به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، نادر منصورکیایی درباره تحلیلهای مختلفی که در مورد اعتیاد در بین دانش آموزان و توسط برخی رسانهها منتشر می شود، اظهارکرد: در این مورد، ما دیدگاه مان را قبلا نیز به روشنی بیان کردهایم. نکته مهم این است که ما، اعتیاد و خطر آن را برای کودکان و نوجوانان جدی میدانیم و برای محافظت از آنان در برابر اعتیاد، برنامه ریزی میکنیم و فعالیتهای مختلفی را برای این منظور در مدارس اجرا می کنیم. این ادعا که ما پنهان کاری می کنیم و یا اصل موضوع را انکار میکنیم، درست نیست.
وی بیان کرد: اما برای روشن شدن دیدگاهمان لازم است به چند نکته اشاره کنم. آنچه که در رسانهها اغلب منتشر میشود، با لفظ « آمار اعتیاد» است. این در حالی است که اعتیاد، مرحله وابستگی به مواد است که سنجش آن هم از طریق ابزارهای پژوهشی، از قبیل پرسشنامه و مطالعات شیوع شناسی صورت نمی گیرد و امکان پذیر نیست. اگرچه از پرسشنامه و شواهد میدانی ممکن است بهعنوان ابزار تکمیلی استفاده شود، اما ابزار تشخیصی نیستند.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: علاوه بر این، آمارهایی که در مورد مصرف مواد هم منتشر می شود، باز هم بر اساس شیوع شناسی هستند و علاوه بر این بهطور روشن باید بین تجربه یک بار مصرف و یا بیشتر، تفکیک قائل شوند.
کیایی ادامه داد: پس جمع بندی من این است که در مورد روش شناسی آمارها باید دقت شود و لفظ دقیق و حساس «اعتیاد» به آسانی بهکار برده نشود و به ملاحظات فنی و تربیتی آن توجه شود. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که در گروه سنی نوجوانان، نوع خطرپذیری متفاوت است.
به گزارش مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی درباره رویکرد آموزش و پرورش در مورد افراد در معرض خطر گفت: در مورد نوجوانانی که در معرض خطر هستند و یا نوجوانانی که ممکن است دچار اختلالات مصرف شده باشند، رویکرد ما، مداخلات مراقبتی است. برای این منظور تلاش ما این است که با همکاری نهادها و مراکز مشاورهای، درمانی و حمایت اجتماعی، چرخه منظمی از خدمات غربالگری، آموزش، درمان، مشاوره و مددکاری را طراحی و اجرا کنیم.
انتهای پیام
7428399