به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سیستان و بلوچستان در طول سال همواره با بحرانهای طبیعی از جمله توفان، سیل و زلزله دستو پنجه نرم میکند.
در فصل تابستان توفانهای شن و ریزگردها در منطقه سیستان و در زمستان بارندگی، سیلاب و مسدود شدن محورها در جنوب سیستان و بلوچستان بیشترین توان نیروهای امدادی را متوجه خود میکند.
با مرور سالهای گذشته متوجه میشویم که در فصل زمستان هر سال بر اثر بارندگی و سیلاب، اکثر محورهای جنوب استان دچار مشکل شده و راههای ارتباطی روستایی بر اثر طغیان رودخانههای فصلی مسدود میشود.
امسال میزان آمادگی دستگاههای امدادی سیستان و بلوچستان در مواجه با بارندگیهای شدید و سیل چقدر است؟ اقدامات مسئولان برای مقابله با بحرانهای فصل سرما چیست؟ فارس به سراغ مسئولان مربوطه رفته تا اقدامات آنها را برای جلوگیری از خسارات و تلفات احتمالی ناشی از سیل جویا شود.
احداث 20 پل برای مقابله با سیل در محورهای جنوب سیستان و بلوچستان
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: در این استان بارشها معمولا سیلآسا بوده و با توجه به اینکه بالغ بر 70 درصد روستاها و شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان در حاشیه رودخانهها مستقر هستند، همزمان با فصل زمستان و شروع بارندگیها با مشکل مواجه میشوند.
ایوب کرد افزود: عمدتا بین روستاها و مراکز جمعیتی روستایی و شهرها، رودخانههای بزرگی وجود دارد که از جمله آنها رودخانه کاجو و رودخانه سرباز است، در هنگام بارندگیها این رودخانهها طغیان کرده و باعث مسدود شدن محورها میشوند که در این راستا احداث پلهای بزرگ با مشخصات بالا میتواند در مواقع بحرانی که محورها مسدود میشود از بروز مشکلات جلوگیری کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان احداث پلهای بزرگ را در اولویت قرار داده به طوریکه هماکنون تعداد 20 دستگاه پل بزرگ در جنوب سیستان و بلوچستان در حال مطالعه و ساخت قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: تعدادی از این پلها از جمله پل راپچ (بزرگترین پل استان)، پیشین( مرتفعترین پل استان)، پل دپکور(بزرگترین پل با عرشه خرپایی کشور)، پل فنوج، بندینی، کهیر، بیردف، بیر، سرکان و هودیان مورد بهرهبرداری قرار گرفته و پلهای فیروزآباد، ریمدان، ملوران، اسفند، زرآباد و کاجو نیز از جمله پلهایی است که در دست اجرا قرار دارد که امیدواریم با تامین به موقع اعتبارات این پلها نیز احداث و در هنگام وقوع سیل و بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان شاهد مسدود شدن محورها نباشیم.
وی ایمنسازی محورها با احداث دیوارهای ضامن و تنظیم بستر رودخانهها در محل پلها را از دیگر اقدامات مقابلهای در مقابل حوادث احتمالی از جمله سیل در جنوب استان عنوان کرد.
کرد گفت: در حال حاضر دستگاههای امدادی و امکانات و تجهیزات لازم آماده بوده و نقاط حادثه خیز و سیل خیز شناسایی شدهاند تا در صورت بروز هرگونه رخداد، اقدام عاجل صورت گیرد.
کمبود پایگاههای جادهای مهمترین مشکل هلال احمر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز در زمینه میزان آمادگی هلال احمر در مواجه با بحرانها و حوادث احتمالی در فصل سرما اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در قالب طرح زمستانه تمامی امکانات و تجهیزات و نیروهای خود را بهروز کرده است.
رسول راشکی افزود: یکی از برنامهها، ایجاد فضاهای اسکان اضطراری و تامین اقلام مورد نیاز برای افراد در راه مانده است، زیرا ممکن است بر اثر بارندگیها محورها مسدود شده و افراد نتوانند به سفر ادامه دهند، به همین منظور پایگاههای جادهای را تقویت کرده و امکاناتی از قبیل پتو، چادر، والر و کنسرو را در تمامی پایگاهها مهیا کردهایم.
وی ادامه داد: افزایش پایگاههای جادهای در محورهای پرحادثه و پر خطر به صورت سیار، دپوی اقلام امدادی در انبارهای هلال احمر در تمامی شعب و تقویت پایگاههای پشتیبانی ناحیهای در بخشهای پرحادثه به منظور امدادرسانی سریع به حوادث و بحرانهای احتمالی برنامهریزی شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: آمادگی تیمهای هوایی و بالگرد جمعیت هلال احمر در پاسخگویی به حوادث احتمالی از دیگر برنامههای هلال احمر در هنگام بروز حوادث است.
