اجتماعی 01:20 - 13 شهریور 1394
افکارنیوز آموزههای عرفان حلقه، انحرافی است
پایگاه اطلاعرسانی آیتالله مکارم شیرازی در اولین فصل از بررسی تحلیلی این عرفان انحرافی با عنوان «عرفان حلقه را بهتر بشناسیم» اعلام کرد: آنچه امروزه بهنام عرفان حلقه مطرح میشود شامل آموزههای انحرافی و در تضاد با اصول و فروع دین مبین اسلام است.
به گزارش افکارخبر، در فصل اول این تحقیق که از سوی پژوهشکده عرفانهای نوظهور صورت گرفته، آمده است: در این ایام که حکم شدیدی از سوی دادگاه درباره رئیس عرفان حلقه صادر شده، بعضی از گوشه و کنار به حمایت از او برخاسته و میگویند: «آنچه او میگوید عین تعلیمات اسلام است و ما با پیروی از او اسلام را بهتر شناختیم»، لذا ما که سالهاست افکار او را بررسی میکنیم ناچار شدیم عقائد انحرافی او را بهاستناد عبارات صریح کتابهایش در اینجا برای شما بیاوریم.
آنچه امروزه به نام عرفان کیهانی (حلقه) مطرح میشود شامل آموزههای انحرافی و تضاد با اصول و فروع دین مبین اسلام است. برخی از موضوعات انحرافی عرفان حلقه از این قرار است:
شیطانشناسی (شیطانپرستی)
شیطان در «عرفان حلقه» احترام و تقدس زیادی دارد و مأمور خدا، عامل کمال، اولین معلم انسان و موحد و مطیع فرمان پروردگار شناخته میشود!
۱. آنها معتقدند خداوند از ابلیس خواسته بود که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند! به این ترتیب عصیان شیطان بهعنوان مأموریت الهی بود. (کتاب موجودات غیرارگانیک، ص ۱۴ و ۱۵ و کتاب انسان معرفت، ص ۲۴۵).
۲. ابلیس بهعنوان ملکی که قانون تضاد را برای جهان دوقطبی ایجاد کرده، معرفی میشود. (انسان و معرفت، ص ۹۸ و ۹۹)
۳. شبکه شعور کیهانی که عرفان حلقه مدعی اتصال به آن است، میگوید: شیطان ملکی است که قانون تضاد و قانون دوقطبی را ایجاد کرده بنابراین شعور کیهانی یا هوشمندی الهی همان ابلیس است. (انسان و معرفت، ص ۲۴۷).
۴. شیطان اولین معلم بشر است زیرا او را به درخت علم و آگاهی راهنمایی کرد و از بهشت نادانی و بیخبری بیرون آورد. (انسان و معرفت، ص ۲۰۴ و موجودات غیرارگانیک، ص ۱۵)
این در حالی است که قرآن مجید در آیات بسیاری شیطان را بهخاطر نافرمانی و سرپیچی از سجده بر آدم و اعتراض به ذات پاک پروردگار مطرود و ملعون و رانده درگاه خدا میشمرد.
در سوره حجر آیات ۳۲-۳۵ میفرماید: (قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا لَکَ أَلاَّتَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ * قَالَ لَمْأَکُنْ لّاَِسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ * وَإِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلَی یَوْمِ الدِّینِ)؛ «(خداوند) فرمود: ای ابلیس! چرا با سجدهکنندگان نیستی؟! گفت: من هرگز برای بشری که او را از گِل خشکیدهای که از گِل بدبویی گرفته شده است آفریدهای، سجده نخواهم کرد. فرمود: از صف آنها [= فرشتگان] بیرون رو، که (از درگاه ما!) رانده شدهای و لعنت (و دوری از رحمت حق) تا روز قیامت بر تو خواهد بود».
و در سوره اعراف آیه ۱۸ میفرماید: (قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومآ مَدْحُورآ لَّمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لاََمْلاََنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعِینَ)؛ «فرمود: از آن (مقام) با ننگ و عار و خواری، بیرون رو! و سوگند یاد میکنم که هر کس از آنها از تو پیروی کند، جهنم را از شما همگی پر میکنم».
و در سوره ص آیه ۷۳-۷۸ میفرماید: (فَسَجَدَ الْمَلاَئِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِیسَ اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ * قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْعَالِینَ * قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ * وَإِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی إِلَی یَوْمِ الدِّینِ)؛ «در آن هنگام همه فرشتگان سجده کردند، جز ابلیس که تکبّر ورزید و از کافران بود. گفت: ای ابلیس! چهچیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفریدهای و او را از گِل. فرمود : از آسمانها (و صفوف ملائکه) خارج شو، که تو رانده درگاهِ منی. و مسلماً لعنت من بر تو تا روز قیامت خواهد بود».
