اقتصادی 00:29 - 03 مرداد 1396
رئیس سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس خبر داد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال پیگیری هستیم تا زیان شرکت‌های دارای توپولف که ناوگان آنها در گذشته زمین‌گیر شده است، به نحوی در‌ بودجه سال آینده لحاظ شود.

پیشنهاد به دولت برای جبران زیان زمین‌گیری توپولف‌ها‌ در بودجه ۹۷

علی عابدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از نظر نیروی انسانی و خلبان کمبودی در کشور نداریم، اظهار داشت: البته شرکت‌های هواپیمایی باید از نظر تربیت خلبان و به‌روز‌سازی آموزش‌ها‌ تلاش کنند.

وی درباره پیگیری‌های حقوقی شرکت‌های هواپیمایی که در گذشته توپولف در ناوگان خود داشتند اما بنا بر الزام سازمان هواپیمایی وقت آن را زمین‌گیر کردند، توضیح داد‌: این شرکت‌ها درخواست خود را در این موضوع به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه داد‌ه‌اند، سازمان هواپیمایی‌ هم به عنوان حاکمیت صنعت، این موضوع را پیگیری کرده و به دولت پیشنهاد داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا زیان شرکت‌های دارای توپولف که ناوگان آنها در گذشته زمین‌گیر شده است، به نحوی در‌ بودجه سال آینده لحاظ شود.

رئیس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: ‌ابتدا باید تقاضا‌ی درج این موضوع در بودجه داشته باشیم و پس از آن براساس بودجه، بازپرداخت‌ها و یا تهاتر انجام شود.

به گزارش فارس اواخر سال 1389 بود که بنا به دستور رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیمای توپولف، مکلف شدند از ابتدای اسفند 89، هواپیماهای توپولف خود را زمین‌گیر کنند؛ در آن زمان چهار شرکت هواپیمایی، 23 فروند هواپیمای توپولف ملکی داشتند که زمین‌گیر شدند، ضمن آنکه تعدادی هواپیمای توپولف اجاره‌ای هم وجود داشت که آنها نیز رفتند.

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ تعدادی از آن توپولف‌ها، در همان سال‌ها خریداری شده بودند، بنابراین الزام به زمین‌گیری آنها موجب بروز زیان سنگینی برای شرکت‌های هواپیمایی شد؛ این از رده خارج شدن توپولف‌ها،‌ به نوعی هزینه‌هایی برای شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته است زیرا این هواپیماها زمانی که از رده خارج شد‌ند هنوز عملیاتی بود‌ند و برخی از شرکت‌های هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند. به عنوان مثال 14 فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرا‌ن ایرتور بود که 90 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود.

‌مقصود اسعدی سامانی پیش‌ از این در این‌باره به فارس گفته بود: پیشنهاد داده‌ایم دولت در قانون بودجه سال آینده (1397)، اعتباری را بابت خسارت زمین‌گیری و توقف فعالیت هواپیماهای توپولف به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت کند، اگر دولت در این باره تمهیداتی نداشته باشد، شرکت‌های هواپیمایی موضوع خسارت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد؛ لازم است سازمان برنامه و بودجه در این باره همکاری کند و اعتباری اختصاص دهد

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ شرکت‌های هواپیمایی نیازی به دریافت ارقام نقدی ندارند، بلکه می‌توانند این خسارت خود را با بدهی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تهاتر کنند؛ مشکل دیگر این توپولف‌ها این است که ایرلاین‌ها بابت پارک این توپولف‌های‌ زمین‌گیر در فرودگاه‌ها، رقم سنگین‌ هزینه پارکینگ را می‌پردازند.

به گزارش فارس‌ هشت سال پیش در روز 24 تیرماه، حوالی ساعت 11:45 خبری مبنی بر بروز مشکل و قطع ارتباط با پرواز شماره 7908 هواپیمای توپولف کاسپین که فقط 16 دقیقه قبل فرودگاه امام‌خمینی تهران را به مقصد ایروان ترک کرده بود منتشر شد؛ دقایقی بعد، یک فروند هواپیمای آموزشی متعلق به آموزشگاه خلبانی هما، بقایای توپولف 154 به رجیستر EP-CPG را در جنوب غربی‌ قزوین مشاهده کرد تا تأیید شود که یکی از ‌مرگبارترین سوانح هوایی ایران رقم خورده است.

این هواپیما با هدایت استاد خلبان شیراکبری، چند ثانیه پس ‌از مجاز شدن برای افزایش ارتفاع به 32000 پایی، و در ارتفاع 28800 پایی، ناگهان با گردشی شدید به چپ، به سمت زمین شیرجه زد و در کمتر از 55 ثانیه به ارتفاع 14700 ایی رسید و سپس از صفحه رادار مرکز کنترل هوایی کشور محو شد‌.



طبق اعلام کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، نقص فنی و جدا شدن دیسک‌ کمپرسور کم فشار (LPC)‌ موتور شماره 1 و برخورد این قطعه با دم هواپیما منجر به از دست رفتن کنترل آن و در نهایت ‌جان‌باختن 168 نفر مسافران پرواز شد.

پس از بروز چندین سانحه برای هواپیمای توپولف 154 در کشور و مهمتر از همه سقوط توپولف کاسپین در قزوین، اواخر سال 138‌9 بود که با اهتمام رسانه‌ها و دستور نخجوانی رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، توپولف‌ها ‌زمین‌گیر شدند؛ علت اصلی زمین‌گیری توپولف‌ها‌ عدم پشتیبانی از سوی کارخانه سازنده و عدم اطمینان ایمنی از پرواز این مدل هواپیما، معرفی شد.

آن زمان چهار شرکت هواپیمایی ‌ایران‌ ایرتور، کیش‌ایر، تابان و کاسپین، در ناوگان خود توپولف داشتند که طبق دستور دولت این هواپیماها زمین‌گیر و در پارکینگ فرودگاه‌های مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد متوقف شدند.


9291052
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت از واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور طی ۳ ماه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: با راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر کاهش نرخ‌های اجاره دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بنیاد مسکن روستایی گفت: تمامی واحدهای مسکن روستایی در سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با پرداخت تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به رفع محدودیت‌های پروازی و بازگشت حالت عادی مسافران حتما از آخرین وضعیت پروازی خود مطلع شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک گفت: میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ به لحاظ ارزش ۳۲.۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: ۲۵ محور شریانی و غیر شریانی در تمامی محور‌های جنوبی کشور همچنان به دلیل سیل و آبگرفتگی مسدود است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است