بین‌الملل 12:47 - 06 خرداد 1396
محمود بابایی

مهمترین عناصر طرح اس 722



طرح اس 722 در 23 مارس سالجاری برابر با سوم فروردین تحت عنوان< قانون مبارزه با فعالیتهای ثبات زدای ایران در سال 2017> به کنگره ارایه شد.طرح مذکور در پنجشنبه چهارم خرداد برابر 25 ماه مه در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید که برای تصویب نهایی به صحن علنی خواهد رفت. این طرح از دوازده بخش تشکیل شده و تحریمهایی را در خصوص برنامه موشکی،حمایت از اقدامات تروریسم بین الملل،نقض حقوق بشر و سایر اهداف اعمال می نماید.



نگاهی گذرا به متن طرح فوق، عناصر مهم این طرح را به شرح زیر نشان می دهد:



1- ارجاع به کد 50 از قوانین امریکا در تعریف تروریسم بین الملل:

طرح اس 722 در تعریف تروریسم بین الملل در بخش دوم به کد 50 از قوانین امریکا و نت 1701 اشاره نموده است. عنوان این کد < تهدیدات غیر عادی و فوق العاده؛ اعلام شرایط اضطراری ملی؛ اعمال اختیارات رئیس جمهور> است. این کد دو بند دارد. در بند اول به رئیس جمهور این اختیار داده می شود تا با تهدیدات غیر عادی و فوق العاده به امنیت ملی، سیاست خارجی ، روابط خارجی و یا اقتصاد امریکا که منبع آن بطور کلی یا بخشی خارج از امریکا است، مقابله کند. دربند دوم هم اشاره شده که اختیاری که در این زمینه خاص به رئیس جمهور داده شده نمی تواند برای اهداف دیگری بکار گرفته شود.هر گونه اعمال چنین اختیاراتی برای مبارزه با تهدیدات جدید می بایست بر اساس اعلام جدید شرایط اضطراری باشد.  

ارزیابی کد  50  از قوانین امریکا :

 استناد به این قانون به رئیس جمهور امریکا اجازه می دهد که  تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع نماید. اگر این تحریمها که غیر هسته ای خواهند بود،از سقف ایجاد شده توسط برجام فراتر رود شرایط جدیدی ایجاد خواهد شد. در این خصوص ویژگیهای شرایط جدید نمی توان با قطعیت سخن گفت.



2- استراتژی منطقه ای امریکا برای مبارزه با ایران:

بخش سوم این طرح به استراتژی منطقه ای امریکا جهت  مقابله با تهدیدات ثبات زدای ایران اختصاص دارد.  عناصر این استراتژی می بایست در برگیرنده موارد زیر باشد:



2-1-  خلاصه ای از اهداف ، طرح ها و ابزار کوتاه و بلند مدت امریکا برای مقابله با فعالیتهای ثبات زدای ایران از جمله  شناسایی کشورهایی که در هدف مقابله با فعالیتهای ثبات زدای ایران همراه هستند.



2-2- خلاصه ای از تواناییها و کمکهای کشورها برای مشارکت در مقابله با فعالیتهای ثبات زدای ایران و خلاصه ای از اقدامات و کمکهای اضافی کشورها که می توانند کمکهای بیشتری ارایه دهند.



3-2- ارزیابی از ظرفیتهای نیروهای متعارف ایران و ارزیابی برنامه ایران برای ارتقا تواناییهای نیروهای متعارف خود. از جمله اکتساب ، توسعه و استقرار تواناییهای موشکهای کروز و بالستیک ، هواپیماهای بدون سرنشین و.....



4-2:-ارزیابی تواناییهای فنی سلاح های شیمیایی و بیولوژیک و ارزیابی برنامه ایران برای ارتقا این تواناییها.



5-2- ارزیابی فعالیتهای غیر متقارن ایران در منطقه شامل :



الف: سایز،تواناییهاو فعالیتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سپاه قدس.

ب: گستردگی، تواناییهاو فعالیتهای اقدامات سایبری ایران.

ج: نوع و میزان حمایت ازجمله تامین مالی کمکهای مرگبار و غیر مرگبار، آموزش به حزب الله ، حماس ، گروه های ویژه در عراق ، رژیم بشار اسد در سوریه، رزمندگان حوثی در یمن و سایر گروه های خشن در خاورمیانه

د: گستره و اهداف اقدامات اطلاعاتی ایران و استفاده تبلیغی.



6-2- خلاصه ای از اقدامات یکجانبه و در همکاری با دولتهای خارجی برای مقابله با اقدامات ثبات زدای ایران شامل:


الف: ممانعت از حمل سلاح های مرگبار ایران برای سازمانهای تروریستی

ب: مداخله ایران در خطوط بین المللی کشتیرانی .

ج: اقدامات ایران برای تضعیف و ساقط کردن دولتهایی که در خاورمیانه مورد شناسایی رسمی بین المللی قرار گرفته اند.

د: حمایت ایران از رژیم بشار اسد در سوریه.



