این یکی از نکات مورد اشاره شهردار تهران در کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و توسعه شهری بود که دیروز در مرکز همایشهای کتابخانه ملی افتتاح شد و امروز بهکار خود پایان میدهد.
محمدباقر قالیباف در اینباره گفت: با شرایطی که امروز میبینیم منابع انسانی و نیروهای فکری مهمترین سرمایههای جوامع بهشمار میروند. امروز دیگر داشتن نفت، گاز و منابع طبیعی مایه افتخار کسی نیست بلکه داشتن نیروهای فکری، اندیشمند، خلاق و مبتکر مهمترین سرمایههای اصلی جوامع با اولویت در مراکز جمعیتی است. به گفته قالیباف، اطلاعات دیگر نمیتواند پشت پرده باقی بماند یا در اختیار قشر خاص و کسانی که در مصدر قدرت هستند، قرار داشته باشد.
امروز جامعه شبکهای شده و تغییر و تحولات در عرصههای مختلف زندگی مردم بسیار سریع و در حال پیشرفت است. از اینرو آینده برای ما پیچیده و ناشناخته شده و خیلی قابل پیشبینی نیست. همچنین بر اثر این رخداد محیطزیست به یکی از دغدغههای بزرگ تبدیل شده است.
- فرصتها و تهدیدهای شهری
شهردار تهران در ادامه به اقداماتی که باید در حوزه مدیریت شهری انجام شود پرداخت و گفت: بسیاری از صاحبنظران معتقدند که قرن 21، قرن شهرهاست و امروز 71درصد جمعیت ما شهرنشین هستند. ما بر این باور هستیم که تولید در همه بخشها شامل تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در مکانهایی اتفاق میافتد که مردم در آن زندگی میکنند. با این نگاه شهرها هم یک فرصت و هم یک تهدید هستند. وی به تشریح نگاه به شهرها بهعنوان یک فرصت پرداخت و منابع انسانی و نیروهای فکری در شهرها را فرصت دانست.
به گفته قالیباف، در بخش تهدید نیز شهرها با مواردی چون تراکم جمعیت، مهاجرت، محیطزیست، آلودگی هوا و صوت، حاشیهنشینی، افزایش آسیبهای اجتماعی و بیهویتی جوامع مواجه هستند. شهردار تهران افزود: از همه مهمتر برای ملتها و کشورهایی مثل ایران که با باورهای اسلام زندگی میکنیم، دوقطبی فقر و غنا و شمال و جنوب شدن شهرها و همچنین احساس بدی که از این تبعیض در مردم شهر بهوجود میآید، از تهدیدهاست. همه این پیچیدگیهای شهر، ما را ملزم میکند که به یک نظام برنامهریزی کاملا هوشمند، اثربخش و آیندهنگر توجه کنیم.
- ضرورت تفکیک کار محلی و ملی
تشریح وضعیت شهر تهران از دیگر بخشهای مورد نظر قالیباف بود که گفت: یکی از مشکلات جدی در حوزه مدیریت شهری ساختار اداری و اجرایی است. با تجربه بیش از 3دهه عرض میکنم اگر در اصلاح ساختار اداری و اجرایی تجدید نظر نشود و تفکیک کار محلی و ملی انجام نشود و امورات تصدیگری و تولیگری از هم جدا نشود، هرگز به یک پیشرفت پایدار دسترسی پیدا نخواهیم کرد و قادر به مبارزه با فساد اداری و اقتصادی نیستیم. ما میدانیم سیستم اداری و اجرایی ما یک سیستم متمرکز است و این حرف مثل آن است که دقیقا میخواهیم خلاف جریان رودخانه شنا کنیم اما عقل، خرد جمعی و تجربه دنیا این را به ما دیکته میکند.
