اجتماعی 14:13 - 11 فروردین 1394
بررسی زیر و بمهای دنیای چرم
قدیمترها نام و آوازه دیگری داشت؛ انگار خوشپوشی و خوشتیپی دنیای قدیمیها تمام ارزشش را مدیون لباسهای چرم بود و بس. کاپشنها و کفشهای چرمی علاوه بر نماد خوش لباسی، آنروزها حکم مردانگی هم داشت.
گروه اجتماعی - با گذشت زمان و تغییر در صنعت مد و پوشاک استفاده از این محصول برای مدت زمان کوتاهی از یادها رفت. شاید هم طراحان لباس تصمیم گرفتند خلاقیت بیشتری به خرج داده و محصولاتی متفاوتتر از قبل ارائه دهند. اما این پایان ماجرا نبود. مد خاصیتی دارد به نام تکرار؛ این یعنی، سبکی که در سالهای دور رنگ مد به خود میگرفت، مدتی از بورس خارج و دوباره با شکلی دیگر پا به دنیای فشن میگذارد. چرم هم از این ویژگی جدا نماند.
در هفته مد و فشن نیویورک در سال ۲۰۱۳ باز هم طراحان بسیاری، معیارشان را استفاده از چرم قرار دادند و به این بهانه کارهای بسیار زیبایی ارائه دادند. در این میان کسانی هم بودند که طرفدار پر و پا قرص چرم پوشی محسوب شده، کاری به مد نداشته و همواره استفاده از انواع پوشاک چرم را در الویت انتخابهایشان قرار میدانند.
اگر زاویه دیدمان را کمی تغییر داده و وجه دیگری از داستان را هم ببینیم، درست در کنار این طرفداران، مخالفان سرسختی هم هستند که از قضا استفاده از چرم را ضربه به محیط زیست دانسته و به هیچ عنوانی زیر بار این داستان نمیروند که بخواهند از چرم به عنوان یک مد لباسی استفاده کنند. به اعتقاد این طرفداران افراطی محیط زیست یا همان «دیپ گرین»ها گرفتن جان حیوانات برای رسیدن به پوششی ایدهآل نه تنها محلی از اعراب نداشته، بلکه غیر انسانی هم هست. اما این که در نهایت معنای دقیق چرم چیست؟
تاریخچه ورودش به ایران مربوط به چه سالی است؟ نقش آن در صنعت مد و فشن به چه صورت است؟ حامیان محیط زیست در این باره چه فکری میکنند؟ سوالهایی است که با شنیدن کلمه چرم همواره در ذهن دوستداران این محصول و علاقهمندان به دنیای مد و فشن نقش میبندد.
محصولی همسن با انسان
ماجرای پیدایش چرم به خیلی وقت پیش باز میگردد. اصلاً بهتر است بگوییم که این محصول از همان روزهای پیدایش بشر به نوعی با زندگی انسانها در ارتباط بوده است. چه در زمانی که انسان، از پوست به عنوان خواستگاه چرم به عنوان وسیله محافظتی در برابر سرما و گرما بهره میگرفت و چه در بعضی ادوار تاریخ که پدران ما، چرم را به عنوان ابزاری برای داد و ستد مورد استفاده قرار میدادند.
اما بر اساس قرائت باستانشناسان قدمت مصنوعات چرمی به بیش از ۳۳ قرن پیش بر میگردد. این یعنی خیلی پیشتر از آنکه انسان متوجه شود، محصولات بسیاری برای استفاده به عنوان پوشش یا اقتصاد وجود دارد، چرم جور همه چیز را میکشید و یک تنه به عنوان محصولی ارزشمند در میان بشر، یکه تازی میکرد.
حیوان، گیاه و حتی انسان
شاید خیلیها فکر کنند که چرم تنها همانی است که از پوست حیوانات به دست میآید. اما این افراد باید بدانند که اشتباه میکنند. به طور معمول چرم از پوست خام حیوانات مختلف به دست میآید و در میان حیوانات هم گاو بیشترین میزان استفاده را دارد و بعد از آن نوبت به گوسفند، بز، میش و حتی مار میرسد. اما چرم انواع دیگری هم دارد. چرم گیاهی نوع دیگری از این محصول است که با استفاده از انجام فرآیند دباغی روی عناصری که در پوست تنه بعضی درختان است، تهیه میشود.
