تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال کرد، اصلاحیهای که به اعتقاد برخی کارشناسان درصورت اجرا میتواند راه گریز عرضهکنندگان خودرو به بهانه خلأ قانونی و نبود ضوابط اجرایی لازم برای استیفای حقوق مصرفکنندگان خودرو را سد کند. بهرغم طولانی شدن روند بررسی و تصویب این آییننامه در هیأت وزیران حتی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در پاسخ به پیگیریهای همشهری ضمن بیاطلاعی از سرنوشت بررسی این اصلاحیه در کمیسیونهای دولت وعده پیگیری روند بررسی و تصویب این اصلاحیه در کمیسیونهای ذیربط دولت و اظهارنظر در مورد سرنوشت این آییننامه در نشستهای بعدی خود را داد که عملا جامه عمل نپوشید.
آخرین خبرها از تصویب اصلاحیه این آییننامه در کمیسیون زیر بنایی دولت حکایت دارد اما هنوز خبری از ابلاغ آن به وزارت صنعت و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط نیست، با وجود این دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده تصویب نهایی و ابلاغ این اصلاحیه تا یکماه آینده را داد. گرچه بهنظر میرسد حتی با ابلاغ این آییننامه تا یکماه آینده نیز اجرای آن به سال 95موکول خواهد شد.
- اتمام بررسی آییننامه در هفته گذشته
محمد رضا نعمتزاده در توجیه علل طولانی شدن روند بررسی و تصویب این اصلاحیه در هیأت وزیران به همشهری اعلام کرد، از آنجا که آییننامه اجرایی اصلاحیه قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو بسیار مفصل است، بررسی آن 3الی 4جلسه طول کشید اما سرانجام این آییننامه در هفته گذشته نهایی شد. وی با بیان اینکه آییننامه مذکور اکنون در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته و انشاءالله پس از تصویب نهایی ابلاغ میشود بررسی این اصلاحیه کار خیلی زیادی برد.
نعمتزاده در مورد زمان اجرای آییننامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون بررسی این اصلاحیه به اتمام رسیده و تصویب نهایی آییننامه جدید در دولت نیز کار زیادی نخواهد داشت. مگر آنکه هیأت دولت بخواهد بهطور استثنا و موردی برخی امور را اصلاح کند. وزیر صنعت وعده ابلاغ و اجرای این آییننامه تا پایان امسال را داد و گفت: ما پیگیری میکنیم و امیدواریم که این آییننامه طی یکماه آینده ابلاغ و اجرایی شود.
- اصلاح چهره اجتماعی صنعت خودرو
مراسم دیروز رونمایی از سمند سورن توربوشارژ نیز به محلی برای انتقاد از وضعیت نامناسب تولید، فروش و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی تبدیل شد. جایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خودروسازان باید با بهبود کیفیت، تبلیغات، اطلاعرسانی درست و خدمات پس از فروش مناسب چهره اجتماعی خود را اصلاح کنند. گرچه خدمات پس از فروش به بخش خصوصی واگذار شده اما این بخش تابلو، آبرو و سرمایه خودروسازان است.
نعمتزاده افزود: از روزی که کار در وزارت صنعت را شروع کردم، گفتم باید طی 4سال چهره صنعت خودرو را از این وضعی که علیه آن جوک درست میکنند اصلاح کرده و نشان دهیم که خودروهای داخلی با کیفیت هستند. اما ساخت خودروهای خوب و قابل رقابت کار زیادی میخواهد. هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایرانخودرو نیز با بیان اینکه باید خودروهایی تولید کنیم که بازار صادراتی داشته باشد، گفت: طی ۱۱ماه گذشته به اندازه ۵ سال پیش برای مردم خودرو عوض کردیم، اما مشتری که موتور خودرو نوی وی دچار مشکل میشود، حتی پس از رفع عیب نیز برای سوار شدن به این خودرو دل چرکین است.
7659487