ایسنا به بهانه روز خبرنگار پای صحبتهای داریوش طلایی ـ موسیقیدان، نوازنده و آهنگساز ـ نشسته است تا ویژِگیهای یک خبرنگار موسیقی و انتظارات هنرمندان از این افراد را جویا شود.
این هنرمند به ایسنا گفت: خبرنگاران حوزه موسیقی اول از همه باید به اخلاق و وظایف حرفهای خود عمل کنند؛ به گونهای که وابسته به جناح یا ارگان خاصی نباشند و بتوانند بیطرف عمل کنند، تنها به دنبال مطرح کردن دوستان و آشنایان فعال خود در این حوزه نباشند؛ چراکه این روزها هم زیاد میبینیم که برخی افراد شهرت کاذب به دست میآورند و خبرنگاران نیز با انتشار خبر درباره این افراد یکی از ابزار این جریان هستند.
طلایی درباره دیگر مسوولیت های خبرنگاران حوزه موسیقی توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از مسائل موسیقی ما در حیطه کاری ارگانهای دولتی قرار گرفته است که اخبار مختلفی از جریانات و مثلا جشنوارههایی که توسط آنها صورت میگیرد، منتشر میشود. خبرنگاران موسیقی باید اطلاعات خود را درباره موسیقی بالا ببرند و در حوزه موسیقی تخصصی کار کنند. در دنیا خبرنگاری که در حوزه موسیقی کلاسیک کار میکند، در حوزه موسیقی پاپ نمینویسد و حوزههایشان تخصصی است. متأسفانه خودم من خیلی با خبرنگاران همکاری نمیکنم؛ چون میبینم که برای کار خبری خود تلاش زیادی نمیکنند و بیشتر به مناسبت جریاناتی مانند درگذشت یا سالروز تولد و فوت یک هنرمند تماس میگیرند، آن هم به صورت تلفنی. گویا میخواهند خبر را همان لحظه بسازند ولی نباید همیشه به این صورت باشد، خبرنگار باید کار کند، حتما که نباید اتفاقی رخ دهد و همان لحظه خبری درباره آن منتشر کرد.
او با بیان اینکه خبرنگار باید روی جریانهای موسیقی کار کند و به درستی برای مردم و علاقهمندان آن حوزه اطلاع رسانی کند، ادامه داد: در دنیا میبینیم که خبرنگاران سیاسی یکی از اهرمهای مهم کنترل قدرت هستند. خبرنگاران موسیقی نیز میتوانند به همین صورت عمل کنند و تأثیر زیادی در جریانات موسیقی داشته باشند. خبرنگاران حوزه موسیقی باید با هنرمندان آزاد و مستقل که خیلی قیل و قال ندارند و کارشان را انجام میدهند همکاری داشته باشند؛ البته نباید به این صورت باشد که برای آنها مزاحمت ایجاد کنند و وقت و بیوقت تماس بگیرند و بخواهند که همان لحظه جواب بگیرند.
این هنرمند در پاسخ به اینکه خبرنگاران موسیقی چگونه میتوانند به اهالی موسیقی کمک کنند؟ گفت: خبرنگاران موسیقی باید وقتی که لازم هست و رویداد خوبی در حال وقوع است به پوشش و اطلاع رسانی آن کمک کنند که البته چند باری برای خود من خلاف این امر بوده است.
او در پایان درباره عملکرد خبرنگاران موسیقی بیان کرد: عملکرد خبرنگاران حوزه موسیقی را خوب نمیبینم، به خصوص اکنون که فضای مجازی نفوذ زیادی پیدا کرده است و سایتهای مختلفی ساخته شده است. البته کرونا مسائل را تا حدودی پیچیده کرده و به هم ریخته است ولی میبینیم که بسیاری از خبرنگاران جذب رویدادها و سایتهایی شده بودند که شاید در آخر جنبه تبلیغاتی و تجاری دارند.
انتهای پیام