- بهبود سبک زندگی
قالیباف توجه به بهبود سبک زندگی را از دیگر رویکردهای شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: برای بهبود سبک زندگی ابتدا تلاش کردیم تا وظایف اولیه و روشنی که مردم از ما مطالبه میکنند را به درستی پیش ببریم. مردم در یک نگاه اولیه از ما نظافت شهر را میخواهند و امروز نیز نظافت شهر حین اینکه نسبت به همه شهرهای پیشرفته جزو بهترین شهرها به شمار میرود اما سختترین کار نظافت هم بر عهده ماست؛ چرا که در این بخش نیازمند ارتقای روش در شهرداری و همچنین ارتقای فرهنگی در مردم هستیم.
وی ادامه داد: در بقیه دنیا که این کیفیت نظافت را ندارند هفتهای یکبار زباله را جمع میکنند اما ما در شهر تهران روزی 3بار زباله جمع میکنیم؛ با همه این سختیها قبول کردیم که شهر ما شهر تمیزی باشد. شهردار تهران گفت: قبول کردیم زیرساختهای شهر که در حوزه کاری شهرداری است را توسعه دهیم.
بنابراین سال گذشته همه طرحهای افق 1404در حوزه بزرگراهی را تکمیل کردیم. اگر این کار را نکنیم دیگر معنی ندارد از رویکرد حوزه اجتماعی و فرهنگی با مردم حرف بزنیم. قالیباف یادآور شد: ما نباید در ابتداییترین موضوعات خود دچار چالش شده و برای این کار هیچ بهانهای نباید بیاوریم تا به یک نقطه قابل اعتماد برسیم.
همچنین برای تغییر این سبک زندگی، سراهای محله ساخته شده و در اختیار آنها قرار دارد که پایه و اساس این حرکت فرهنگی و آموزشی به شمار میرود. شهردار تهران در ادامه به هوشمندسازی در شهر و اصلاح کارهای شهرداری پرداخت و بیان کرد: امروز بیش از 57خدمت تحت وب در شهرداری تهران ارائه میشود و سالیان سال است که شهرداری تهران در این حوزه در رقابت با سایر دستگاهها همیشه جزو دستگاههای برترشناختهشده است.
- وعده بهرهبرداری از 240کیلومتر مترو
شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش به وضعیت حمل ونقل شهر اشاره کرد. به گفته قالیباف، امروز 170کیلومتر مترو در شهر تهران بهرهبرداری شده و تا سال 96این رقم به بیش از 240کیلومتر خواهد رسید. این در شرایطی است که تا قبل از سال 84، خطوط متروی تهران تنها 34کیلومتر بوده است. همچنین توسعه خطوط اتوبوس تندرو در شهر تهران صورت گرفته و توجه به حملونقل پاک از اتفاقاتی است که در دستور کار قرار دارد. پس یکی از کارهای پیش رو تبدیل موتورهای بنزینی به موتور برقی است. همچنین در حوزه حملونقل پاک همه تاکسیها به تاکسیهای هیبریدی تبدیل خواهد شد.
در کنار این موارد در طرح کاهش نیز ورود خودروها به مرکز شهر را از بحث ترافیک به محیط سبز منتقل کرده است. قالیباف خاطرنشان ساخت: همه تلاش ما این است که چالشهای پیش رو را با کمک اندیشمندان و با تمام توان برطرف کنیم و اگر این شهر پیشرفته و مدرن عاری از فقر و تکاثر و همچنین مزین به تعلیم و تکریم نباشد، حرکت ما مبتنی بر تمدن ایرانی- اسلامی نبوده است.
- لزوم تبیین جایگاه مدیریت شهری در برنامه ششم
نخستین کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری دیروز درحالی در تهران گشایش یافت که در برنامههای توسعه کشور، جایگاه مدیریت شهری مشخص نیست. ناصر امانی معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهردار تهران در اینباره خواستار تبیین جایگاه ویژه برای مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه شد. وی با اشاره به رویکرد جدید مدیریت نوین شهری، گفت: خوشبختانه بهدلیل جذابیت و توفیقات چشمگیر تهران، همه شهرهای ایران از الگوی این تحول استفاده میکنند. امانی افزود: امیدواریم بتوانیم جایگاه و نقش مدیریت و برنامهریزی شهری در نظام حکمرانی کشور را بهدست بیاوریم.
7170560