اجتماعی 10:10 - 10 مرداد 1393
حدود 50 سال از ایجاد اولین جاده‌ها و قوانین ایمنی راه‌ها و رانندگان و مجریان قانون گذشته و در این سالها تکلیف روشن بوده اما با گذشته زمان و تغییر شرایط و غلبه ترافیک و تکنولوژی همه چیز تغییر کرده و دیگر در بسیاری از موارد این قوانین پاسخگو نیستند.

تندروهایی با قوانین عقب‌مانده !

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، اتوبوس‌ها از همان سالهای اولیه ورودشان به خیابان‌ها به خصوص خیابانهای شلوغ پایتخت وضعیت دوگانه‌ای برای مردم داشته‌اند، یعنی برای جمعی از آنها مفید و با ارزش و برای جمعی دیگر مزاحم و سد راه بوده‌اند و آنچه مردم و اتوبوس‌ها را در کنار هم نگه داشته وضع قوانین متناسب بوده است، اما در این سالها این تناسب به هم خورده و اگر اتوبوس‌ها و مردم و اتوبان‌ها و جاده‌ها زیادتر و بزرگتر شده‌اند باید قوانین هم مترقی‌تر و پویاتر و جامع‌تر باشند.

شهردار تهران در سال 86 شیوه جدید مدیریت بخشی از خطوط در پایتخت را به BRT (سامانه اتوبوس‌های تندرو) تغییر داد و در همان ابتدا دست روی مسیرهای مهم نظیر فاصله میدان آزادی در غرب تا سه راه تهرانپارس در شرق گذاشت و در حال حاضر 8 خط BRT روزانه بیش از 2 میلیون نفر مسافر را جا‌به‌جا می‌کنند. این خطوط مهم که شریان‌های حیاتی را به هم متصل کرده است در عین حال گهگاه محل وقوع تصادف هم می شوند و شیرینی کام استفاده کنندگان را به تلخی مبدل می‌کند و هر روزی که می‌گذرد، نیاز به قوانین خاص در مسیر خطوط تندرو بیشتر احساس می‌شود.

یکی از موارد اصلاع قانون متخلف محسوب شدن 50 - 50 اتوبوس و عناصر دیگر وارد شده در خطوط ویژه اتوبوسرانی از جمله عابران پیاده،‌ موتورسیکلت‌،‌ خودروهای غیرمجاز و حتی گاری دستی است. در این موارد عمدتا جلوگیری از وقوع حادثه با توجه به شتاب و ظرفیت‌های اتوبوس‌ها عملا غیرممکن است اما به سبب نبودن قانون خاص غالبا علت تصادف بین اتوبوس و بقیه عناصری که نام برده شد به صورت 50-50 قید می‌شود و تکرار این تخلفات طی ساعات متمادی حتما بر اعصاب رانندگان تاثیر منفی می‌گذارد و از سوی دیگر شهروندان نیز حساسیت و خطرناک بودن ورود به محدوده خط ویژه را درک نمی‌کنند.

چنانچه خطوط BRT مانند اتوبان‌ها دارای قوانین ویژه‌ای باشد، بحث سبقت، سرعت رسیدگی به تصادفات و چگونگی برخورد با متخلفین به روشنی تبیین می‌شود و برای همیشه تکلیف استفاده کنندگان از این خطوط و ماموران انتظامی در برخورد با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند، مشخص خواهد شد. هم اکنون بحث سبقت اتوبوس‌ها در این خطوط و همچنین میزان سرعت مجاز در آنها محل اختلاف است. به راستی،‌اگر اتوبوسی در این مسیرها سبقت گرفت مطابق با کدام بند از قوانین راهور باید اعمال قانون شود؟ یا بحث سرعت مجاز که عده‌ای معتقدند حداکثر سرعت مجاز 50 کیلومتر و عده‌ای معتقدند 30 کیلومتر برای اتوبوس‌ها هستند، کدام یک در صورت وقوع حادثه ملاک عمل خواهد بود.

از سوی دیگر دعوای همیشگی ورود خودرو ارگان‌های نظامی و دولتی و خدماتی نظیر اورژانس به این خطوط و استفاده از آن و گاه مزاحمت برای تردد اتوبوس‌ها، می‌تواند با وضع قوانین جدید برطرف شود.

انتهای پیام


4363737
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است