چاقی نشانه آدمهای ثروتمند و مرفه بود. کسی از چاقی بدش نمیآمد.صاحبان صنایع برای آنکه به درآمد بیشتری برسند فهمیدند باید کاری کنند که خریداران بیشتری داشته باشند. ولی خب، مردم فقط چیزهایی را میخریدند که بدان نیاز داشتند. اینجا بود که صاحبان پول فهمیدند جیبهایشان پر نخواهد شد مگر آنکه مردم، سرسامآور مصرف کنند. پس باید در شیپور مصرف میدمیدند و «خریدن» را نوعی فضیلت و شخصیت قلمداد میکردند.
مردم مصرفگرا شدند و چند برابر نیاز خودشان میخریدند و مصرف و انبار میکردند و دور میریختند. کمکم رفاه اجتماعی نیز بالاتر آمد. وقتها آزاد شد. 2روز تعطیلات در هفته و بعد مرخصیهای اجباری. چون نیروی کار بایستی توان از دست رفته خود را بازیابی میکرد تا بتواند بهتر و بیشتر کار کند. تفریحات و تعطیلات شد یک دغدغه جدی و محوری برای مردم.
ماشینها هم مسافتهای طولانی را کوتاه کردند. رفتن کنار دریا شد یک تفریح خوب و سرگرمکننده و البته نشاط بخش. آدمهای پولدار بیشتر خود را کنار دریا میرساندند و نور مستقیم خورشید صورت آنها را تیره میکرد. آن وقت پوست تیره و برنزه شد محبوب و دوستداشتنی. چون این نوع پوست نماد ثروت و راحتی بود. بقیه مردم هم بدشان نمیآمد به این فضیلت دست پیدا کنند. لوازم آرایشی به فریادشان رسید.
صنعت مد بازار را تسخیر کرد. دیگر چاقی و پوست روشن نماد آسایش نبود. باکلاسها لاغر بودند و برنزه. رژ لب شد نماد رفاه و آرامش. صنعت لوازم آرایش در دنیا به گردش مالی میلیارد دلاری رسید. مردم در چنبره خواست و جیب صنایع قرار گرفتند. چیزهایی که روزگاری بد بود امروز خوب شد.
راستی جدیدا کک و مک نیز مد شده است. چسبی ساختهاند که یک خانم 4وعده روی صورتش میچسباند و بعد از چند روز بیش از 70لکه ککو مک با رنگ بندی متنوع ایجاد میشود. برای سالهای بعد مشتاقیم!
7453434