فرصتی بود تا با کسانی که امام راحل (ره) آنها را «شکوفههای شجره طیبه» نامید، گفت وگو کنیم و از ضرورت نهادینه کردن فرهنگ بسیجی در مدارس، بگوییم و بشنویم.
بسیج، پرچمدار تحول
دوستی میگفت: متأسفانه امروز کم هستند کسانی که با روحیه بسیج و جبهه به کلاسهای درس بروند. حالا همه به فکر حقوق و مزایا و درآمد بیشتر هستند. متأسفانه بچهها فراموش شدهاند و از بسیج چیزی جز نام و خاطره بر جای نمانده...»
سیداسحاق مؤمنیان، رزمنده سالهای حماسه و مقاومت و عضو ستاد هماهنگی سازمان بسیج دانشآموزی و فرهنگیان در این باره میگوید: با توجه به تأکید رهبر انقلاب درباره اهمیت ترویج روحیه بسیجی، باید نوآوری و شکوفایی در نهادهای بسیج نظام آموزشی محقق شود و بسیج بتواند پاسخگوی نیاز مخاطب نوطلب و نوجوی خود، یعنی جوان امروز با ویژگیهای نسل حاضر باشد.
او میافزاید: تکیه بر روشها و ابزارهای کهنه، قدیمی و ناکارآمد نمیتواند تضمینکننده دوام و بقای فرهنگ ناب بسیجی باشد و موجب گسست فرهنگی و ایجاد شکاف ارتباطی بین میراث داران این فرهنگ و نسلهای اخیر انقلاب میشود. به باور مؤمنیان، معلم بسیجی دارای مهمترین نقش در ارتقای این فرهنگ است و معلم از آن جهت که دارای نقش محوری است، باید پرچمدار این تحول بزرگ در کشور باشد.
ضرورت اعتماد نظام آموزشی به بسیج
عضو ستاد هماهنگی سازمان بسیج دانشآموزی و فرهنگیان با اشاره به نیروی خلاق بسیج میگوید: این مجموعه، توانایی ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور را دارد و باید با کارهای ریشهای، این تحول انجام شود و مسؤولان نظام آموزشی به دور از شعار گرایی، برای تحقق این امر به بسیج اعتماد کنند.
به اعتقاد کارشناسان نظام آموزشی، در این فرآیند وظیفه دولت، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای ایجاد این تحول، مهم است و باید همه نیروهای فکری، فرهنگی و خلاق دست به دست هم دهند، تا این کار حیاتی و سرنوشت ساز انجام شود.
مؤمنیان تأکید میکند: دمیدن روح فرهنگ بسیجی در کالبد نظام آموزشی، امری است که به دلایلی تا کنون تحقق نیافته و باید برای آن زیرساختها و پیش نیازهایی ایجاد کرد. در آن صورت آموزش و پرورش تحول یافته براساس فرهنگ بسیجی و هویت ملی و دینی، مدارس، خانوادهها و حتی رسانهها (صدا و سیما) را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
بسیج و ناکارآمدی مدیریت پرورشی
دکتر علیرضا کنعانی، استاد دانشگاه فرهنگیان، متخصص تعلیم و تربیت و پژوهشگر نظامهای آموزشی کلاسیک نیز در این باره به خبرنگار ما میگوید: موانع زیادی برای گسترش فرهنگ بسیجی در مدارس وجود دارد که ناکارآمدی مدیریت پرورشی مهمترین این موانع محسوب میشوند.
این بسیجی و جانباز دفاع مقدس میافزاید: توجه بیش از حد به مدرسهداری از نوع غربی، دیوانسالاری فرتوت و قدیمی و ناکار آمد حاکم بر ساختارهای نظام آموزشی در مقاطع مختلف و روزآمد نبودن موضوعات و رشتههای تربیتی، پرورشی مدارس همه و همه از موانع گسترش فرهنگ بسیجی در مدارس است که باید برای مقابله با آنها تلاش کرد. به گفته وی، به روز نشدن شیوههای آموزش در مدارس ما با توسعه شاخههای جدید علم، تأکید بر مباحث علوم اجتماعی و علوم انسانی مبتنی بر مبانی اومانیستی، سکولاریستی و مادیگرایی و شکل گیری بخشهایی از کتابهای درسی مبتنی بر مبانی مادیگرایی و فمینیسم از دلایل جدا شدن نظام آموزشی و بدنه آموزش و پرورش از فرهنگ بسیجی است.
الگو پذیری دانشآموزان از بسیج
این رزمنده سالهای حماسه و مقاومت و کارشناس نظام آموزشی همچنین تأکید میکند: از دیگر مشکلات و معضلات آموزش و پرورش فراموشی از نقش و اثرگذاری عنصر اصلی تعلیم و تربیت یعنی «معلم» در مدارس است که به صورت کامل به آن پرداخته نشده است و با توجه به کارآمدی فرهنگ بسیجی در کشور باید معلم به عنوان آیینه نظام تعلیم و تربیت شناخته شده و مورد الگوپذیری دانشآموزان واقع شود.
وی میافزاید: اگر دولتمردان، بخشهایی از کارهای اجرایی، بویژه کارهای فرهنگی را به دست بسیجیان بسپارند، مطمئن باشند برد خواهند کرد. به عنوان نمونه میتوان از توانمندی بسیجی و هنرمند شهید سید مرتضی آوینی نام برد که با این روحیه ایثارگرانه و بسیجی وار توانست فرهنگ و هنر را در مدیریت معنا کرده و برای جوانان الگو باشد. این استاد دانشگاه همچنین خودباوری را بزرگترین و بارزترین خصیصه بسیجی دانسته و میگوید: بسیجی ایمان و توکل صد درصد به خدا دارد و به این جمله اعتقاد دارد که «با توکل به خدا میتواند» برای همین در کارها موفق است و لازم است در نظام آموزشی نیز این روحیه سرمشق مسؤولان قرار گیرد.
نسل جوان تشنه فرهنگ بسیجی
لیلا آقازاده، فرمانده پایگاه بسیج یکی از پردیسهای خواهران دانشگاه فرهنگیان و عضو «کانون فرهنگی حق باوران شهید رجایی» با اشاره به یکی از توصیههای رهبری برای توسعه فرهنگ بسیج میگوید: جوانان تشنه فرهنگ بسیجی هستند و مقام معظم رهبری در فرازی از سخنانشان میفرمایند؛ بسیج به معنای حضور شجاعانه، فداکارانه و مخلصانه انسانهای پیشگام در تمامی عرصههای مورد نیاز نظام اسلامی و کشور است.
وی با بیان اینکه دانش آموزان و معلمان دلسوز، طرفدار جریان دادن روحیه بسیجی در نظام آموزشی هستند، میافزاید: اگر با این بینش به بسیج نگاه کنیم، باید این انسانهای مخلص را در همه امور و همه حوزهها دخالت دهیم و برای بسیجی شدن نظام آموزشی از آنان کمک بگیریم. به اعتقاد آقازاده، شناسایی این روحیات در اختیار کسانی است که به نیروی عظیم جوانان اعتقاد دارند و معتقدند، این کشور به دست تلاشگران ایرانی آباد خواهد شد و باید این افراد در نظام آموزشی قدرت مدیریتی و برنامه ریزی داشته و این روحیه را در کلاسهای درس نیز داشته باشند.
4525416