ارزیابی استراتژی منطقه ای امریکا:



2:1:1 - امریکا به دنبال تشکیل یک ائتلاف چند جانبه با همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با به اصطلاح تهدیدات ایران در خاورمیانه و شمال افریقااست.



2:2:2 - امریکا در صدد است تا هزینه اقدامات خصمانه خود بر علیه ایران را از کشورهای عضو ائتلاف تامین نماید. 



2:3:3- تحقق بند مربوط به ممانعت از آنچه حمل سلاح های مرگبار برای گروه های تروریستی خوانده شده می تواند، منشا بروز تشنج های جدی ولی محدود باشد.



2:4:4- مقابله با آنچه که اقدامات ایران برای تضعیف و ساقط کردن دولتهایی که در خاورمیانه مورد شناسایی رسمی بین المللی قرار گرفته اند، خوانده شده می تواند با همکاری کشورهای منطقه، مبارزه با ایران را جایگزین مبارزه با اسرائیل کند.



2:5:5- اتهام دخالت ایران در خطوط کشتیرانی تجاری جهان، می تواند زمینه ساز درگیریهای محدود آبی در منطقه شود.



2:6:6- ضمیمه استراتژی که به صورت محرمانه تهیه خواهد شد از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.



3- احتمال تعریف جدیدی از تروریسم برای ارگان رسمی نظامی کشور:



در 25 اکتبر 2007 خزانه داری امریکا، تحت دستورالعمل 13224 سپاه قدس را به اتهام حمایت از طالبان، حماس، حزب الله و سایر گروه های مقاومت در فهرست تروریسم خود

 Specially Designated Global Terrorist     قرار داد وسپاه قدس مورد تحریم قرار گرفت.

خزانه داری امریکا در سوم اوت 2010 نیز تحت دستورالعمل اجرایی 13224 ، تحریم هایی علیه سپاه قدس، موسسات و افراد ایرانی اعلام نمود. برای دولت ایران اتهام < حمایت از تروریسم و سازمان های تروریستی >  برای سپاه وسپاه قدس اتهام < استفاده دولت ایران از سپاه و سپاه قدس برای اجرای اهداف سیاست خارجی از جمله حمایت از تروریسم و گروه های شورشی > مطرح بوده است. با این حال خزانه داری امریکا، فقط سپاه قدس را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

درهمین حال وزارت امورخارجه امریکا، ایران را در سال 1984 در فهرست دولت حامی تروریسم  به اتهام حمایت ازاقدامات تروریسم بین الملل، قرار داد.



تاکنون در تحریم های اعمال شده، ارگانهای نظامی و افراد تحت فرمان اجرایی 13224 در فهرست اس دی ان خزانه داری بوده و بر این مبنا مورد تحریم قرار گرفته اند. حتی وزیر خارجه امریکا تاکنون از قرار دادن ایران در فهرست تروریسم

  Individuals and Entities designated by the state department under E.O.13224    خوداری نموده است.

اما طرح اس 722 با تکرار اتهام حمایت دولت ایران از اقدامات تروریسم بین الملل طبق تعریف دولت حامی تروریسم در فهرست مربوطه وزارت خارجه امریکا، برای اولین بار حمایت از اقدامات تروریسم بین الملل را متوجه سپاه می نماید. این تعریف توام با اشاره به تعریف تروریسم بین الملل در کد قانون عمومی  50 و نت 1701 که به رییس جمهور امریکا اجازه اعمال تحریمهای جدیدی می دهد، زمینه را برای اتخاذ اقدامات خصمانه تر  ترامپ علیه ایران هموار می کند.



ارزیابی احتمال برخورد سختگیرانه تر در خصوص تروریسم:



تحلیل گران امریکایی احتمال رویکرد سختگیرانه تر ترامپ در خصوص تروریسم برای ایران را محمتل میدانند.این اقدامات می تواند شامل قراردادن سپاه در فهرست   گروه تروریستی خزانه داری است. در این چارچوب، تحریمهای معنادار بیشتری نمی توان بر ایران اعمال نمود ولی تاثیرات این اقدام از جنبه روانی اهمیت خواهد داشت و موانع روانی بیشتری برای همکاری شرکتهای بین المللی با ایران ایجاد خواهد شد.  اقدام رادیکال دیگر می تواند قرار دادن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی است که این گام به نوعی به مثابه اعلام جنگ خواهد بود.  با توجه به تاثیرات نامطلوب و گسترده این تصمیمات، احتمال منتفی بودن را نباید از نظر دور داشت.



4- اعمال تحریمهای بیشتر در پاسخ به برنامه موشک بالستیک ایران.

بخش چهارم طرح اس 722 پیرامون فعالیت اشخاصی (حقیقی و حقوقی) است که به فعالیت های دولت ایران در رابطه با برنامه موشکی، کمک می نمایند. مطرح کردن موضوع «ارائه کمک» تاثیرات عملی نامطلوبی بر روابط اقتصادی خارجی ایران خواهد داشت. زیرا ارایه کمک را می توان به طرق مختلف تفسیر نمود. ولی در این مرحله نمی توان قضاوت قاطعی ارائه داد. باید منتظر تفسیر عملی مقامات آمریکایی در این زمینه بود.