چرم به دست آمده از گیاهان عموما انعطافپذیر بوده و زمینه رنگی آن معمولا قهوهای است. نکته مهمی که درباره این نوع از چرم میتوان گفت این است که چرم گیاهی، در آب پایدار نیست و بعد از مدتی هم بیرنگ، چروک و شکننده میشود. داستان اما به اینجا ختم نمیشود. شاید باور کردنش سخت باشد اما شرکتی در انگلستان وجود دارد که بر اساس قراردادی که با افراد داوطلب میبندد، از پوست آنها بعد از مرگشان، کمربند، کیف و کفش تولید میکند و آنها را با قیمتهای بسیار بالا و البته به صورت محدود به فروش میرسانند.
کاری که حتی در میان بسیاری از متخصصان حوزه مد و فشن که علاقه بسیار زیادی به استفاده از چرم در تولیداتشان دارند، مخالفان سرسختی دارد. مخالفانی که بعضا با نگاهی اعتقادی از ماجرا ایراد میگیرند و بعضا از جنبه روانی. شرکت مربوطه اما معتقد است که افراد داوطلب با میل شخصی نسبت به این کار اقدام کرده و به همین بهانه توجهی به نظر مخالفان نمیکند.
ایران مهد تولید چرم جهان
نگاهی به عکسهای قدیمی ایرانی، خود حکم سند معتبری را دارد در توصیف زمانی که پای چرم به ایران باز شد. اگر با دقت به بعضی از این عکسها نگاه کنید، میبینید که در شرح آنها، کلمه چرم نوشته شده است. مثلاً عبارت سوارکاری کلاه خود به سر با کمربندی چرمین! از همین نمونه است که از ایام قدیم به یادگار مانده. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله، اولین و قدیمی ترین تولید کننده چرم در جهان هستند. آثار باستانی به جا مانده از آن روزها نشان از این دارد که ۵۵۰ سال قبل از میلاد بود که چرم برای تولید لباس و زره بسیار استفاده می شد.
اولین کارخانه چرمسازی در ایران در سال ۱۳۱۲ در شهر همدان و دومین کارخانه در سال ۱۳۱۴ در تبریز تاسیس شد؛ بعد از آن نوبت به تهران، اصفهان و برخی شهرهای دیگر رسید. به طوری که در سال ۱۳۳۷ تعداد ۲۲ کارخانه در ایران مشغول فعالیت بودند. سال ۱۳۶۲ بود که در اطراف شهرهایی که قدمت زیادی در تولید چرم داشتند، شهرکهای صنعتی تولید این کالا راهاندازی و نام آن شهر را به خود گرفت؛ برند چرم مشهد یکی از این نمونههاست. وجود این شهرهای صنعتی کمک بزرگی به افزایش تولید چرم و کیفیت آن داشته تا جایی که امروز فقط در شهر تبریز سالانه حدود دو میلیون و پانصد هزار جلد چرم تولید میشود.
حالا دیگر رد چرم خیلی بیشتر از قبل هم در بازار پوشاک ایرانی به چشم می آید. تعداد بسیار زیادی برند اولید چرم که محصول شهرهای مختلف است موجود و انواع لباسهای مردانه و زنانه از کیف و کفش گرفته تا کاپشن و پالتو را به فروش میرسانند. از معروفترین فروشگاههای فروش محصولات چرمی در ایران میتوان به چرم درسا، چرم مشهد، مارالچرم و نوینچرم اشاره کرد. میدان فردوسی و منوچهری نمایندگیهای زیادی از این فروشگاهها را دارد. برای خرید چرمهای ساخته نشده هم میتوان به بازار بزرگ تهران سر زد.
