وی با اشاره به جلسه سومش با وزیر نفت، گفت: در بودجه 93 پیش بینی شده است که اعتبارات حاصل از صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت در شهرها به خصوص تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی صرف شود که این توافق انجام شده است.
وی با بیان اینکه دو روز قبل جلسهای با وزیر نفت برگزار شد، گفت: توافقات نهایی صورت گرفته است که با اولویت خرید واگن، السی مورد نظر باز شود.
وی با بیان اینکه اگر این توافق صورت گیرد، مردم تهران امید داشته باشند که آغاز ساخت 30 کیلومتر از خطوط مترو با جدیت انجام خواهد گرفت، گفت: با ظرفیت کنونی مترو و تنها با تزریق واگنهای جدید میتوانیم هفت میلیون مسافر در روز جابجا کنیم.
قالیباف با اشاره به هماهنگیهای انجام شده با طرف چینی برای ساخت و تجهیز واگنها گفت: منتظر حرکت طلایی دولت هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر واگنهای مترو تهران با سهم 49-51 توسط شرکت چینی و ایران انجام میگیرد گفت: در حال حاضر بدنه واگنها در داخل ایران ساخته میشود و تنها قطعاتی وارد میشود که سعی داریم به سمت ساخت صد در صدی پیش برویم.
سرانجام متروی پرند و فردوگاه امام
وی همچنین در مورد ساخت متروی شهرهای اقماری تهران گفت: در گذشته پوشش متروی شهرهای اقماری بر عهده شهرداری بود که پس از مدتی تصمیماتی مبنی بر اینکه شهرداری نمیتواند شهرهای اقماری را پوشش دهد اتخاذ شد، اما نکته مهم این است که دولت باید اعتبارات خاصی در این حوزه اتخاذ کند و اگر اعتبار مترو پرند و فرودگاه امام را بدهند و واگنهای مخصوص را خودشان تامین کنند ظرف پنج ماه متروی پرند و فرودگاه امام عملیاتی میشود.
به گفته قالیباف برای این مهم 100 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
پیگیری حادثه قطع 150 درخت
قالیباف همچنین در مورد قطع 150 درخت گفت: مجری این عملیات با حکم قضایی این کار را انجام داده است عجولانه و شبانه نسبت به قطع درختان اقدام کرده است که قطعا در شورای شهر و شهرداری به صورت حساس این مسئله پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه این درختان از نوع برگ سوزنی بودهاند و شهرداری آنها را کاشته بود، گفت: این موضوع پیگیری میشود.
شهردار تهران درباره پایدار سازی و تامین ایمنی پروژه ایران زمین نیز گفت: در این زمینه هیچ دغدغه ای وجود ندارد؛ قطعا تا قبل از زمستان هیچگونه خطری وجود نخواهد داشت و شهرداری نیز اقدامات لازم را در این زمینه انجام میدهد.
شهرداری به دنبال قطع درختان نیست
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف همچنین در مراسم ورود 88 واگن جدید به چرخه حمل و نقل ریلی و همچنین رونمایی از اتوبوسهای ویژه معلولان با بیان اینکه در آستانه گشایش مدارس و دانشگاهها ظرفیت مترو و اتوبوس 400 هزار نفر افزایش یافته است، گفت: شهرداری به دنبال قطع درختان نیست و بیان این گونه حرفها گزاف است.
وی گفت: بعضا شنیده میشود که مترو در مدیریت شهری به فراموشی سپرده شده است. اما در طول مدیریت بنده نه تنها به فراموشی سپرده نشده است بلکه پلان مترو در میز اتاقم نصب شده است و هر روز چشمم به توسعه مترو میافتد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر توسعه مترو از سالانه به 2.5 کیلومتر به مرز 15 کیلومتر رسیده است، گفت: درسالهای پیش رو نیز میتوانیم این توسعه را به دو برابر افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه اگر پروژههای نیمه تمام شهرداری همچون کمربندی شهید همت – حکیم – جاده قدیم و مخصوص را به اتمام برسانیم و بزرگراه شهید شوشتری و کمربندی شمال به جنوب غرب تهران به اتمام برسد، طرح جامع تهران در حوزه بزرگراهی به اتمام رسیده است، گفت: البته طرح ادامه صیاد از میدان سپاه به آزادگان تنها پروژه مانده، باقی میماند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه در بخش کمی به استانداردهای قابل قبولی رسیدهایم، گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی زمان بسیار مهم است به گونهای که شهروندان باید بدانند برای پیمودن مسیر از نقطه مبدا تا مقصد چه مقدار زمان لازم است که برای مترو این جدول طراحی شده است؛ اما برای اتوبوس باید این زمان بندی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه باید به حمل و نقل عمومی نسبت به حمل و نقل شخصی اولویت داده شود، گفت: باید این اولویت بندی به حمل و نقل عمومی داده شود تا مردم به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی به جای حمل و نقل شخصی گرایش پیدا کنند.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری تهران ناچار به بازسازی و نوسازی اتوبوسهاست، گفت: با اینکه بازسازی و نوسازی مقرون به صرفه نیست و باید اتوبوسهای نو جایگزین شود؛ اما متاسفانه چهار سال است که یک عدد اتوبوس نیز به حمل و نقل عمومی تهران از محل اعتبارات دولتی وارد نشده است و این در حالی است که توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند اعتبارات ملی است ولی مردم تهران تا به امروز از این سهم محروم ماندهاند و ما برای جبران آن مجبور هستیم به نوسازی و بازسازی گرایش پیدا کنیم که با توجه به آلودگی هوا و حجم مسافر، بازسازی و نوسازی برای شهر تهران مقرون به صرفه نیست.
