علمی فناوری 02:08 - 07 تیر 1396
بررسی خدمات توانمندساز و چالش‌های پیش‌رو؛
مدیر عامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان؛ با تاکید بر اینکه اکثر شرکت‌های دانش بنیان به دلیل آشنا نبودن با ادبیات بازار و همچنین سیستم حسابداری و مالیات با شکست مواجه می‌شوند،‌گفت: به منظور توانمندسازی این شرکت‌ها تاکنون بیش از 1300 خدمت به 593 شرکت ارائه شده است.

ارائه 80 خدمت برای موفقیت شرکت‌های فناور/نانو، نماد اولین گام برای توسعه صادرات دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار ایسنا، تولید ثروت از طریق تجاری‌سازی یافته‌های علمی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و تولید ارزش افزوده از جمله اهدافی است که کشور برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان برای خود تعریف کرده است.

ولی در این مسیر گاهی نیز شاهد زمین‌گیر شدن و شکست این شرکت‌ها هستیم و این امر به دلیل نا آشنایی شرکت‌های دانش بنیان با ادبیات بازار است. برای افزایش نرخ موفقیت این شرکت‌ها، کریدورهای خدمات فناوری تا بازار، شکل گرفته است تا شرکت‌ها را در صعود به قله موفقیت یاری کند. این کریدور در گام نخست در حوزه نانو فناوری ایجاد شد و با توسعه آن در حال حاضر خدمات فناوری تا بازار این کریدور از زمان خلق یک فناوری تا بازاریابی آن را شامل می‌شود.

به گفته مدیر عامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان این خدمات در 80 زمینه با تنوع بسیار به شرکت‌های دانش بنیان عرضه می‌شود که بخشی از آن شامل این موارد می‌شود:

ردیف عنوان خدمت
1 مشخصه‌یابی محصولات و تکمیل مدارم فنی و آزمون‌های مورد نظر برای بررسی مقیاس نانو
2 ارائه گرنت شبکه آزمایشگاهی
3 طراحی صنعتی-ساخت
4 عارضه یابی 
5 رصد بازار 
6 ارئه انواع گزارشات کسب و کار (BP) و امکان سنجی (FS)
7 ارائه آموزش
8 پیشخوان‌های مشاوره
9 حمایت از شرکت‌های مستقر در مراکز رشد
10 حمایت از مراکز رشد
11 اخذ مجوزها و گواهینامه‌های سیستمی
12 انجام امور حسابداری
13 اخذ مجوزها و گواهینامه‌های محصولی
14 حمایت از شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و داخلی
15 طراحی و پشتبانی وب سایت
16 طراحی و تهیه اقلام تبلیغاتی

نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در مسیر توسعه فناوری

دکتر حامد افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ماموریت کریدور خدمات فناوری تا بازار را ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان و فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته دانست و افزود: موسسه خدمات فناوری تا بازار از سوی ستاد توسعه فناوری نانو راه‌اندازی شد و بازار هدف اولیه ما فناوری بوده است ولی با توسعه فعالیت‌ها این موسسه با عنوان کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان، خدمات به کلیه شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود و آنها می‌توانند از خدمات این کریدور بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس فعالیت‌های این موسسه بر اساس دو هدف « کاهش زمان تجاری‌سازی محصولات» و « افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان» پیگیری می‌شود.

افشاری، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اذعان می‌شود که 85 درصد از شرکت‌های «های‌تک» (high-tech) ناموفق و 25 درصد موفق هستند و در این ایران نیز نرخ دقیقی از موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در اختیار نداریم از این رو یکی از اهدافی که در این کریدور دنبال می‌شود افزایش نرخ شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان افزود: در صورتی که نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان کشور همانند سایر کشورها باشد تلاش ما بر این است که نرخ موفقیت این شرکت‌ها را افزایش دهیم.

وی اندازه‌گیری سطح بلوغ شرکت‌ها را از اقدامات اولیه برای افزایش نرخ موفقیت شرکت‌ها نام برد و اضافه کرد: بر اساس اینکه شرکت‌ها در چه سطحی قرار می‌گیرد (توسعه فناوری، توسعه محصول،‌ راه‌اندازی خط تولید و یا توسعه بازار) برای آنها خدماتی تعریف می‌شود.

افشاری با اشاره به چالش‌های موجود در این زمینه،‌ افزود: یکی از چالش‌های اصلی ما این است که شرکت‌ها تصور می‌کنند که از ابتدا تا انتهای مسیر تولید تا تجاری‌سازی محصولات را باید خودشان طی کنند در صورتی که این طور نیست؛ چراکه ممکن است شرکت‌ها، توسعه دهند خوبی در حوزه فناوری باشند ولی با روابط تجاری آشنایی ندارند.

