فرهنگیهنری 05:34 - 16 اسفند 1393
آیت الله مظاهری پاسخ می دهد؛
باشگاه خبرنگاران فدک چه بود و حضرت زهرا(س) چگونه مالک آن شد/معنای حقیقی "فداها ابوها"
فدک منطقهای واگذار شده از سوی خداوند متعال به حضرت رسول (ص) بوده است که در قرآن و روایات به اینگونه موارد «فیء» گفته شده و در تحت مالکیّت نبّی مکرّم بوده است.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ بخشی ازپرسش ها وپاسخ های آیت الله العظمی مظاهری درخصوص حضرت صدیقه طاهره که درکتاب «اندیشه های ناب» به چاپ رسیده را در ادامه بخوانید.
*- چرا به حضرت زهرا (س)بضعةالنّبی (پارة تن رسول الله (ص) میگویند؟
این مطلب، اخذ شده از روایاتی است که از نبّی مکّرم نقل شده است. و حکایت از شدّت تعلّق آن حضرت به وجود مقدّس حضرت زهرا (س)دارد، زیرا نسل مبارک پیامبر اکرم ، یعنی وجود مبارک ائمّة اطهار( از ناحیة مقدّسة حضرت زهرا(س) است.
*- معنای حقیقی کلام نبیّ اکرم که خطاب به حضرت زهرا(س) میفرمودند: «فِداها اَبوها» چیست؟ آیا صرفاً یک بیان عاطفی است یا حقیقتی بالاتر از آن؟
اینگونه عبارتها ـ که در زیارات مختلف نیز نسبت به حضرات معصومین(، به طور مکرّر آمده است، مانند «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی»، یا «بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ أُسْرَتِی» که در زیارت عاشورا و زیارت جامعة کبیره وارد شده است ـ کنایه از شدّت محبّتی است که معلول شناخت حقیقت و درک شأن و شخصیّت آن حضرات بوده است و کنایه از اینکه اگر همه چیز فدای آن حقایق قدسی و آن عظمتهای معنوی و آن شخصیّتهای الهی گردد، بهجا و شایسته است؛ بنابر این تعبیر «فِداهَا أبوها» که پیامبر اکرم خطاب به حضرت زهرا(س) میفرمودند و نیز تعبیرهای مشابه به آن، که به صورت مکرّر بیان فرمودهاند، معلول شناخت ایشان از مقام رفیع و قدسی حضرت فاطمة زهرا(س) است.
* سخن نبیِّ اکرم که میفرمایند: «وقتی مشتاق بوی بهشت میشوم، فاطمه را میبویم» به چه معنایی است؟
اگر چه همة اهل بیت( رایحة طیّبة سبحانی دارند و منوّر به نور مقدّس الهی هستند، لکن حضرت زهرا&، مظهر لطافت تامّ و نور اتمّ الهی هستند. و چنانکه پیش از این نیز گفتیم، منشأ و سرچشمة وجودی آن حضرت، بنـا بر روایات اهل بیـت(، از بـهشت خـداوند تعالی بوده است. و آن حضرت، یک موجود قدسی و ملکوتی بودهاند که به شکل انسان در این عالم، ظاهر و بارز شده است .
*- در جریان مهاجرت پیامبر(ص) به مدینه، حضرت زهرا(س) چگونه مهاجرت کردند و همراه با چه کسانی به مدینه رفتند؟
عدّهای و از جمله حضرت زهرا(س)، به سرپرستی امیرالمؤمنین مهاجرت کردند .
*- فدک چه بوده است و حضرت زهرا(س) چگونه مالک آن شده بودند؟
فدک منطقهای واگذار شده از سوی خداوند متعال به حضرت رسول بوده است که در قرآن و روایات به اینگونه موارد «فیء» گفته شده و در تحت مالکیّت نبّی مکرّم بوده است و آن حضرت به امر خداوند سبحان، آن را به حضرت زهرا(س)واگذار فرمودهاند و چنانکه از روایات استفاده
میشود، این واگذاری بهخاطر حقّی بوده است که حضرت خدیجه(س) به اسلام عزیز داشتهاند.
*- تظلّم خواهی اهل بیت(ع) در مورد فدک به خاطر چه بود؟ آیا دفاع از مال شخصی بوده یا دفاع از مال امّت؟
اوّلاً دفاع از مال واجب است؛ به ویژه آنکه قصد تقویت اسلام را با آن مال داشته باشند .لکن آنچه را باید توجّه داشت، نکتة دوّم است و آن اینکه غصب فدک، بهعنوان اینکه بیتالمال است و یا بهبهانة اینکه پیامبر از خود ارث، باقی نمیگذارد، یک بدعت تاریخی و یک ظلم بزرگ بود که ایستادگی در مقابل بدعت و ظلم از واجبات بزرگ در اسلام است و اهلبیت( در مقابل این بدعت و ظلم ایستادگی فرمودند.
*- علّت دشمنی برخی از زنان پیامبر با حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین چه بوده است؟
اینگونه دشمنیها از صفات رذیله، بهویژه رذیلت بزرگ حسد سرچشمه میگیرد.
