به گزارش خبرنگار ایرنا ، به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران عصر روز شنبه نشست صادرکنندگان مرکبات مازندران برای دستیابی به راهکارها ی توسعه صادرات این بخش برگزار شد که در آن موضوع مشکلات پرداخت تسهیلات با کارمزد بالا، نبود پایانه صادرات ، پرداخت نشدن جوایز صادراتی و سیستم حمل و نقل نامناسب مطرح شد .
رییس کمیسیون بازرگانی اتاق بارزگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران دراین نشست گفت: صادر کننده مرکبات با سرمایه گذاری و ریسک بالادراین بخش فعالیت می کند.
' ابوالفضل مستشرق' ادامه داد: این صادرکنندگان که با سرمایه گذاری میلیاردی بمنظور توسعه صادرات وارد این عرصه می شوند و تسهیلات با بهره بالا به آنها پرداخت می شود.
وی افزود: در حالیکه رقم کارمزد تسهیلات صادرکنندگان 25درصد است که این رقم برای بخش تولیدی رقم بسیار پایین تر از این رقم دریافت می شود .
به گفته رییس کمیسیون اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران در پرداخت تسهیلات به بخش های تولیدی مهلت دوساله و بازپرداخت طولانی مدت درنظر گرفته می شود در حالیکه برای بخش صادرات مرکبات این مهلت شش ماه و بازپرداخت کوتاه مدت لحاظ می شود .
وی گفت: صادرکننده با پذیرفتن ریسک از بین رفتن و پایین آمدن کیفیت مرکبات حین انتقال به کشورهای دیگر و احتمال ضرر پا به این عرصه می گذارد ولی از حمایت لازم برخوردار نیست .
رییس کمیسیون صادرکنندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران که خود نیز از صادرکنندگان مطرح مرکبات استان است نیز به دریافت دو برابری تعرفه گمرکی محصولات ایرانی در کشورهای همسایه بعنوان مساله دیگر دربخش صادرات مرکبات اشاره کرد و گفت: بطور مثال بازای هر کامیون پاکستانی چهار هزار دلار دریافت می شود که دریافتی این رقم از کامیونهای ایرانی هشت هزار دلار است .
'امید حاجیان' پرداخت جوایز صادراتی را از مشوق های دولت ها برای حمایت از صادرات عنوان کرد و گفت:در حالیکه کشورهایی همچون ترکیه مشوق های صادراتی 18درصدی پرداخت می کند در کشورمان همان مشوق سه درصدی از سال 89 تاکنون پرداخت نشده است .
وی ادامه داد : انتظار فعالیت تجاری و صرف سرمایه گذاری و عمر فرد دراین زمینه بدون حمایت نمی تواند بازخورد و نتایج خوبی داشته باشد .
حاجیان گفت: متاسفانه تاکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات و یا پاسخگویی به مسائل صادرکنندگان مرکبات مازندران بصورت جدی وارد عمل نشده اند تا صادرکنندگان از حمایت موردنیاز بهره مند شوند.
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران نیز از نبود پایانه صادرات مرکبات بعنوان یکی از ضعف های اصلی و مهم این بخش نام برد و گفت: نبود این زیرساخت در مازندران باعث شده تا صادرکنندگان مرکبات مازندران از پایانه صادرات استان همجوار ،گیلان، محصولات را صادر بکنند.
'سبحان فیاضی'ادامه داد: نباید قطب تولید مرکبات کشور بدین صورت در کمبود و محرومیت امکانات حداقلی صادرات به سر ببرد.
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران نیز دراین جلسه به تولید سالانه بیش از دو میلیون تن مرکبات در این استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید بالای مرکبات در مازندران ، این استان را به قطب تولید این محصول مبدل کرده ا ست .
'محمدرضا شعبانی' ادامه داد: صادرات این بخش با ضعف و کمبودهایی مواجه است که باعث پایین آمدن کیفیت و ارائه محصول نامرغوب در بازارهای جهانی می شود.
وی یکی از دلایل عمده خارج شدن بازار مرکبات از دستان صادرکنندگان مازندرانی را ناشی از این مساله دانست و افزود: استانداردسازی و بسته بندی مرغوب محصولات بایدموردتوجه قرار بگیرد.
مدیر بندر امیرآباد مازندران از این بند بعنوان ظرفیت خوبی برای صادرات نام برد و گفت: صادرات بعنوان بخش ارز آور خوب برای کشور به شمار می رود.
'علی خدمتگذار' ادامه داد: بندر امیرآباد بعنوان یک بندر صادراتی با دارا بودن دو هزار و 880 تن سردخانه به وسعت 800متر مربع برای کمک به بخش صادرات مرکبات مازندران آماده همکاری است .
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران توسعه نیافتگی ظرفیت خطوط ریلی را یکی ازمشکلات پیش روی توسعه صادرات استان دانست و گفت:شبکه ریلی موجود استان متناسب با تکنولوژی روز ارتقا نیافته است .
' علی احسانی' اعلام کرد : حمل و نقل یکی از فاکتورهای اساسی در توسعه صادرات به شمار می رود که این مقوله در مازندران متناسب با پیشرفت تکنولوژی ارتقا نیافته است .
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران با تاکید بر اینکه حمل محصولات بویژه مرکبات به شبکه ریلی و حمل و نقل مناسب ومجهز به تکنولوژی روز نیاز دارد ، افزود: بهره مندی از شبکه حمل و نقل مدرن می تواند مرکبات و دیگر محصولات را با کیفیت به بازارهای هدف رساند و عرضه کرد.
وی گفت: قابل استفاده نبودن 18 واگن از 24 واگن یخچال دار حمل و نقل ریلی کشور گواهی بر ضعف و مشکلات این بخش است .
احسانی نبود شرکت حمل ونقل بین المللی را از دیگر چالش های پیش روی صادرکنندگان مرکبات و کیوی در استان برشمرد و گفت: با تشکیل شرکت حمل و نقل زمینه، تسهیل روند صادرات فراهم خواهد شد .
وی تصریح کرد: با وجود قدمت بیش از 20 سال خودروهای شبکه حمل و نقل جاده ای مازندران یکی از پارامترهای بسترساز توسعه صادرات دراین استان فراهم نیست .
احسانی بر ارتقای سیستم حمل و نقل مازندران به مظنور بهره مندی بیشتر از ظرفیت توسعه استان تاکید کرد .
وی همچنین تسریع روند اجرای عملیات بزرگترین پایانه صادرات مرکبات مازندران درجویبار خبرداد و گفت: دفتر امور اقتصادی مازندران روند پرداخت تسهیلات ، حمایت و اجرای این طرح را پیگیری خواهد کرد .
سالانه بیش از دو میلیون تن مرکبات در مازندران تولید می شود که سال گذشته 60هزار تن از این محصول صادر شد .
میوه شب عید اکثر استان های کشور نیز ازاین استان تامین می شود .ک/4
/7329/608
گزارش از فاطمه قنبری قادیکلایی
4755863