این فعال حوزه فناوری تاکید کرد: بنابراین ما مدل‌های تجاری متعددی را تعریف کردیم و با برگزاری دوره‌های آزموشی این روش‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان معرفی می‌کنیم.

مدیر کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان، آشنایی با سیستم‌های مالی و حسابداری را از موضوعات ارائه شده در این دوره‌های آزموشی نام برد و گفت: برخی از شرکت‌های دانش بنیان به دلیل اینکه با روش‌های حسابداری و روش‌های برخورد با حوزه مالیات ناآشنا بودند دچار مشکلات فراوانی شدند هر چند که این شرکت‌ها از نظر فناوری عملکرد خوبی داشتند.

وی خاطر نشان کرد: برای این منظور با اعطای سوبسیدهایی به این شرکت‌ها،‌ از سوی افراد خبره خدمات حسابداری به آنها ارائه می‌شود و درصدی از هزینه‌ها نیز از سوی این کریدور پرداخت خواهد شد تا این شرکت‌ها دچار چالش‌هایی در حوزه‌های حسابداری و مالیاتی نشوند.

افشاری کاهش زمان تجاری‌سازی را از دیگر اهداف اولویت‌دار این کریدور نام برد و گفت: هر میزان محصولات شرکت‌های دانش بنیان را سریع‌تر وارد بازار کنیم موفقیت ما نسبت به رقبا بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این خدمات موجب افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد، افزود: در حالی که در گذشته شرکت‌های دانش بنیان به دلیل یک عامل کوچک، فعالیت‌های آنها منجر به شکست می‌شد، با ارائه این خدمات موجب خواهد شد که به دلیل مسایل این چنینی دچار شکست نشوند.

گستردگی خدمات کریدور خدمات فناوری

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های «های تک» و دانش بنیان زاییده دانشگاه‌ها هستند، خاطر نشان کرد: این افراد با ادبیات بازار و خدماتی که نیاز دارند تا محصولات خود را به بازار برسانند ناآشنا هستند و در این راستا این شرکت‌ها از زمان خلق و تولید نمونه آزمایشگاهی تا بازار نیاز به یکسری خدمات دارند که ما این خدمات را از طریق شرکت‌های «کارگزاری» ارائه می‌دهیم.

افشاری هدف از ارائه این خدمات را توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به بازار نام برد و یادآور شد: بر این اساس تاکنون بیش از 80 خدمت از طریق این کریدور به شرکت‌ها ارائه شده است.

این فعال حوزه تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان،  با تاکید بر اینکه در این کریدور بخشی برای «راستی آزمایی ادعاهای حوزه نانو» راه‌اندازی شده است، در این باره توضیح داد: در صورتی که شرکتی محصولی مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده باشد در این بخش این محصول مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرد که آیا این محصول در حوزه نانو قرار می‌گیرد یا خیر.

به گفته وی زمانی که پاسخ این سوال مثبت باشد،‌ یکسری از خدماتی که ستاد توسعه فناوری نانو در نظر گرفته است به آنها ارائه می‌شود.

افشاری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان بر اساس میزان بلوغی که دارند می‌توانند از 80 خدمت این کریدور بهره‌مند شوند، گفت: ما شرکت‌های دانش بنیان را بر اساس سطح بلوغ رده‌بندی کردیم و در هر سطح بلوغی به آنها یکسری خدمت ارائه خواهد شد تا این شرکت‌ها توانمند شوند و به بازار برسند.

زمینه‌سازی برای صادرات دانش بنیان

مدیرعامل کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان بخش دیگر این کریدور را مربوط به حوزه صادرات دانست و گفت: ما از ابتدا به شرکت‌ها با رویکرد صادراتی برخورد می‌کنیم تا آنها بتوانند محصولات خود را بر اساس استانداردهای جهانی تولید و توسعه دهند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش صادرات، خدمات توانمندسازی شرکت‌ها برای حضور در بازارهای جهانی را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: دریافت مجوزهای قانونی برای حضور در بازارهای جهانی، نحوه تبلیغات، رصد بازار، شناسایی رقبا و محصولات مشابه از جمله این خدمات است و با داده‌های به دست آمده خدماتی بر اساس سطح بلوغ به آنها اعطا می‌شود تا بتوانند به تدریج با رقبا رقابت کنند.

تلاش برای اعتمادسازی داخلی برای محصولات دانش بنیان

افشار با اشاره به دشواری‌های ورود محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی گفت: یکسری از شرکت‌ها محصولات نهایی دارند و برخی دیگری محصولات میانی که محصولات نهایی در سطح مذاکرات  B 2 B یا Business-to-Business (حوزه مذاکرات تجاری سازی شرکت با شرکت) و دسته دوم در حوزه مذاکرات B 2 C یا Business-to-Customer (برقراری رابطه تجاری بین کسبه، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها به صورت الکترونیکی) هستند.