طراحان جوان و خوشذوق زیادی این روزها آستینها را بالا زده و با چرمهای خریداری شده، محصولات دستساز مختلفی از انواع زیورآلات مانند دستبند و گردنبند تا کیف پول و غیره را آماده فروش میگذارند. هم راهی است برای درآمدزایی شان، هم ذوفی است برای نمایش هنرمندی شان. با جستجویی کوتاه در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام، میتوان صفحههای این طراحان را پیدا کرد. حتی اگر ایدهای برای خرید ندارید هم، دیدن ترکیبهای هنرمندانه این طراحان خالی از لطف نیست.
چرم طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟
شناخت طبیعی یا مصنوعی بودن چرم، کار همه نیست؛ اساسا مردم عادی نمیتوانند با یک نگاه یا حتی ساعتها بالا و پایین کردن محصولات، به طبیعی یا مصنوعی بودن چرم پی برد. بکار بردن چند ترفند ساده اما میتواند کمک کننده باشد. با توجه به گران بودن چرم طبیعی امروزه بسیاری از کارخانههای تولید محصولات چرمی، از نوع مصنوعی آن استفاده میکنند. شاید یکی از راهها لزوم وجود شناسنامه محصول باشد.
چرمهای اصل معمولا سندی در حکم شناسنامه دارند که اطلاعات مربوطه روی آن درج شده است. چرم طبیعی اصولا بوی مشخص و خاصی دارد که قابل کپیبرداری نیست. گره و بافت روی چرم طبیعی نامنظم بوده و از قاعده مشخصی پیروی نمیکند. چرم مصنوعی لایهای در قسمت پشتیاش دارد که هنگام برش آسیب میبیند. چرم فروشیهای اصیل و قدیمی که معمولا مو لای درز کارشان نمیرود، تن به ساخت محصولات مصنوعی نداده و زیر بار تقلب نمیروند. افرادی که اصرار به خرید چرم طبیعی دارند میتوانند جنس اصیل را فدای قیمت نکرده و به فروشگاههای معروف این حوزه سر بزنند. گران بودن چرم طبیعی اما دلیل خوبی برای پیدایش کارخانجات چرم مصنوعی بود.
لایهای اسفنجی با روکشی شبیه چرم که همان ظاهر و احساس چرم را داشته و برای بسیاری حتی قابل تشخیص هم نیست. فاکتور ارزانی را اگر کنار بگذاریم، بسیاری از افراد ممکن است چرم مصنوعی را به علت تنوع بسیار زیادی که در طرح، رنگ، جنس و بافت دارد به چرم طبیعی ترجیح دهند. طبیعی یا مصنوعی بودن شاید تنها بخشی از داستان باشد. برای افرادی که به استفاده از این محصول علاقهمند هستند زیبای ظاهری مسلما فاکتور دیگری است.
مواظب چرم خود باشید
نگهداری درست و حسابی میتواند در طول عمر چرم تاثیر به سزایی داشته باشد. هر بار که یک کالای چرمی با دستمال پاک میشود، مقداری از رنگ آن از بین میرود. به همین دلیل توصیه میشود از دستمال گردگیری استفاده نکنید چرا که عمل کم شدن رنگ را تسریع میکند. همچنین چرمهایی که به خوبی حفاظت سطحی نشوند، مستعد لکپذیری از آب یا دیگر مایعات بوده و بسرعت نمای ظاهری خود را از دست میدهند. استفاده از اسپریهای ضدآب و محافظتکننده میتواند کمک زیادی کند.
نگهداری طولانی مدت محصولات چرمی در ساکهای پلاستیکی یا محفظههایی که نم دارد، عمر آن را کوتاه میکند. استفاده از بازکنندههای کفش یا پر کردن کیفهای چرمی با کاغذ باطله به نگهداری فرم کمک زیادی میکند. محصولات چرمی معمولا در مواجه با آب تغییر رنگ میدهند. در این شرایط بهترین کار ممکن این است که آب اضافی را با پارچه نخی خشک و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. نور خورشید روی رنگ محصولات چرمی تاثیر گذاشته و بعد از گذشت زمان زیادی آن را کمرنگ میکند.
