گوناگون 20:05 - 10 شهریور 1394
در کتاب «مجمع البیان» نوشته شده است که؛ به عنوان نمونه درباره سوره قیامت، قاریان کوفی آیات این سوره را ۴۰ دانسته‌اند ولی قاریان دیگر ۳۹ آیه دانسته‌اند. این تفاوت‌ در تعداد آیات از کجا به وجود آمده است؟

اختلاف نظردرتعداد آیه های قرآن چگونه به وجود آمده است؟

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، درباره شماره آیات قرآن مجید اقوال مختلفی نقل شده است؛ مانند این‌که برخی گفته‌اند مجموع آیات قرآن بیش از شش هزار آیه است،[۱] ولی عدد صحیح آیات، طبق روایت کوفی‌ها که صحیح‌ترین روایات است، ۶۲۳۶ آیه می‌باشد[۲] که ابو عبد الرحمن سلمی از حضرت علی(علیه السلام) نقل کرده است.[۳] اما دلایلی وجود دارد که منجر به برخی اختلافات در تعداد آیات شده است که از آن جمله می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

 

۱. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، گاهی به علت پیوستگی مطلب‏، آیه را بدون وقفه می‌خواند و به آیه دیگر وصل می‌فرمود و یا به علت تمام شدن یک مطلب‏ در وسط آیه توقف می‌کرد؛ در نتیجه، این توهّم پیش می‌آمد که آیه تمام شده است و یا بالعکس. این امر، باعث اختلاف روایات در شماره‏ آیات‏ قرآن شده است؛ به همین جهت، نظر صحیح در مورد شماره‏ آیات‏، به صحت و استواری روایت آن بستگی دارد.[۴]

 

۲. در مصاحف مختلفی که عثمان به اطراف فرستاد هیچ‌گونه علامتی به کار نرفته بود و در شهرهای مختلف به قرائت‌های مختلف اتکاء می‌شد و آن اختلاف قبلی در مصاحف به این‌جا نیز رخنه کرد.[۵]

 

سیوطی در اتقان گفته است: «مسلمانان اجماع دارند قرآن دارای شش هزار آیه است. آن‌گاه در رقمی که افزون بر این عدد است اختلاف کرده‌اند». وی می‌گوید: «سبب اختلاف در عدد آیات این است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر سر هر آیه‌ای که می‌رسید از خواندن باز می‌ایستاد تا جبرئیل جای آن‌را مشخّص کند و هنگامی که محلّ آن‌را [به وسیله جبرئیل که به او ابلاغ می‌کرد] می‌فهمید آن‌را برای تمام کردن وصل می‌کرد به آیه قبل، در آن هنگام شنونده گمان می‌کرد فاصله‌ای در بین نیست».[۶]

 

طبرسی در فنّ اوّل از دیباچه تفسیر مجمع البیان در تعداد آیات قرآن و سود شناختن آن می گوید: «باید دانست رقمی را که اهل کوفه در شماره آیات گفته‌اند صحیح‌تر از اعدادی است که دیگران گفته‌اند و زنجیره سندش برتری دارد؛ چون آنان از امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب(علیه السلام) گرفته‌اند».[۷]

 

امروز تقریباً بیشتر آیات قرآنی از نظر شماره به طریق کوفیان است که ابو عبد الرحمن سلمی از امام علی(ع) نقل کرده است.[۸]

 

گفتنی است؛ سوره قیامت در مکّه نازل شده و قاریان کوفه که در رأس آنان امیرالمؤمنین علیّ بن ابی‌طالب(ع) است، عدد آیات این سوره را ۴۰ و دیگران ۳۹ دانسته‏اند. قرّاء کوفه در آیه «لِتَعْجَلَ بِهِ»[۹] اختلاف کرده ‏اند.[۱۰]

 

 

 

پی نوشتها:

[۱]. درباره آگاهی از این اقوال ر.ک: سیوطی، جلال الدین، الإتقان فی علوم القرآن، ج ‏۱، ص ۲۳۳ – ۲۳۴، بیروت، دار الکتاب العربی‏، چاپ دوم، ۱۴۲۱ق؛ میر محمدی زرندی،‏ سید ابو الفضل، بحوث فی تاریخ القرآن و علومه، ص ۹۶ – ۹۷، قم، مؤسسه النشر الاسلامی‏، چاپ اوّل‏، ۱۴۲۰ق.

[۲]. سخاوی‏، علی بن محمد بن عبد الصمد، جمال القراء و کمال الإقراء، ج ‏۲، ص ۵۶۰، بیروت، مؤسسه الکتب الثقافیه،‏ چاپ اوّل‏، ۱۴۱۹ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏۱۰، ص ۶۱۴، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش؛ رامیار، محمود، تاریخ قرآن، ص ۵۷۰، تهران، امیر کبیر، چاپ سوم‏، ۱۳۶۹ش.

[۳]. الإتقان فی علوم القرآن، ج ‏۱، ص ۲۳۴ – ۲۳۵؛ حسینی جلالی‏، محمد حسین، دراسه حول القرآن الکریم، ص ۴۷، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ‏ چاپ اوّل‏، ۱۴۲۲ق.

[۴]. ر. ک: حجتی، محمد باقر، تاریخ قرآن کریم، ص ۶۶ – ۷۲ و ۸۱ – ۸۲، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم‏، ۱۳۷۲ش.

[۵]. تاریخ قرآن، ص ۵۷۰؛ عظیم‌زاده، فائزه، رضی، بی بی سادات، پویازاده‏، اعظم، نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی، ص ۳۹، تهران، بنیاد قرآن‏، چاپ اوّل‏، ۱۳۸۰ش.

[۶]. الاتقان فی علوم القرآن، ج ‏۱، ص ۲۳۳.

[۷]. مترجمان، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق، ستوده، رضا، ج ‏۱، ص ۱۵، تهران، فراهانی، چاپ اول، ۱۳۶۰ش.

[۸]. نگرشی نوین بر تاریخ و علوم قرآنی، ص ۳۹.

[۹]. قیامت، ۱۶.

[۱۰]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏۱۰، ص ۵۹۴، تهران، انتشارات ناصر خسرو، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش.

 

 

شفقنا


6993773
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است