به گزارش ایرنا، جعفر توفیقی روز چهارشنبه در همایش بین المللی کیفیت در برنامه درسی آموزش عالی در اصفهان افزود: دینفعان آموزش عالی شامل از دانشجویان و خانواده های آنها تا بنگاه های اقتصادی و صنعتی، دولت و مجلس را شامل می شود.
وی مشارکت نداشتن ذینفعان آموزش عالی در طراحی برنامه درسی را بزرگترین نقیصه نظام برنامه ریزی در کشور دانست و اظهار کرد: ضعف در کارشناسی و تخصص های علمی در ساختار شورای عالی برنامه ریزی و نبودن ساختار برای برنامه ریزی درسی از دیگر آسیب های این موضوع است.
وی توضیح داد: ما به ندرت از متخصصان برنامه ریزی درسی در شورای عالی برنامه ریزی استفاده کردیم با وجودیکه این تخصص یک علم میان رشته ای است و جایگاه خاصی دارد.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس ، مشکل دیگر برنامه ریزی درسی در آموزش عالی را پیاده سازی و اجرای برنامه خواند و افزود: این کار باید توسط اعضای هیات علمی صورت گیرد در حالیکه آنها با چیزی به نام علم روش یادگیری آشنایی چندانی ندارند و روش های سنتی و تجربی را استفاده می کنند.
توفیقی مشکل دیگر را فقدان ارزیابی و بهبود در نظام برنامه ریزی درسی برشمرد و گفت: ما باید نظامی داشته باشیم که مداوم برنامه های درسی را ارزیابی کند و در جهت بهبود آن گام بردارد.
وی با بیان اینکه در سال 80 اعتباری برای بازنگری در برنامه های درسی در اختیار گروه های آموزشی قرار گرفت ادامه داد: بر این اساس مقرر شد اگر پنج سال از عمر یک برنامه درسی می گذرد دیگر شورای گسترش وزارت علوم مجوز پذیرش دانشجو به آن ندهد.
رییس جمعیت توسعه علمی ایران گفت: یکی دیگر از موضوع های مهم در این زمینه اندازه گیری اثربخشی برنامه درسی است و باید بررسی شود که برنامه های درسی چه اثربخشی در نظام فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشته است.
وی با اشاره به تجربه های خود در زمان سرپرستی وزارت علوم و مشاور عالی وزیر علوم گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در دستور کار من بود شناسایی آسیب های برنامه ریزی درسی و واگذاری اختیارات آن به خود دانشگاه ها بود.
وی با بیان اینکه پیش از این برنامه ریزی درسی بطور متمرکز و ستادی در وزارت علوم صورت می گرفت، تصریح کرد: این موضوع باعث شده بود که هیچ ساختاری برای برنامه ریزی درسی وجود نداشته باشد.
توفیقی اظهار کرد: امروزه انتظارات از آموزش عالی به عمیق ترین لایه های اجتماعی نفوذ کرده است بطوریکه دانشجویان را با بالاترین رتبه های علمی، اجتماعی ، انسانی، فرهنگی و اخلاقی می خواهند.
وی با بیان اینکه این انتظارات را در سیاست های اقتصاد مقاومتی و کلان علم و فناوری نیز می توان دید افزود: محور این مطالبات، برنامه ریزی درسی است.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: این دانشگاه در دو سال گذشته به استخراج شاخص های سنجش عملکرد دانشگاه در علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی پرداخت.
غریبی افزود: ما در تدوین این مدل به 11 هدف و 120 شاخص تفصیلی در بخش آموزش، 12 هدف و 139 شاخص در بخش پژوهش، 11 هدف و 31 شاخص در بخش فناوری و 16 هدف و 168 شاخص در بخش پشتیبانی دست یافتیم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی کشور اکنون دارای 427 واحد، 150 واحد سماء، 30 هزار عضو هیات علمی تمام وقت، 50 هزار مدرس حق التدریسی و یک میلیون و 700 هزار دانشجو ( 40 درصد دانشجویان کشور) است.
همایش بین المللی کیفیت در برنامه درسی آموزش عالی روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) آغاز به کار کرد.
این همایش بین المللی به مدت دو روز و با حضور اساتید و کارشناسان دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی کشورهای ایران، ژاپن، هلند، عمان، استرالیا، امریکا، مالزی و آفریقای جنوبی برگزار می شود.
وزارت علوم، وزارت بهداشت، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دانشگاه فرهنگیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی ) از اعضای شورای سیاستگذاری این همایش هستند.
همایش بین المللی کیفیت در برنامه درسی آموزش عالی تا روز اول آبان امسال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می شود.
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بیش از 22 هزار دانشجو دارد.
پ/7148/ 546
5015662