به گزارش ایسنا، دکتر مهدی کشمیری در مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار شد، درک درست مدیران و برنامهریزان اجرایی کشور نسبت به موضوع پژوهش و اقدام شایسته در این راستا را ٢ رکن اصلی در اثربخشی و تبلور پژوهش و فناوریهای کارآمد دانست.
وی با تاکید بر اینکه علیرغم ضعفهای موجود دو حوزه پژوهش و فناوری کشور، اما موفقیت های این حوزه از برآیند موفقیتهای کشور بیشتر است، گفت: هر زمانی که به حوزه پژوهش بها داده شده بهرهبرداری و ثمره مناسبی حاصل شده است، صنعت دفاعی کشور به دلیل نگاه به ظرفیت داخلی موفقیتهای بسیار خوبی کسب کرده است، اما از طرفی این سوال نیز وجود دارد که از هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی منعقد شده در وزارت نفت تاکنون چه مقدار پژوهش عملیاتی انجام شده است.
کشمیری با اشاره به آغاز سرمایهگذاری در بحث تربیت نیروی انسانی از دهه ٦٠، افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی از دهه 70 آغاز شد که با شکلگیری تحصیلات تکمیلی سرمایهگذاری آموزشی و علمی در حوزه پژوهش انجام گرفت و یک دهه بعد نمونههای این سرمایه گذاری نمایان شده است، داشتههای امروز باعث افتخار است اما تنها بخشی از ایدهآلهاست، اگر پژوهش را برابر با نشر مقالات بدانیم متضرر شدهایم در حالی که باید دستاوردهای علمی به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود.
وی بیان کرد: ایران از ابتدای دهه 80 به بحث فناوری و نوآوری ورود کرده است و این موضوع مهم باید در مجموعه کاری وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته و رویکرد اصلاح آموزش عالی مدنظر قرار گیرد.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی اصلی اجتنابناپذیر است و این امر تنها به عوامل اجرایی باز نمیگردد بلکه باید اعضای هیات علمی و مجموعه دانشگاهی نیز این تغییر رویکرد را دنبال کنند، اظهار کرد: باید مباحث کارآفرینی، ارزش آفرینی، ثروت آفرینی و نقش آفرینی مورد توجه قرار گیرد و در جهت رفع نیازهای جامعه حرکت کرد، ساختار نظام آموزش عالی باید به گونه ای باشد که فارغالتحصیلان مورد بهرهبرداری قرار گیرند و در این مسیر نباید تنها به اقدامات وزارت علوم و عوامل اجرایی در ستاد وابسته بود.
وی با تاکید بر تغییر نگرش و رویکردها نسبت به آییننامه ارتقای علمی توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران و توجه به برون داد و اثربخشی پژوهشها تصریح کرد: توسعه اقتصادی به نوآوری گره خورده است، جایگاه شانزدهم کشور در مراتب علمی جهان محور توجهات نیست بلکه باید این جایگاه علمی کشور به توفیقات اقتصادی منتهی شود که این نوآوری در واقع وابسته به شرکتهای نوپاست، 22 درصد نوآوری دنیا مربوط به شرکتهای نوپاست و 95 درصد نوآوریهای موثر نیز از دل استارتآپها بیرون آمده است که در اقتصاد بسیار موثر است.
کشمیری بیان کرد: شرکتهای نوپا و دانشبنیان ریشه در میان فارغالتحصیلان دارند. این شرکت ها فضای کارآفرینی را شکل میدهند و دانشگاه نیز باید فضای جدید را هضم و در جهت توسعه آن تلاش کند.
به گزارش ایسنا، در این مراسم از 62 پژوهشگر برتر استان مرکزی تجلیل شد و تفاهمنامه همکاری علمی بین دانشگاه اراک و دانشگاه اسلوونی به امضا رسید.
انتهای پیام