ارزیابی اعمال تحریمهای بیشتر در رابطه با برنامه موشکی:



این بند نه تنها هر فعالیتی را که به دولت ایران در رابطه با برنامه موشکی، کمکهای تاثیرگذار ارایه می دهد ممنوع می کند بلکه هر کمکی که ریسک تاثیرگذار بودن را داشته باشد ممنوع می شمارد. اگر این گونه تفسیر شود که هر گونه تجارت یا همکاری اقتصادی با دولت ایران می تواند به تواناییهای دولت و به تبع آن اجرای برنامه ها از جمله برنامه موشکی بیفزاید، تمامی معاملات خارجی ایران می تواند حامل چنین ریسکی باشد. با این تفسیر در عمل در تمامی معاملات خارجی باید اثبات گردد که این معامله نه تنها کمکی به برنامه موشکی نیست بلکه حتی حامل چنین ریسکی هم نیست.

 لذا در عمل بانکها و شرکتهای خارجی، معاملات خود را به فعالیتهایی متمرکز می کنند که از چنین ریسکی برخوردار نیستند. این حوزه شامل مواد غذایی، دارو و نیازهای انسانی مانند ملزومات حفظ محیط زیست می گردد. 

از سوی دیگر این بند به رییس جمهور امریکا اجازه می دهد که بانکهای ایرانی را به جرم ریسک کمک به برنامه موشکی دولت ایران مورد تحریم قرار دهد.



5- ایجاد هماهنگی در تحریمهای امریکا و اروپا علیه ایران:



بخش نهم این طرح به لزوم هماهنگ نمودن تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران پرداخته است. بدین منظور ابتدا، نود روز پس از تصویب این قانون و هر صد و هشتاد روز پس از آن باید رئیس جمهور گزارشی به کنگره ارایه داده و مشخص کند در کدام موارد که امریکا بر اشخاص ایرانی به دلیل اشاعه سلاح های کشتار جمعی و سیستم حمل این سلاح ها، حمایت از اقدامات تروریسم بین الملل یا حقوق بشر، تحریمهایی اعمال نموده، اتحادیه اروپا از اعمال چنین تحریمهایی اجتناب نموده است.

 همچنین این گزارش می بایست تحریمهایی را که اتحادیه اروپا در خصوص موارد فوق بر اشخاص ایرانی اعمال نموده ولی امریکا چنین تحریمهایی را اعمال نمی کند را در برگیرد. دلایل تفاوت میان تحریمهای امریکا و اروپا از دیگر موارد این گزارش خواهد بود.

ارزیابی هماهنگی امریکا با اروپا در اعمال تحریم علیه ایران:

این بند از طرح نشان دهنده اهمیت همراه بودن اروپا با تحریمهای غیر هسته ای امریکا علیه ایران است.با توجه به اینکه این طرح دست ترامپ را برای اتخاذ سیاستهای رادیکال علیه ایران باز می گذارد،حتی در صورت عدم استفاده از این اختیار، وی را قادر می سازد تا با تهدید به اتخاذ چنین اقداماتی، اروپا را ناگزیر از همراهی نماید.اما اینکه اروپا تا چه میزان همراه این سیاستها خواهد بود، آینده نشان خواهد داد.



ارزیابی کلی طرح اس 722:



این طرح در صورت تصویب با گشودن فصل جدیدی تحت عنوان < اقدامات ثبات زدای ایران > برخورد یکپارچه ای را برای برخورد با موضوعات غیر هسته ای شامل اشاعه سلاح های کشتار جمعی و سیستم حمل این سلاح ها، تروریسم ، حقوق بشر و سایر مسایل طراحی نموده است.

با این رویکرد  از این پس به اصطلاح اقدامات ثبات زدای ایران، اصل و سایر موضوعات مانند برنامه موشکی و اتهامات مربوط به تروریسم، جنبه های اقدامات ایران خواهد بود.



چنین رویکردی چارچوب قانونی جدیدی را برای ایجاد یک فرآیند سیاسی اقتصادی جهت اجرای سیاستهای  ضدایرانی امریکا ایجاد می کند.

 اقدامات پیش بینی شده در این طرح برای تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه ایران و ناگزیر کردن اتحادیه اروپا برای همراهی با این سیاستها،می تواند فصل جدیدی از تنشهای منطقه ای و دوجانبه میان ایران و امریکا بگشاید.

*کارشناس اقتصاد بین الملل

49310


9131079
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار کودک در جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، رئیس موساد معتقد است که در صورت انعطاف‌پذیری بیشتر (رژیم) اسرائیل امکان توافق با حماس برای مبادله اسرا وجود دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که وزرای خارجه اردن و انگلیس تلفنی درباره آخرین تحولات غزه با یکدیگر گفتگو کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس در واکنش به دستور دیوان دادگستری بین‌المللی به رژیم صهیونیستی برای رفع قحطی در غزه، اعلام کرد که این تصمیم باید با مکانیسم اجرایی همراه باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است