فرهنگی‌هنری 16:03 - 06 آذر 1394
نوشته تیکو رومائو* - ترجمه یونس شکرخواه:هرگاه فردی اصطلاح جبر (determination) را در چارچوب مطالعه تولیدات فرهنگی به کار گیرد و یا از واژه‌های هم‌خانواده با آن مثل قطعی(determined) معلول (caused) یا تأثیر پذیرفته (effected) و واژه‌هایی از این دست استفاده کند، لاجرم مقوله پیچیده‌ای چون اصل علیت اجتماعی مطرح می‌شود.

    determination

    آنچه مفهوم جبر را در برابر سایر اصطلاحات هم‌خانواده با آن تبیین می‌کند، شیوه خاصی است که این مقوله، در چارچوب مارکسیستی، تحت آن شیوه درک می‌شده است. با اینکه مطمئناً می‌توان پرسش درباره ماهیت علیت اجتماعی را به شیوه‌هایی دیگر نیز مطرح ساخت، ولی این تنها سنت مارکسیست‌هاست که تأثیر شگرفی بر مطالعات سینمایی و تلویزیونی گذاشته است.

    در ابتدا، باید مفهوم جبر را در چارچوب گسترده‌تر جبرگرایی تبیین کرد. جبرگرایی در افراطی‌ترین شکل، نوعی موضع فلسفی را مطرح می‌سازد که در آن هر رخدادی دارای یک پیش‌شرط تاریخی و اجتماعی است و بدون آن نیز رخ نمی‌دهد.

    در این بینش، شناسایی جبرهای یک رویداد یا پدیده‌ای اجتماعی با کشف عمل آن برابر است. این فرمول‌بندی افراطی جبرگرایی ریشه در علیتی دارد که در علوم طبیعی یافت می‌شود، ولی از آنجا که صورت‌های جاری و گوناگون علیت در عرصه اجتماعی الزاما با آنچه در طبییعت کارکرد دارد، قابل مقایسه نیست، بینش افراطی مزبور مورد تردید قرار گرفته است.

    به جای اینکه جبر اجتماعی، ثابت و تغییرناپذیر تلقی شود، گرایش روزافزونی به درک آن به عنوان تحمیل محدودیت‌ها و مرزها، در حال ظهور است. از این دیدگاه، جبر اجتماعی به طور کامل نمی‌تواند حق انتخاب و اعمال اراده را از جامعه سلب کند، بکه تنها پارامترهایی را که در آنها عامل انسانی می‌تواند فعالیت کند، تعیین می‌کند. مفهوم جبر از جنبه نظری به وسیله همین دو دیدگاه متضاد در چارچوب سنت مارکسیستی بسط و توسعه یافته است.

    با این حال، جبر از دیدگاه مارکسیست‌ها صرفاً به برداشتی فلسفی از ماهیت کلی جبرگرایی اجتماعی محدود نشده است، بلکه به همراه آن، مفهوم خاصی از ساختار بنیادین جوامع و تعاملات جاری در آن نیز وجود دارد.

    این بینش در مدل زیرساخت و روساخت تجلی می‌یابد. در برداشتی جبرگرایانه‌تر از این مدل، اقتصاد به عنوان زیربنای جامعه، تنها منبع نهایی علیت اجتماعی است و روساخت به طرزی منفعل از آن تبعیت می‌کند.

    این برداشت، انتقادهای فراوانی را در میان متفکران، به ویژه لویی آلتوسر فیلسوف مارکسیست، برانگیخت. وی بر این باور بود که به جای محروم کردن روساخت از هرگونه تأثیرگذاری علیتی واقعی، باید کنش‌های آن را مستقل دید. او معتقد بود فعالیت‌های روساخت، مستقل هستند و می‌توانند بر جنبه‌های مختلف شکل‌بندی‌های اجتماعی، مشتمل بر اقتصاد، تأثیر بگذارند.

    در جامعه‌ای که آلتوسر ترسیم می‌کرد، شکل‌بندی اجتماعی از مجموعه‌ای از موقعیت‌ها و موارد نیمه‌مستقل تشکیل می‌شد که هر یک علت پیدایش دیگری بودند. وی برای تشریح ماهیت تعاملی این روابط به پدیده فراجبرگرایی فرویدی اشاره کرد؛ مفهومی که قرار بود جایگزین رابطه علت و معلولی یک‌سویه محض شود.

    براساس این تلقی، مفهوم فراجبرگرایی نه تنها بیانگر تعدد و گوناگونی عواملی است که برای تحقیق در مورد هر پدیده خاص اجتماعی باید در نظر گرفته شوند، بلکه این واقعیت را که عناصر اجتماعی می‌توانند به طور همزمان یکدیگر را تعیین کنند، بازگو می‌کند.

    بازنگری و تجدید نظر آلتوسر در مورد مدل زیرساخت ـ روساخت تأثیر چشمگیری در مطالعات سینمایی و تلویزیونی داشته است.

    بسیاری از نظریه‌پردازان فیلم در مقابل این ایده که صورت و محتوای روایتگری سینمایی مستقیماً به وسیلة زیرساخت اجتماعی جامعه‌ای که فیلم در آن تولید شده است، تعیین می‌شود، مقاومت کرده‌اند.

    آلتوسر ظاهراً تعریفی جایگزین ارائه می‌دهد که بر اساس آن تولید فیلم را می‌توان به طور نسبی مستقل از جبرهای سایر کنش‌های و رویه‌های اجتماعی قلمداد کرد. علاوه بر این، مفهوم فراجبرگرایی وی به عنوان ابزاری برای نظری کردن عوامل متعددی به کار می‌رود که در تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، چه از لحاظ اقتصادی، چه از جنبه فناورانه و چه از نظر سیاسی دخیل هستند.

    Tico Romao


    7435436
     
    پربازدید ها
    پر بحث ترین ها

    مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
    فرهنگی‌هنری
    «باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

    مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

    صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

    تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

    کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

    کلیه حقوق محفوظ است