فرسوده بودن ناوگان هوایی، نگرانی مسافران را افزایش داده است اما مسافران برای آنکه زمان سفر را کوتاه کنند از هواپیما بهعنوان وسیله نقلیه بهره میبرند. مسافران هواپیما اما در بسیاری از موارد با تأخیر در پرواز مواجه میشوند تا با وجود پرداخت بیشترین هزینه برای سفر، موفق به صرفهجویی زمان نشوند. تأخیر در پروازها تقریبا به امری عادی بدل شده است.
این تأخیرها گاهی آنچنان زیاد میشود که برخی از مسافران به هدف خود برای سفر نمیرسند و مجبور به لغو آن میشوند. معطلی چند ساعته در فرودگاهها آنچنان کلافهکننده است که مسافران حداقل انتظار دارند، قبل از عزیمت به فرودگاه از تأخیرهای طولانی مطلع شوند تا برنامه خود را براساس آن تنظیم کنند.
شرکتهای هواپیمایی در شرایط تأخیر، وظایفی در برابر مسافران دارند که به بسیاری از آن عمل نمیشود. تهیه غذا و مکان استراحت برای مسافران و همچنین پرداخت غرامت در مواردی که شرایط آن تعیین شده باید توسط شرکتهای هواپیمایی مورد توجه قرار گیرد اما بسیاری از این وظایف در ایران نادیده گرفته میشود. طبق ضوابط بینالمللی زمانی که تأخیر یک پرواز از 30دقیقه بیشتر باشد، ایرلاینها باید پاسخگوی مسافران باشند و خسارت آن را پرداخت کنند تا رضایت مسافران جلب شود.
در ایران اما بسیاری از پروازها بدون آنکه دلیل آن برای مسافر تشریح شود، با ساعتها تأخیر انجام میشود و مسافران باید از طریق شایعات، برخی اطلاعات را از دلایل تأخیر، دریافت کنند. پرداخت خسارت و غرامت از سوی شرکتهای هواپیمایی که در ایران به هیچ وجه اعمال نمیشود اما حداقل حقوق مسافر در آگاهی از میزان تأخیر و دلایل آن نیز نادیده گرفته میشود. این در حالی است که سازمان هواپیمایی از چندماه پیش، طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را آغاز کرده و ایرلاینها آزادی بیشتری در تعیین نرخ بلیت هواپیما دارند.
- تأخیرهای چند ساعته در روزهای اخیر
تأخیر در پروازها به قدری عادی بهنظر میرسد که تنها تأخیرهای بیش از 5ساعت بهعنوان خبر مورد توجه قرار میگیرد. سوم شهریورماه پرواز تبریز به اصفهان با 16ساعت تأخیر انجام شد تا مسافرانی که به قصد پرواز در ساعت 19:30 به فرودگاه آمده بودند، ساعت 11:50 به سمت اصفهان پرواز کنند. مسافران این پرواز که بهدلیل نقص فنی با تأخیر مواجه شد، پیامکی دریافت کرده بودند که ساعت پرواز را 22:30 با تأخیر 3ساعته اعلام کرده بود اما در نهایت ظهر روز بعد این پرواز انجام شد.
در همان روز پرواز بیرجند به نجف با 5ساعت و 45دقیقه تأخیر انجام شد و به جای ساعت 11:15 در ساعت17 انجام شد که علت آن تغییر در برنامه پروازهای شرکت عنوان شد. در روز چهارم شهریورماه پرواز آبادان به تهران با 11ساعت تأخیر به جای ساعت 24 در ساعت11صبح روز بعد انجام شد. در همین روز یک پرواز از مشهد به اهواز با 12ساعت تأخیر شکل گرفت تا به جای ساعت 21در ساعت 9صبح روز بعد این پرواز انجام شود.
چهارم شهریورماه نیز هواپیمایی که از فرودگاه مهرآباد به مقصد کرمانشاه پرواز کرده بود پس از طی کردن نیمی از مسیر بهدلیل نقص فنی به فرودگاه مهرآباد بازگشت تا بعد از جایگزینی هواپیما، مسافران با 5ساعت تأخیر به مقصد برسند.
4594868