البته نایبرئیس مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حاضر بود پیشبینی میکند که انتخاب شهرداران همچنان برعهده شوراهای اسلامی شهر خواهد بود. دیروز محمد رضا باهنر، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان نشست مشترک روسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استانها که درتالار وزارت کشور برگزار شده بود، گفت: طرحی که به امضای 130تن از نمایندگان رسید به این معنی نیست که آنان تمامی بندهای این طرح را قبول دارند به همین دلیل در قالب نشستهایی از این دست بهدنبال بررسی همه جانبه این طرح هستیم.
وی گرچه انتخاب شهرداران را همچون گذشته برعهده شوراها دانست اما درعین حال از این احتمال نیز سخن گفت که ممکن است از تعداد اعضای شوراها کاسته شود.باهنر با بیان اینکه مدیریت سلامت، آموزش و پرورش و امنیت شهر باید برعهده شوراهای شهر باشد، گفت: اعتقاد بنده این است که باید اختیارات شوراها افزایش یابد اما انتخاب شهردار با نظر شوراهای شهر هم نباید طوری باشد که اگر نظر شهردار با یکی از اعضای شورای شهر منطبق نبود، تنش بلرزد و منتظر عزل باشد.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست مشترک روسای شوراها و مراکز استانها تأکید کرد: معتقدیم شوراها نباید وارد کارهای سیاسی شوند زیرا در نخستین دوره شورای شهر تهران به حدی بحثهای سیاسی تند مطرح شد که دولت بالاخره تحمل نکرد و این شورا منحل شد.
- مهمترین وظیفه شوراها
در این نشست مهدی چمران رئیس شورایعالی استانها نیز اعلام کرد که چگونگی انتخاب شهردار به هویت شوراها مربوط میشود و تغییر در شکل فعلی انتخاب شهردار، شوراها را از حیز انتفاع خارج میکند. وی با ابراز تأسف بابت حملاتی که به شوراها میشود، گفت: وقتی درباره شوراها قرار است تصمیمی اخذ شود حداقل از شوراها مشورتی بخواهند و با آنها نشست و برخاستی داشته باشند تا در خلأ برای آنها تصمیمگیری نشود. رئیس شورایعالی استانها بیان کرد که قانون شوراها باید اصلاحاتی شود و ما هم این اصلاحات را برای بررسی به مجلس ارائه میدهیم. چمران منکر وجود برخی اشتباهات در این مسیر نشد اما گفت: اگر بخواهیم اختیار انتخاب شهردار را از شوراها سلب کنیم شوراها از حیز انتفاع خارج میشوند.
- انتخاب شهردار توسط مردم میسر نیست
محمد جواد کولیوند، نایبرئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی امکان انتخاب شهردار توسط مردم را میسر ندانست و گفت: اساسا سازوکار چنین امری وجود ندارد و این کمیسیون برای محقق نشدن آن محکم میایستد. وی با بیان اینکه در مقاطع مختلف باید نظر شوراییها را در مجلس دریافت کنیم تا قانون پختهتری تعیین شود ادامه داد: طرح مباحثی نظیر انتخاب شهردار توسط مردم آن هم به این سرعت بعضا ناشی از عملکرد برخی شوراهاست که باعث میشود چنین طرحهایی از سوی نمایندگان مطرح شود.
وی با اشاره به طرح انتخاب شهردار توسط مردم گفت: اصل 99قانون اساسی نظارت بر ریاستجمهوری، خبرگان و مجلس را بهعهده شورای نگهبان گذاشته و براساس ماده 73و 74قدیم قانون نظارت بر شوراهای شهر و روستا برعهده مجلس گذاشته شده اما معتقدیم اگر انتخاب شهردار به مردم داده شود کشش آن در کشور به این سادگیها میسر نخواهد شد.
به گزارش همشهری، در اینباره ابوالفضل قناعتی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز در مصاحبه با همشهری گفت: به عقیده من مطالبه اعضای شورای شهر بهویژه کلانشهرهای کشور این است که به جای گرفتن اختیار انتخاب شهردار از شوراها بیایند مشکل اصلی را حل کنند. از نظر قناعتی مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچه شهری است و اینکه اختیارات شوراها باتوجه به تداخل با 20سازمان واداره کل باید بهصورت یکپارچه دیده شود تا این همه هزینه به مردم تحمیل نشود.
احمد مسجدجامعی نیز در مورد اینکه قرار است برخی از دستگاهها ذیل مدیریت شهری بیاید، گفت: با قواعد موجود نظارت و مقرراتگذاری از وظایف اصلی شوراهاست؛ یعنی شورا میتواند برای تمام دستگاههای اجرایی در حدود اختیاراتش هم مقررات بگذارد و هم نظارت کند. به گفته وی این جزو ماده 103قانون اساسی است.
مسجدجامعی که رئیس شورای شهرستان تهران است درخصوص طرح مجلس و لایحه دولت در رابطه با نحوه انتخاب شهردار نیز به همشهری گفت: «نمیتوان تابع یکمدل واحد در اینباره بود زیرا بیش از 1300شهر وجود دارند که 80درصد آنها زیر هزار نفر جمعیت دارند؛ در عین حال 80درصد جمعیت شهری در 70شهر هستند. در افق 1404نیز پیشبینی میشود که یکپنجم جمعیت در چهاردهم درصد مساحت کل کشور باشند. درست است که این 1300تا همه شهر بهحساب میآیند اما نکته اینجاست که باید بین شهر و کلانشهرها و مراکز استانها تفاوتهایی ازجمله در انتخاب شهردار وجود داشته باشد.» این عضو شورای شهر تهران نتیجه میگیرد که برای الگوی انتخاب شهردار باید تفاوتهایی نسبت به شهرهای مختلف وجود داشته باشد؛ هم از نظر صلاحیت نامزدها و هم از نظر نحوه انتخاب.
5039038