براساس گزارش CNN، روبات آیکو چیهیرا محصول شرکت توشیبا است و به گونهای طراحی شده که شباهت بسیاری به انسان داشته و به گونهای حرکت میکند که به سختی میتوان او را از یک انسان واقعی تشخیص داد. این روبات به صورت موقت در این فروشگاه به کار گرفته شدهاست.
توشیبا میگوید این روبات دارای 43 موتور است که به او کمک میکند تا به راحتی حرکت کند، به زبان اشاره سخن بگوید و یا حتی آواز بخواند. با اینهمه به گفته توشیبا، روبات هنوز نمیتواند با انسانها مکالمه واقعی داشته باشد، اما تکنولوژی آن به سرعت درحال تکامل است و روزی روباتهایی مانند چیهیرا میتوانند در مشاغلی خاص جایگزین انسانها شوند.
ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که در آن پدیده جایگزین کردن روباتها در تجارتها و شرکتهای مختلف آغاز شدهاست و شرکتهای مختلفی درحال آزمودن روباتها به عنوان راهحلی قابلاجرا و عملی برای مهار معضل کمبود نیروی کار در این کشور هستند. امروزه روباتها را میتوان در فروشگاهها، بانکها و به زودی در هتلهای ژاپن مشاهده کرد.
بانک توکیو-میتسوبیشی قصد دارد روبات نائو را در بخش خدمات مشتریان این بانک برای پاسخگویی به سوالات ساده مشتریان به کار بگیرد. این روبات توانایی سخنگفتن به 19 زبان مختلف را دارد. روباتهای چندزبانه در طول رقابتهای المپیک توکیو در سال 2020 نیز برای کمک به مشتریان خارجی کاربردی خواهندبود.
همچنین هتلی که قرار است به زودی در ناکازاکی افتتاح شود نیز قصد دارد 90 درصد از کارمندان خود را از میان روباتها انتخاب کرده و به اولین هتل روباتیک جهان تبدیل شود.
ژاپن کشوری سالخوردهاست که نگرانیهای زیادی درباره کاهش روزافزون نیروی کار در این کشور وجود دارد و روباتها به راهحلی جدی برای رفع این بحران تبدیل شدهاند. یکی از گروههایی که از روباتها بیش از دیگران استقبال میکنند، سالمندان ژاپنی هستند. براساس نتایج تحقیقی که در یک خانه سالمندان در ژاپن انجام شدهاست، بیشتر افراد مسن ترجیح میدهند یک روبات از آنها پرستاری کند تا یک پرستار خارجی.
به نظر میآید روباتها در آینده کشوری با جمعیت سالخورده، نیروی کار رو به اتمام، و مقاومت شدید در برابر مهاجرپذیری، نقشی حیاتی به عهده خواهندداشت.
6258475