وی اضافه کرد: برای سطح B 2 B یکسری از شرکت‌ها و کارگزارانی تشکیل شده است تا شرکت‌های دانش بنیان را به صنایع و یا سایر شرکت‌های بزرگ برای جذب محصولات دانش بنیان آنها معرفی کنند.

افشار،‌ نمونه شرکت‌های B 2 C را شرکت دیجی‌کالا دانست و ادامه داد: محصولات آنها راستی آزمایی شده است و به خدمات آنها به صورت الکترونیکی و بیشتر برای معرفی و عرضه محصولات تولید داخل است.

مدیر کریدور خدمات فناوری تا بازار ایرانیان، با بیان اینکه خدمات ما در این حوزه‌ها گسترش یافته تا بتوانیم بازار محصولات «های تک» داخلی را توسعه دهیم، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در معاونت علمی خدماتی برای توسعه بازار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اعتماد سازی بازار داخلی به محصولات فناورانه داخلی افزود: در حوزه نانو تعامل سازنده‌ای میان ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان استاندارد ایجاد شده است تا به محصولات مبتنی بر نانو «نانو نماد» اعطا شود.

به گفته این فعال حوزه تجاری سازی محصولات دانش بنیان، نانو نماد زمینه‌ای برای برچسب گذاری محصولات نانویی و معرفی مشخصات محصول خواهد شد ضمن آنکه کمیته نانو فناوری وزارتخانه‌های  بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی نیز محصولات مبتنی بر نانو فناوری را به لحاظ میزان اثر گذاری آنها بر روی سلامت انسان مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیر کریدور خدمات فناوری  تا بازار، تاکید کرد: زمانی که نانو نماد به محصولات مبتنی بر نانو فناوری اعطا شود به این معنا است که این محصول قابل اعتماد برای مردم است و علاوه بر آن سایتی در این زمینه ایجاد می‌شود تا مردم بتوانند کدهای محصولات خریداری شده را با اطلاعات موجود در این سایت بررسی کنند.

وی با بیان اینکه برچسب گذاری با محصولات مبتنی بر فناوری نانو آغاز شده است، اظهار کرد: قرار است سایر ستادهای توسعه فناوری نیز در این حوزه وارد شده‌اند و با سازمان ملی استاندارد نیز جلساتی برگزار کردند ولی در حوزه نانو در حال نهایی شدن است.

استانداردها و کسب بازارهای جهانی

مدیر کریدور خدمات فناوری تا بازار در خصوص چالش‌های موجود در زمینه ورود محصولات دانش بنیان به بازارهای بین‌المللی، توضیح داد: در این زمینه خدماتی را تعریف کردیم که از آن جمله می‌توان به تامین 70 درصدی هزینه‌های دریافت استانداردهای بین‌المللی مانند CE اشاره کرد.

افشار با بیان اینکه ورود محصولات دانش بنیان ایرانی به کشور روسیه نیاز به مجوزهای خاصی دارد، تاکید کرد: ما علاوه بر آنکه به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم تا مجوزهای لازم را دریافت کند بلکه 70 درصد هزینه‌های آن را از طریق معاونت علمی تقبل می‌کنیم. این اقدام موجب خواهد شد تا این شرکت‌ها مجوزها و استانداردهای لازم را برای حضور در بازارهای بین المللی دریافت کنند.

افشار برگزاری دوره‌های آموزشی برای حضور در بازارهای بین‌المللی، آشنا کردن شرکت‌های دانش بنیان با استاندارهای بین‌المللی را از دیگر خدمات این کریدور نام برد.

عملکرد کریدور برای توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان

مدیر کریدور خدمات فناوری تا بازار با تاکید بر اینکه تمرکز فعالیت‌های ما بر توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: در مدت یک سال و نیم گذشته به 593 شرکت خدمات متعددی ارائه شده است.

وی تعدد خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان را 1346 خدمت عنوان کرد و گفت: این خدمات شامل همه شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.  

افشار با تاکید بر اینکه این خدمات در حوزه‌های مختلف به شرکت‌ها ارائه شده است، در پایان افزود: به عنوان نمونه خدمات در حوزه صادرات شامل مواردی چون اخذ مجوزها، رصد بازار، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، صادرات از طریق شرکت‌های مدیریت صادرات و اعزام هیات تجاری برای حضور در جلسات B2B شرکت‌های خارجی می‌شود.

انتهای پیام


9208256
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است