بهعلاوه در آیات متعددی از قرآن مجید سخن از وسوسه و فریب شیطان نسبت به آدم است که او را گمراه ساخت و سبب شد از بهشت بیرون رود و نه تنها معلم آدم نبود بلکه گمراهکننده آدم و سبب محرومیت او از بسیاری از نعمتهای الهی شد.
آیا آنچه از کتابهای او در بالا آوردیم با این آیات قرآنی کمترین هماهنگی دارد؟ چگونه بعضی از فریبخوردهها میگویند: "سخنان او عین تعلیمات اسلام است و با پیروی از او اسلام را بهتر شناختهایم"، این است معنی شناختن اسلام و قرآن مجید؟!
* * *
در ذیل بخشی از متن عبارات کتاب او را عیناً میآوریم.
«در میان این کارگزاران تنها ابلیس است که مأموریت او تا پایان این چرخه ادامه دارد و بهعبارت دیگر، تا رسیدن به سرانجام چرخه، سر به سجده بر آدم فرود نمیآورد».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۴
«نمیتوان این سجده نکردن را خارج از طراحی الهی دانست».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۴
«ابلیس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و این وظیفه را انجام داد».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۴
«پس تبعیت نکردن از فرمان سجده، در ظاهر نافرمانی است و اگر نافرمانی نبود، تضادی هم نبود؛ اما در عین حال، فرمانبرداری است، چون خداوند آن را از پیش تعیین کرده است».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۵
«ظاهر تکبرآمیز این نافرمانی و رانده شدن ابلیس از جهان تکقطبی (جهان وحدت) درسی است که باید در طول مسیر چرخه به آن توجه داشت».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۵
«برای این منظور، خداوند به ابلیس مأموریت داد که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند و او نیز این مأموریت را پذیرفت و تنها ملکی شد که بر آدم سجده نکرد و تا پایان سیر او، به سجده در برابر وی در نخواهد آمد».
انسان و معرفت ص ۲۴۷
«بهعبارت دیگر، سجده نکردن ابلیس به آدم، خارج از طراحی دقیق خداوند نیست و این کارگزار، عامل دوقطبی بودن "جهان دوقطبی" و شکل گرفتن صحنه امتحان انسان است».
انسان و معرفت ص ۲۴۷
«دیدن این درخت به آدم نشان داد که با رفتن بهسوی آن، برای او امکان سیر در مراحلی وجود خواهد داشت که وی را به آگاهی و کمال میرساند».
انسان و معرفت ص ۲۰۴
«بنابراین ، جایی که آدم نزدیک شدن به درخت را انتخاب کرد آغاز مسیر نزولی چرخه بود».
انسان و معرفت ص ۲۰۴
آنچه امروزه به نام عرفان کیهانی (حلقه) مطرح میشود شامل آموزههای انحرافی و تضاد با اصول و فروع دین مبین اسلام است. برخی از موضوعات انحرافی عرفان حلقه از این قرار است:
شیطانشناسی (شیطانپرستی)
شیطان در «عرفان حلقه» احترام و تقدس زیادی دارد و مأمور خدا، عامل کمال، اولین معلم انسان و موحد و مطیع فرمان پروردگار شناخته میشود!
۱. آنها معتقدند خداوند از ابلیس خواسته بود که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند! به این ترتیب عصیان شیطان بهعنوان مأموریت الهی بود. (کتاب موجودات غیرارگانیک، ص ۱۴ و ۱۵ و کتاب انسان معرفت، ص ۲۴۵).
۲. ابلیس بهعنوان ملکی که قانون تضاد را برای جهان دوقطبی ایجاد کرده، معرفی میشود. (انسان و معرفت، ص ۹۸ و ۹۹)
۳. شبکه شعور کیهانی که عرفان حلقه مدعی اتصال به آن است، میگوید: شیطان ملکی است که قانون تضاد و قانون دوقطبی را ایجاد کرده بنابراین شعور کیهانی یا هوشمندی الهی همان ابلیس است. (انسان و معرفت، ص ۲۴۷).
۴. شیطان اولین معلم بشر است زیرا او را به درخت علم و آگاهی راهنمایی کرد و از بهشت نادانی و بیخبری بیرون آورد. (انسان و معرفت، ص ۲۰۴ و موجودات غیرارگانیک، ص ۱۵)
این در حالی است که قرآن مجید در آیات بسیاری شیطان را بهخاطر نافرمانی و سرپیچی از سجده بر آدم و اعتراض به ذات پاک پروردگار مطرود و ملعون و رانده درگاه خدا میشمرد.