این مسئول گفت: از جمله مشکلات جمعیت هلال احمر برای رسیدگی به حوادث در جادهها، کمبود پایگاههای جادهای است، با توجه به وسعت سیستان و بلوچستان نیاز به تقویت پایگاههای امداد جادهای احساس میشود و میطلبد که در این خصوص زمین و ساختمان مورد نیاز تامین شود تا جمعیت هلال احمر نسبت به تامین امکانات و تجهیزات آن اقدام کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 21 پایگاه امداد و نجات جادهای در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با توجه به وسعت استان این رقم باید حداقل به 35 پایگاه افزایش یابد تا امدادگران هلال احمر بتوانند به موقع در محل حادثه حاضر شوند.
راشکی ادامه داد: با توجه به اینکه کار جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع حوادث بیشتر در زمینه نجات است، از نظر تامین ستهای نجات و تجهیزات آنها به دلیل هزینه زیادی که دارند با مشکل روبهرو هستیم، از جمله این امکانات خودروی نجات به همراه تجهیزات آن است که یکی از ملزومات جمعیت هلال احمر در زمان رسیدگی به بحرانها محسوب میشود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از حضور 5 هزار امدادگر در سطح سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: 3 هزار نفر از این امدادگران به صورت تخصصی آموزش دیدهاند و از نظر تعداد نیروی امدادی در هنگام حوادث آمادگی کامل داریم.
احداث سه دستگاه پل از پیشساخته در کنار تونلها
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز در زمینه نقش این ادارهکل در هنگام مواجهه با بحرانها و حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: یکی از اداراتی که در هنگام بروز بحرانها و حوادث غیرمترقبه نقش محوری برعهده دارد، اداره کل راه و شهرسازی است.
مسعود مالکی ادامه داد: در فصل زمستان معمولا با حوادثی مانند سیل و خسارات ناشی از بارندگی روبهرو هستیم که ماشینآلات سبک و سنگین از جمله گریدر، لودر و تریلی را آماده کردهایم تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان افزود: در زمینه زلزله نیز که رخداد آن غیرقابل پیشبینی است، امکانات لازم را فراهم کردهایم، 350 متر تونل در جادههای سیستان و بلوچستان داریم که در کنار آنها کنارگذر احداث کردیم تا در صورت تخریب تونلها، رانندگان بتوانند از طریق کنارگذر به مسیر خود ادامه دهند.
این مسئول عنوان کرد: سه دستگاه پل پیشساخته را آماده کردهایم تا در صورت انسداد محورها بر اثر بارندگی یا حوادث مختلف، ظرف دو تا سه ساعت آنها را نصب و تردد را روان کنیم.
وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی در تمامی بحرانها و حوادث احتمالی آمادگی کامل دارد، افزود: نبود اعتبار برای اجاره ماشینآلات سنگین در صورت نیاز در حوادث، از مهمترین مشکلات این اداره کل است، همچنین در زمان وقوع حوادث از جمله سیل، بسیاری از محورها آسیب میبیند که برای تعمیر، ترمیم و بازسازی آنها نیاز به اعتبار برای خرید قیر داریم.
اعتبار مورد نیاز برای خرید ماشینآلات و سیلبندها تامین شود
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه اظهار کرد: در فصل زمستان مهمترین بحرانی که سیستان و بلوچستان را تهدید میکند، سیل است که در این زمینه هشدارهای لازم به دستگاههای امدادی از جمله آب منطقهای، شهرداری و غیره ارائه شده است.
رضا اربابی افزود: با توجه به اینکه وقوع سیل در سیستان و بلوچستان در بیشتر مواقع خسارت به بار میآورد، احداث سیلبندها باید در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: احداث پلها در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در پیشگیری از انسداد محورها در هنگام سیل و بارندگی بسیار موثر است که در این زمینه تامین اعتبارات از سوی مسئولان کشوری لازم است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در جنوب سیستان و بلوچستان بسیاری از محورها از روستاها میگذرند که در هنگام بارندگی رودخانهها طغیان کرده و باعث مسدود شدن محورها میشود، تامین اعتبارات به موقع راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان و به دنبال آن تکمیل پلهای در حال احداث از بحرانهای احتمالی بر اثر سیل جلوگیری میکند.
وی با بیان اینکه اتاق بحران در تمامی ادارات و دستگاههای امدادی تشکیل شده است، افزود: در هنگام وقوع بحرانها و حوادث تمامی ادارات از جمله برق، آب و هلال احمر و غیره پای کار بوده و شرایط را به نحو مطلوب مدیریت میکنند.
اربابی با اشاره به مشکلات ستاد بحران در هنگام وقوع حوادث گفت: ستاد بحران استان به لحاظ امکانات و تجهیزات ماشینآلات سنگین در حوزه شهرداریها با مشکل مواجه است، چراکه با توجه به حوادثی که در سیستان و بلوچستان رخ میدهد، عمر مفید ماشینآلات به یک سوم کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان حادثهخیز بوده و از نظر وسعت نیز برابر با 11 استان کشور است، نیاز است اعتبار لازم برای تامین ماشینآلات تخصیص یابد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به طورکلی تامین اعتبارات برای احداث و تکمیل پلها در جنوب سیستان و بلوچستان، کمک برای تجهیز ماشینآلات سنگین و تخصیص اعتبارات برای سیلبندها از جمله نیازهای سیستان و بلوچستان برای مدیریت بهتر شرایط بحرانی و حوادث غیرمترقبه است.
5085621