اتوبوس نو و کولردار، قول شهردار به مردم سه منطقه
شهردار تهران با بیان اینکه در جنوب تهران وضعیت اتوبوس مناسب نیست، گفت: باید در بحث اتوبوس به جنوب تهران اولویت داد و من به مردم مناطق 18، 19 و 21 قول دادهام که امسال اتوبوسهای نو در این مناطق تردد کند و بخشی از اتوبوسهای امروز نیز به این مناطق اختصاص داده میشود تا مردم این مناطق نیز از اتوبوسهای نو و کولر دار بهره مند شوند.
وی همچنین با بیان اینکه در حوزه مترو، اتوبوس و مینی بوس باید تلاش کنیم تا شرایط دلپذیری را برای مسافران فراهم کنیم، افزود: در صبح و عصر که اوج سفرهای مردم است در مترو و اتوبوس محیط دلپذیر و مطبوعی را نمیبینیم که باید تعداد واگنها در مترو افزایش یابد.
قالیباف با اشاره به توافقات انجام شده با دولت و وزارت نفت مبنی بر اختصاص اعتبارات به شهرداری از محل صرفه جویی در سوخت گفت: در حال حاضر 1200 واگن در مترو تهران فعال هستند، اما با توجه به زیرساختها و ظرفیت ایستگاهها میتوانیم 1200 واگن دیگر نیز به خطوط ریلی اضافه کنیم به گونهای که روزانه 3.5 میلیون مسافر جابجا میشوند و میتوانیم با اضافه کردن واگن این عدد را به هفت میلیون مسافر برسانیم و با کاهش فاصله حرکت قطارها فضای مترو را دلپذیر و مطبوع کنیم.
وی با انتقاد از فرهنگ ترافیکی مردم گفت: در حال حاضر این گونه رانندگی زیبنده ما نیست و باید در حوزه ترافیک شهری و فرهنگ رانندگی چاره اندیشی کرد که بنده به همراه تعدادی از کارشناسان، معاونین و مردم پایتخت جلساتی را برای برنامه ریزی در این حوزه برگزار میکنم که امیدوارم پس از تکمیل کارها در آینده نه چندان دور اتفاق خوبی در این حوزه بیفتد.
وی خطاب به مدیر عامل مترو در مورد برخی از اخبار مبنی بر دست دوم و چینی بودن قطارهای مترو گفت: باید این صحبتها را شوخی تلقی کرد تا بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم چرا که گاها میشنویم که عنوان میشود احداث دریاچه در تهران خلاف معیارهای محیط زیست است و یا اینکه مارهایی در این دریاچه وجود دارد که بسیار خطرناک هستند و یا شهرداری درختها را شبانه با بلدوزر صاف کرده است که این سخنان درست نیست.
وی در واکنش به قطع درختان در تهران گفت: بر همگان روشن است که توسعه فضای سبز از 9 متر به حدود 16 متر در هشت سال اخیر و کاشت میلیونها درخت و تبدیل آب شرب به آب خام و پوشش فضای سبز با آب خام چقدر اهمیت دارد هرچند که افرادی به ناحق درختان را خشک و قطع میکنند.
وی با اشاره به حادثه اخیر قطع 150 درخت در منطقه پنج تهران گفت: هرچند با حکم قضایی این درختان قطع شده بودند اما باید برخورد قهرآمیزی صورت بگیرد و این نکته که شهرداری به دنبال قطع درختان است حرف گزاف است.
وی گفت: توسعه حمل و نقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک میکند و باید تلاش کنیم زندگی سالم را به شهر برگردانیم.
منبع:ایسنا
4757849