در سوره حجر آیات ۳۲-۳۵ میفرماید: (قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا لَکَ أَلاَّتَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ * قَالَ لَمْأَکُنْ لّاَِسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ * وَإِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلَی یَوْمِ الدِّینِ)؛ «(خداوند) فرمود: ای ابلیس! چرا با سجدهکنندگان نیستی؟! گفت: من هرگز برای بشری که او را از گِل خشکیدهای که از گِل بدبویی گرفته شده است آفریدهای، سجده نخواهم کرد. فرمود: از صف آنها [= فرشتگان] بیرون رو، که (از درگاه ما!) رانده شدهای و لعنت (و دوری از رحمت حق) تا روز قیامت بر تو خواهد بود».
و در سوره اعراف آیه ۱۸ میفرماید: (قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومآ مَدْحُورآ لَّمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لاََمْلاََنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعِینَ)؛ «فرمود: از آن (مقام) با ننگ و عار و خواری، بیرون رو! و سوگند یاد میکنم که هر کس از آنها از تو پیروی کند، جهنم را از شما همگی پر میکنم».
و در سوره ص آیه ۷۳-۷۸ میفرماید: (فَسَجَدَ الْمَلاَئِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِیسَ اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ * قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْعَالِینَ * قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ * وَإِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی إِلَی یَوْمِ الدِّینِ)؛ «در آن هنگام همه فرشتگان سجده کردند، جز ابلیس که تکبّر ورزید و از کافران بود. گفت: ای ابلیس! چهچیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفریدهای و او را از گِل. فرمود : از آسمانها (و صفوف ملائکه) خارج شو، که تو رانده درگاهِ منی. و مسلماً لعنت من بر تو تا روز قیامت خواهد بود».
بهعلاوه در آیات متعددی از قرآن مجید سخن از وسوسه و فریب شیطان نسبت به آدم است که او را گمراه ساخت و سبب شد از بهشت بیرون رود و نه تنها معلم آدم نبود بلکه گمراهکننده آدم و سبب محرومیت او از بسیاری از نعمتهای الهی شد.
آیا آنچه از کتابهای او در بالا آوردیم با این آیات قرآنی کمترین هماهنگی دارد؟ چگونه بعضی از فریبخوردهها میگویند: "سخنان او عین تعلیمات اسلام است و با پیروی از او اسلام را بهتر شناختهایم"، این است معنی شناختن اسلام و قرآن مجید؟!
* * *
در ذیل بخشی از متن عبارات کتاب او را عیناً میآوریم.
«در میان این کارگزاران تنها ابلیس است که مأموریت او تا پایان این چرخه ادامه دارد و بهعبارت دیگر، تا رسیدن به سرانجام چرخه، سر به سجده بر آدم فرود نمیآورد».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۴
«نمیتوان این سجده نکردن را خارج از طراحی الهی دانست».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۴
«ابلیس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و این وظیفه را انجام داد».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۴
«پس تبعیت نکردن از فرمان سجده، در ظاهر نافرمانی است و اگر نافرمانی نبود، تضادی هم نبود؛ اما در عین حال، فرمانبرداری است، چون خداوند آن را از پیش تعیین کرده است».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۵
«ظاهر تکبرآمیز این نافرمانی و رانده شدن ابلیس از جهان تکقطبی (جهان وحدت) درسی است که باید در طول مسیر چرخه به آن توجه داشت».
موجودات غیرارگانیک ص ۱۵
«برای این منظور، خداوند به ابلیس مأموریت داد که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند و او نیز این مأموریت را پذیرفت و تنها ملکی شد که بر آدم سجده نکرد و تا پایان سیر او، به سجده در برابر وی در نخواهد آمد».
انسان و معرفت ص ۲۴۷
«بهعبارت دیگر، سجده نکردن ابلیس به آدم، خارج از طراحی دقیق خداوند نیست و این کارگزار، عامل دوقطبی بودن "جهان دوقطبی" و شکل گرفتن صحنه امتحان انسان است».
انسان و معرفت ص ۲۴۷
«دیدن این درخت به آدم نشان داد که با رفتن بهسوی آن، برای او امکان سیر در مراحلی وجود خواهد داشت که وی را به آگاهی و کمال میرساند».
انسان و معرفت ص ۲۰۴
«بنابراین ، جایی که آدم نزدیک شدن به درخت را انتخاب کرد آغاز مسیر نزولی چرخه بود».
انسان و معرفت ص ۲۰۴
7003029
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اجتماعی
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جادههای کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمههای راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه میشود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جادهای مجروح شدهاند.