استفاده از نرم کنندههای قابل خرید در فروشگاههای چرم میتواند انعطافپذیری محصولات چرمی را در هوای سرد افزایش داده، از ترک برداشتن آن جلوگیری کند. به کار بردن چند ترفند ساده نه تنها در افزایش طول عمر محصولات چرمی موثر است، بلکه حس خوب مرتب و روی فرم بودن را به فرد القا میکند.
صدف فاطمی
در هفته مد و فشن نیویورک در سال ۲۰۱۳ باز هم طراحان بسیاری، معیارشان را استفاده از چرم قرار دادند و به این بهانه کارهای بسیار زیبایی ارائه دادند. در این میان کسانی هم بودند که طرفدار پر و پا قرص چرم پوشی محسوب شده، کاری به مد نداشته و همواره استفاده از انواع پوشاک چرم را در الویت انتخابهایشان قرار میدانند.
اگر زاویه دیدمان را کمی تغییر داده و وجه دیگری از داستان را هم ببینیم، درست در کنار این طرفداران، مخالفان سرسختی هم هستند که از قضا استفاده از چرم را ضربه به محیط زیست دانسته و به هیچ عنوانی زیر بار این داستان نمیروند که بخواهند از چرم به عنوان یک مد لباسی استفاده کنند. به اعتقاد این طرفداران افراطی محیط زیست یا همان «دیپ گرین»ها گرفتن جان حیوانات برای رسیدن به پوششی ایدهآل نه تنها محلی از اعراب نداشته، بلکه غیر انسانی هم هست. اما این که در نهایت معنای دقیق چرم چیست؟
تاریخچه ورودش به ایران مربوط به چه سالی است؟ نقش آن در صنعت مد و فشن به چه صورت است؟ حامیان محیط زیست در این باره چه فکری میکنند؟ سوالهایی است که با شنیدن کلمه چرم همواره در ذهن دوستداران این محصول و علاقهمندان به دنیای مد و فشن نقش میبندد.
محصولی همسن با انسان
ماجرای پیدایش چرم به خیلی وقت پیش باز میگردد. اصلاً بهتر است بگوییم که این محصول از همان روزهای پیدایش بشر به نوعی با زندگی انسانها در ارتباط بوده است. چه در زمانی که انسان، از پوست به عنوان خواستگاه چرم به عنوان وسیله محافظتی در برابر سرما و گرما بهره میگرفت و چه در بعضی ادوار تاریخ که پدران ما، چرم را به عنوان ابزاری برای داد و ستد مورد استفاده قرار میدادند.
اما بر اساس قرائت باستانشناسان قدمت مصنوعات چرمی به بیش از ۳۳ قرن پیش بر میگردد. این یعنی خیلی پیشتر از آنکه انسان متوجه شود، محصولات بسیاری برای استفاده به عنوان پوشش یا اقتصاد وجود دارد، چرم جور همه چیز را میکشید و یک تنه به عنوان محصولی ارزشمند در میان بشر، یکه تازی میکرد.
حیوان، گیاه و حتی انسان
شاید خیلیها فکر کنند که چرم تنها همانی است که از پوست حیوانات به دست میآید. اما این افراد باید بدانند که اشتباه میکنند. به طور معمول چرم از پوست خام حیوانات مختلف به دست میآید و در میان حیوانات هم گاو بیشترین میزان استفاده را دارد و بعد از آن نوبت به گوسفند، بز، میش و حتی مار میرسد. اما چرم انواع دیگری هم دارد. چرم گیاهی نوع دیگری از این محصول است که با استفاده از انجام فرآیند دباغی روی عناصری که در پوست تنه بعضی درختان است، تهیه میشود.
چرم به دست آمده از گیاهان عموما انعطافپذیر بوده و زمینه رنگی آن معمولا قهوهای است. نکته مهمی که درباره این نوع از چرم میتوان گفت این است که چرم گیاهی، در آب پایدار نیست و بعد از مدتی هم بیرنگ، چروک و شکننده میشود. داستان اما به اینجا ختم نمیشود. شاید باور کردنش سخت باشد اما شرکتی در انگلستان وجود دارد که بر اساس قراردادی که با افراد داوطلب میبندد، از پوست آنها بعد از مرگشان، کمربند، کیف و کفش تولید میکند و آنها را با قیمتهای بسیار بالا و البته به صورت محدود به فروش میرسانند.