منبع:حوزه
*- چرا به حضرت زهرا (س)بضعةالنّبی (پارة تن رسول الله (ص) میگویند؟
این مطلب، اخذ شده از روایاتی است که از نبّی مکّرم نقل شده است. و حکایت از شدّت تعلّق آن حضرت به وجود مقدّس حضرت زهرا (س)دارد، زیرا نسل مبارک پیامبر اکرم ، یعنی وجود مبارک ائمّة اطهار( از ناحیة مقدّسة حضرت زهرا(س) است.
*- معنای حقیقی کلام نبیّ اکرم که خطاب به حضرت زهرا(س) میفرمودند: «فِداها اَبوها» چیست؟ آیا صرفاً یک بیان عاطفی است یا حقیقتی بالاتر از آن؟
اینگونه عبارتها ـ که در زیارات مختلف نیز نسبت به حضرات معصومین(، به طور مکرّر آمده است، مانند «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی»، یا «بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ أُسْرَتِی» که در زیارت عاشورا و زیارت جامعة کبیره وارد شده است ـ کنایه از شدّت محبّتی است که معلول شناخت حقیقت و درک شأن و شخصیّت آن حضرات بوده است و کنایه از اینکه اگر همه چیز فدای آن حقایق قدسی و آن عظمتهای معنوی و آن شخصیّتهای الهی گردد، بهجا و شایسته است؛ بنابر این تعبیر «فِداهَا أبوها» که پیامبر اکرم خطاب به حضرت زهرا(س) میفرمودند و نیز تعبیرهای مشابه به آن، که به صورت مکرّر بیان فرمودهاند، معلول شناخت ایشان از مقام رفیع و قدسی حضرت فاطمة زهرا(س) است.
* سخن نبیِّ اکرم که میفرمایند: «وقتی مشتاق بوی بهشت میشوم، فاطمه را میبویم» به چه معنایی است؟
اگر چه همة اهل بیت( رایحة طیّبة سبحانی دارند و منوّر به نور مقدّس الهی هستند، لکن حضرت زهرا&، مظهر لطافت تامّ و نور اتمّ الهی هستند. و چنانکه پیش از این نیز گفتیم، منشأ و سرچشمة وجودی آن حضرت، بنـا بر روایات اهل بیـت(، از بـهشت خـداوند تعالی بوده است. و آن حضرت، یک موجود قدسی و ملکوتی بودهاند که به شکل انسان در این عالم، ظاهر و بارز شده است .
*- در جریان مهاجرت پیامبر(ص) به مدینه، حضرت زهرا(س) چگونه مهاجرت کردند و همراه با چه کسانی به مدینه رفتند؟
عدّهای و از جمله حضرت زهرا(س)، به سرپرستی امیرالمؤمنین مهاجرت کردند .
*- فدک چه بوده است و حضرت زهرا(س) چگونه مالک آن شده بودند؟
فدک منطقهای واگذار شده از سوی خداوند متعال به حضرت رسول بوده است که در قرآن و روایات به اینگونه موارد «فیء» گفته شده و در تحت مالکیّت نبّی مکرّم بوده است و آن حضرت به امر خداوند سبحان، آن را به حضرت زهرا(س)واگذار فرمودهاند و چنانکه از روایات استفاده
میشود، این واگذاری بهخاطر حقّی بوده است که حضرت خدیجه(س) به اسلام عزیز داشتهاند.
*- تظلّم خواهی اهل بیت(ع) در مورد فدک به خاطر چه بود؟ آیا دفاع از مال شخصی بوده یا دفاع از مال امّت؟
اوّلاً دفاع از مال واجب است؛ به ویژه آنکه قصد تقویت اسلام را با آن مال داشته باشند .لکن آنچه را باید توجّه داشت، نکتة دوّم است و آن اینکه غصب فدک، بهعنوان اینکه بیتالمال است و یا بهبهانة اینکه پیامبر از خود ارث، باقی نمیگذارد، یک بدعت تاریخی و یک ظلم بزرگ بود که ایستادگی در مقابل بدعت و ظلم از واجبات بزرگ در اسلام است و اهلبیت( در مقابل این بدعت و ظلم ایستادگی فرمودند.
*- علّت دشمنی برخی از زنان پیامبر با حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین چه بوده است؟
اینگونه دشمنیها از صفات رذیله، بهویژه رذیلت بزرگ حسد سرچشمه میگیرد.
منبع:حوزه
5987743
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روحالامین به مناسبت انتشار سرودهای که حضرت آیتالله خامنهای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامههای قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» چهلوششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشورهای عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از آنکه دهها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» آکادمی اسکار قوانین جدیدی را اعلام کرد که بر فیلمها در شاخههای بهترین فیلم بینالمللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامهنویسی تأثیر میگذارد.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» فراخوان چهلودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» نگاهی به آمار انتشار کتاب در فروردینماه سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که تولید کتاب نسبت به مدت مشابه بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» حسیننژاد گفت: موضوع شهروند - رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده و احساس میکنم طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است.