به گزارش ایسنا، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در آستانه ولادت امام رضا (ع) در جمع عدهای از علما و طلاب قم اظهار کرد: وجود بارگاه امام رضا (ع) در ایران، افتخار و پناهی برای همه شیفتگان و زائران است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: یکی از افتخارات و توفیقات مردم ایران، بخصوص در حوزههای علمیه، این است که قبر مبارک آن حضرت (ع) در کشور ما واقع شده و این قبر مطهر پناهی برای همه است.
او بیان کرد: هر کسی که دنبال علم و معرفت است یا هر فردی که حاجتی دنیوی و غیردنیوی دارد، به برکت وجود این حضرت با خیال راحت میتواند دست پیدا کند و حل کند.
آیتالله فاضل لنکرانی گفت: امام کاظم (ع) این جمله را نسبت به امام رضا (ع) به سایر اولاد خودشان فرمودند که «هذا علی بن موسی أخوکم عالم آل محمد(ص)» با اینکه آل پیامبر (ع) همگی معدن علم و حکم و همه معارف هستند، اما این عنوان «عالم» را بر امام هشتم (ع) که یک عنوان بالاتری است و دلالت بر یک مزیت و ویژگی دیگری دارد، اطلاق کردند.
وی با بیان اینکه امام رضا علیهالسلام به زبان ادیان احاطه کامل داشت، ادامه داد: از خود مأمون عباسی این جمله نقل شده که «ما أعلم أحداً أفضل من هذا الرجل علی وجه الارض» یعنی روی کره زمین من آدمی را أفضل و أعلم از این مرد ندیدم، مأمون در حق امام هشتم (ع) اینگونه شهادت داده است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: علم آن حضرت آنقدر وسیع و گسترده بود که با پیشوایان ادیان دیگر، با منطق و کتبشان و حتی با لغت و با لسان آنها حضرت صحبت میکرد، این امام در واقع به همه لسانها احاطه کامل داشت و به همه ادیان و کتب آسمانی از خود صاحبان مدعی آن ادیان در عصر آن حضرت احاطه بیشتری داشت.
وی تصریح کرد: گاهی به بعضی از اینها میفرمود، در تورات در فلان مسأله در فلان صفحه این مطلب نوشته شده است. مناظرههای آن حضرت معروف است، آن مناظره معروفی که حضرت با عمران صابی دارد که از فلاسفهی طراز اول زمان امام (ع) و از جمله صابئین بود، مناظره بسیار عجیبی است تا جایی که بزرگان فلاسفه از درک برخی از مفاهیم و کلماتاش عاجز هستند.
آیتالله فاضل لنکرانی ادامه داد: در این مناظره امام رضا (ع) آنچنان توحید را برای عمران صابی معنا کرد که شگفتانگیز است. این توحیدی که ما معتقدیم توحید عددی نیست که بگوییم خدا یکی است و دو تا نیست، توحید نوعی نیز نیست، این یک توحید مخصوصی است که در همین بیان حضرت (ع) آورده که اصلا بویی از مادیت و امکان و ضعف و نقصان در آن حریم کبریایی خداوند راه ندارد.
وی اظهار کرد: گفته می شود در مجموع، ۱۲ مناظره مهم میان امام رضا (ع) و راس صاحبان ادیان انجام گرفته که آشنایی طلاب این بخش علمی از زندگی امام رضا (ع) ضروری است و باید هر طلبهای یک دوره مناظرات حضرت امام رضا (ع) را ببیند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) درباره جریان واقفیه و منشأ پیدایش آن، بیان کرد: بخشی در زندگانی آن حضرت بسیار اهمیت داشت که این قضیه «واقفیه» نام دارد، به این معنا، افرادی که امامت ائمه (ع) را تا امام کاظم(ع) قبول کردند، اما امامت امام هشتم (ع) را نپذیرفتند، اینها از اصحاب بزرگ و دارای مراتب امام کاظم (ع) بودند، اما در مقابل امام هشتم (ع) ایستادند و امامت ایشان را قبول نکردند. این اصحاب که از علمای دین بودند، میگفتند همان کسی که پیامبر (ص) وعده داده که در آخر الزمان میآید «و یملأ الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملأت ظلماً و جوراً» امام کاظم (ع) است.
آیتالله فاضل لنکرانی ادامه داد: روایت شده است که امام کاظم (ع) نشسته بودند، زیاد بن مروان قندی معروف به «زیاد قندی» میگوید، ما خدمت امام کاظم (ع) نشسته بودیم، حضرت فرمود «یدخل علیکم الساعة خیر اهل الارض» یعنی الان بهترین افراد روی زمین بر شما داخل میشود، در این هنگام امام هشتم (ع) داخل شد. زیاد قندی میگوید، به امام کاظم (ع) عرض کردیم اینکه شما فرمودید بهترین، منظورتان همین کودک بود؟ حضرت فرزند مبارک خود را بوسید و به امام هشتم (ع) فرمود، میدانی این دو نفر چه میگویند؟ اینها در من شک دارند. امام کاظم (ع) که گویا میدانست امامت امام هشتم (ع) را انکار میکنند، فرمود اگر او را انکار کنید، لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر شما باد. تو و اصحابت، ریشهدار نیستید و گوهر نیکو و باطن نیکو ندارید، کنایه از نفاق و نداشتن ایمان اینهاست.
وی بیان کرد: این اولین جرقه قضیه بود. یونس بن عبدالرحمن میگوید بعد از فوت امام کاظم (ع) آنچه سبب وقف و به وجود آمدن فرقه واقفیه شد، طمع اینها به دنیا بود و طمع به همین مال دنیا و وجوهات شرعیهای که در نزد اینها بود، ببینید حبّ دنیا چه بلایی سر این خواص آورد.
آیتالله فاضل لنکرانی اظهار کرد: نکته مهم این است که اگر عوام بخواهند از دین منحرف شوند، انحرافشان زیاد بلایی به سر آنها نمیآورد؛ اما انحراف خواص تبعات بیشتری دارد تا جایی که میتواند اصل امامت را انکار کند و حتی دنیاپرستی و توجه به دنیا، انسان را وادار کند که یک اصل محکم دینی مثل امامت را زیر پا بگذارد.
وی گفت: این، درس مهمی دارد که همه در معرض خطر هستند و حتی علما، روحانیت و آنهایی که واقعا زمام امور به دستشان است. ممکن است یک وقتی دنیاپرستی و توجه به دنیا، انسان را وادار کند که یک اصل محکم دینی مثل امامت را زیر پا بگذارد، ممکن است که انسان را به این مرحله از سقوط بکشاند.
وی تاکید کرد: اگر بدعتی در جامعه واقع میشود، عالمی سکوت کرد و افرادی مقابل یک نظام مقدس ایستادگی کنند، انسان دست روی دست بگذارد و سکوت کند، روحانیت باید در صف مقدم حمایت از ولایت فقیه و مرجعیت باشد، بخصوص در زمان ما توجه به این نکته خیلی مهم است، آنهایی که در مقابل ولایت فقیه بایستند، خود روحانیت باید در صف مقدم حمایت از ولایت فقیه و مرجعیت باشد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: ما باید خیلی مراقب باشیم، مبادا در این روندی که ائمهی طاهرین(ع) برای استمرار شیعه ترسیم کردهاند تا زمان ظهور ولیعصر (عج)، در ما توقفی بهوجود آید.
انتهای پیام