کاری که حتی در میان بسیاری از متخصصان حوزه مد و فشن که علاقه بسیار زیادی به استفاده از چرم در تولیداتشان دارند، مخالفان سرسختی دارد. مخالفانی که بعضا با نگاهی اعتقادی از ماجرا ایراد میگیرند و بعضا از جنبه روانی. شرکت مربوطه اما معتقد است که افراد داوطلب با میل شخصی نسبت به این کار اقدام کرده و به همین بهانه توجهی به نظر مخالفان نمیکند.
ایران مهد تولید چرم جهان
نگاهی به عکسهای قدیمی ایرانی، خود حکم سند معتبری را دارد در توصیف زمانی که پای چرم به ایران باز شد. اگر با دقت به بعضی از این عکسها نگاه کنید، میبینید که در شرح آنها، کلمه چرم نوشته شده است. مثلاً عبارت سوارکاری کلاه خود به سر با کمربندی چرمین! از همین نمونه است که از ایام قدیم به یادگار مانده. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله، اولین و قدیمی ترین تولید کننده چرم در جهان هستند. آثار باستانی به جا مانده از آن روزها نشان از این دارد که ۵۵۰ سال قبل از میلاد بود که چرم برای تولید لباس و زره بسیار استفاده می شد.
اولین کارخانه چرمسازی در ایران در سال ۱۳۱۲ در شهر همدان و دومین کارخانه در سال ۱۳۱۴ در تبریز تاسیس شد؛ بعد از آن نوبت به تهران، اصفهان و برخی شهرهای دیگر رسید. به طوری که در سال ۱۳۳۷ تعداد ۲۲ کارخانه در ایران مشغول فعالیت بودند. سال ۱۳۶۲ بود که در اطراف شهرهایی که قدمت زیادی در تولید چرم داشتند، شهرکهای صنعتی تولید این کالا راهاندازی و نام آن شهر را به خود گرفت؛ برند چرم مشهد یکی از این نمونههاست. وجود این شهرهای صنعتی کمک بزرگی به افزایش تولید چرم و کیفیت آن داشته تا جایی که امروز فقط در شهر تبریز سالانه حدود دو میلیون و پانصد هزار جلد چرم تولید میشود.
حالا دیگر رد چرم خیلی بیشتر از قبل هم در بازار پوشاک ایرانی به چشم می آید. تعداد بسیار زیادی برند اولید چرم که محصول شهرهای مختلف است موجود و انواع لباسهای مردانه و زنانه از کیف و کفش گرفته تا کاپشن و پالتو را به فروش میرسانند. از معروفترین فروشگاههای فروش محصولات چرمی در ایران میتوان به چرم درسا، چرم مشهد، مارالچرم و نوینچرم اشاره کرد. میدان فردوسی و منوچهری نمایندگیهای زیادی از این فروشگاهها را دارد. برای خرید چرمهای ساخته نشده هم میتوان به بازار بزرگ تهران سر زد.
طراحان جوان و خوشذوق زیادی این روزها آستینها را بالا زده و با چرمهای خریداری شده، محصولات دستساز مختلفی از انواع زیورآلات مانند دستبند و گردنبند تا کیف پول و غیره را آماده فروش میگذارند. هم راهی است برای درآمدزایی شان، هم ذوفی است برای نمایش هنرمندی شان. با جستجویی کوتاه در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام، میتوان صفحههای این طراحان را پیدا کرد. حتی اگر ایدهای برای خرید ندارید هم، دیدن ترکیبهای هنرمندانه این طراحان خالی از لطف نیست.
