به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، این مجموعه دونوازی است برای سازهای «گارمان» و «ناقاره» که توسط رحمان اسداللهی و وحید اسداللهی اجرا شده است. قطعات این مجموعه با بهرهگیری از ملودیهای منطقه آذربایجان و با تبعیت از ردیفهای دستگاهی ساخته و اجرا شده است. برخی از قطعات این مجموعه از ساختههای استاد بیگجهخوانی و رحمان اسداللهی هستند.
سون پاییز (شور و همایون 2)، شادلیخ رینگی (درآمد سه گاه)، کوچری (فولکلور آذربایجان)، درآمد سه گاه، هیوا گلی (فولکلور) و رنگ مینا، 5 قطعه آلبوم «ریما» هستند.
ساز قارمون که در گویش آذری گارمون شنیده میشود، شکلی از ساز آکاردئون آلمانی است که در سال 1822 میلادی ساخته شده است. این ساز در ورای مرزهای آلمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در اروپای شرقی و روسیه به چنان محبوبیتی رسید که انگار ساز ملیشان است! با پیوستن سرزمین قفقاز به روسیه، طبیعتا این ساز به فرهنگهای بومی قفقازی مانند آذری، ارمنی و گرجی نیز سرایت کرد. در این میان آذریها برخورد متفاوتی با ساز مهمان داشتند. چنان که امروز دیگر نمیتوان گفت گارمان، همان آکاردئون است زیرا صدایی میدهد که تنها در حوزه موسیقی آذربایجان قابل درک است نه جای دیگر.
گارمان نوازی رحمان اسداللهی نسبت به همکارانش در آنسوی مرز، بسیار شرقیتر و ایرانیتر صدا میدهد. زیرا وی هم دانش موسیقی موقامی آذربایجانی را دارد و هم به ردیف دستگاهی آشناست. در آهنگ «سون پاییز» این رویکرد شنیده میشود. وی علاوه بر لهجه آذری، گریزی به درآمد دستگاه همایون و سپس بیداد میزند.
بر اساس این گزارش، آلبوم موسیقی «ریما» دونوازی سازهای «گارمان» و «ناقاره» که توسط رحمان اسداللهی و وحید اسداللهی اجرا شده، توسط نشر رهگذر هفت اقلیم منتشر شده است.
انتهای پیام/
7436520