در فرصتهای مهم زندگی مثل انتخابات سیاسی پیش رو، ازدواج، خرید خانه و... اگر قدرت تشخیص صداقت را داشته باشید آزمون و خطای شما کم و کمتر میشود و راحتتر به اعتماد میرسید. ملاکهایی که برایتان طرح کردهایم برای همه موقعیتهای شما میتواند کاربرد داشته باشد.
- آیا انتخاب شما مرز روشن دارد؟
آدمهایی که ادعای دوستی و خدمت دارند اگر صادق باشند باید جرأت بیان کامل بایدها و نبایدهایشان را داشته باشند. افرادی که مبهم حرف میزنند تا هرکس با ظن خود آن را معنی کند و همهپسند باشد، راه بیصداقتی را پیش گرفتهاند. این گروه قدرت ندارند جزئی حرف بزنند و به شعارهای کلی بسنده میکنند. فرض کنید در شرایط انتخابات کشور، کاندیدایی که میگوید، « باید به فکر جوانها بود» و آنقدر کلی حرف میزند که مرزی باقی نمیگذارد. فردی که مرز و حریم ندارد نمیتواند در برابر یک درخواست نامشروع، وعده پول ناحق، هتک حرمت رقیب و... مقاومت کند و دیر یا زود عدمصداقت در حرف یا عملش بروز میکند. این گروه برخلاف صادقها، کمتر جرأت بیان واقعیتها را دارند و گفتههایشان پشتوانه علمی، دینی، آماریو...ندارد.
- حرف و عمل او یکی است؟
به عمل کار برآید به سخندانی نیست. از یک خواستگاری ساده تا تبلیغات انتخاباتی، هرکجا فردی بخواهد از خودش دفاع کند یا خودش را معرفی کند چالش صداقت یا عدمصداقت پیش میآید. اگر قرار باشد در این موقعیت رد پای بیصداقتی مشخص شود احتمالا با یکی از این مسائل روبهرو میشوید: 1- فردی که زیاد روی نیت صادقش تکیه میکند نمیتواند اهل بداخلاقیهایی مثل برچسبزدن به دیگران، نادیده گرفتن خوبیهای دیگران و معرفی قوتها بهعنوان ضعف باشد 2- افرادی که صداقت ندارند خودشان را بیش از آنچه هستند معرفی میکنند 3- اغلب، زمان حرف زدنشان به آینده اختصاص دارد تا بیان روشن عملکرد گذشتهشان 4- زیاد حرفهای قبلی خود را تکذیب میکنند چراکه به قول معروف، دروغگو کمحافظه است.
- چه چیزهایی را خرج خود میکند؟
آدمهایی که صادق نیستند هدف برایشان مهم تر از وسیله رسیدن به آن است؛ مثلا اگر میخواهند به قدرت برسند و مسئولیتی را قبول کنندتا احساس بزرگی کنند، از هر گروه، ثروت درست و نادرست و... دست یاری میگیرند. بیصداقتها میتوانند به راحتی زیر بار منت افراد زیادی بروند تا از آنها طرفداری کنند بدون اینکه باور کنند در ازای این تعهد باید خواستههای آنها را برآورده کنند. اگر وعدههای این افراد را با دقت گوش کنید متوجه دامنه وسیع آن میشوید تا جایی که حتی به آنها مربوط نیست و قدرت انجامش را ندارند.
اگر حجم زیاد و گران تبلیغات یک داوطلب انتخابات یا هر فردی که در موقعیت معرفی خود است را دیدید، تحقیق کنید که دوستان و حامیان او چه افرادیاند؟ این گروه ممکن است بهراحتی قانونهای بالادستی و ارزشهای محیط خود را زیر سؤال ببرند.
7663877