چرم طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟
شناخت طبیعی یا مصنوعی بودن چرم، کار همه نیست؛ اساسا مردم عادی نمیتوانند با یک نگاه یا حتی ساعتها بالا و پایین کردن محصولات، به طبیعی یا مصنوعی بودن چرم پی برد. بکار بردن چند ترفند ساده اما میتواند کمک کننده باشد. با توجه به گران بودن چرم طبیعی امروزه بسیاری از کارخانههای تولید محصولات چرمی، از نوع مصنوعی آن استفاده میکنند. شاید یکی از راهها لزوم وجود شناسنامه محصول باشد.
چرمهای اصل معمولا سندی در حکم شناسنامه دارند که اطلاعات مربوطه روی آن درج شده است. چرم طبیعی اصولا بوی مشخص و خاصی دارد که قابل کپیبرداری نیست. گره و بافت روی چرم طبیعی نامنظم بوده و از قاعده مشخصی پیروی نمیکند. چرم مصنوعی لایهای در قسمت پشتیاش دارد که هنگام برش آسیب میبیند. چرم فروشیهای اصیل و قدیمی که معمولا مو لای درز کارشان نمیرود، تن به ساخت محصولات مصنوعی نداده و زیر بار تقلب نمیروند. افرادی که اصرار به خرید چرم طبیعی دارند میتوانند جنس اصیل را فدای قیمت نکرده و به فروشگاههای معروف این حوزه سر بزنند. گران بودن چرم طبیعی اما دلیل خوبی برای پیدایش کارخانجات چرم مصنوعی بود.
لایهای اسفنجی با روکشی شبیه چرم که همان ظاهر و احساس چرم را داشته و برای بسیاری حتی قابل تشخیص هم نیست. فاکتور ارزانی را اگر کنار بگذاریم، بسیاری از افراد ممکن است چرم مصنوعی را به علت تنوع بسیار زیادی که در طرح، رنگ، جنس و بافت دارد به چرم طبیعی ترجیح دهند. طبیعی یا مصنوعی بودن شاید تنها بخشی از داستان باشد. برای افرادی که به استفاده از این محصول علاقهمند هستند زیبای ظاهری مسلما فاکتور دیگری است.
مواظب چرم خود باشید
نگهداری درست و حسابی میتواند در طول عمر چرم تاثیر به سزایی داشته باشد. هر بار که یک کالای چرمی با دستمال پاک میشود، مقداری از رنگ آن از بین میرود. به همین دلیل توصیه میشود از دستمال گردگیری استفاده نکنید چرا که عمل کم شدن رنگ را تسریع میکند. همچنین چرمهایی که به خوبی حفاظت سطحی نشوند، مستعد لکپذیری از آب یا دیگر مایعات بوده و بسرعت نمای ظاهری خود را از دست میدهند. استفاده از اسپریهای ضدآب و محافظتکننده میتواند کمک زیادی کند.
نگهداری طولانی مدت محصولات چرمی در ساکهای پلاستیکی یا محفظههایی که نم دارد، عمر آن را کوتاه میکند. استفاده از بازکنندههای کفش یا پر کردن کیفهای چرمی با کاغذ باطله به نگهداری فرم کمک زیادی میکند. محصولات چرمی معمولا در مواجه با آب تغییر رنگ میدهند. در این شرایط بهترین کار ممکن این است که آب اضافی را با پارچه نخی خشک و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. نور خورشید روی رنگ محصولات چرمی تاثیر گذاشته و بعد از گذشت زمان زیادی آن را کمرنگ میکند.
استفاده از نرم کنندههای قابل خرید در فروشگاههای چرم میتواند انعطافپذیری محصولات چرمی را در هوای سرد افزایش داده، از ترک برداشتن آن جلوگیری کند. به کار بردن چند ترفند ساده نه تنها در افزایش طول عمر محصولات چرمی موثر است، بلکه حس خوب مرتب و روی فرم بودن را به فرد القا میکند.
صدف فاطمی
6118441
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اجتماعی
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزلحصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپروندهشان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصدهایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوالهای جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسیهای برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهمنامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجتالاسلام محسنی اژهای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجارهای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانمها و آقایان در خطوط بیآرتی به روال قدیم تغییر کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانمها و آقایان در خطوط بیآرتی به روال قدیم تغییر کرد.