به گزارش ایسنا، افت در جنبش دانشجویی و رخوت موجود را همه اهالی فکر اذعان دارند و برخی آن را به امنیتی بودن دانشگاهها انتصاب میدهند اما کاشف به عمل آمد که ناامیدی اجتماعی هم در این زمینه بیتأثیر نیست.
بنابراین بر آن شدیم تا همزمان با هفته دانشجو و فرارسیدن بیستمین سال آغاز فعالیت خبرگزاری ایسنا و بنا بر رسالت خود در جهت تنویر افکارعمومی جامعه و رساندن صدای اقشار مختلف جامعه به ویژه دانشجویان، نشستی با موضوع «بررسی وضعیت جنبشهای دانشجویی در دانشگاهها» با حضور تشکلهای دانشجویی برگزار کنیم.
در این نشست از تشکلهای دانشجویی دانشگاههای استان دعوت به عمل آوردیم وضعیت جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم اما فقط سه تشکل دعوت ایسنا را پذیرفتند و همین بر رخوت موجود بر جنبشهای دانشجویی صحه میگذارد.
رسالت جنبش دانشجویی حرکت در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه است
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلیسینا در نشست «بررسی وضعیت جنبش دانشجویی» به خبرنگار ایسنا گفت: دانشجو دارای جایگاهی ویژه است که چند ظرفیت جوان بودن، شور و نشاط، نخبگی و بُعد علمی در وی نهفته که قرار است در آینده گرهای را باز کند.
سینا امیری افزود: فعال دانشجویی امتیاز ویژهتری نسبت به سایر هم دورهایهای خود دارد که نسبت به مشکلات و مسائل جامعه دغدغه دارد و رسالت جنبش دانشجویی این است که مسائل و مشکلات جامعه را بشناسد و حرکتی در راستای حل آن دغدغه و مشکل انجام دهد.
وی بیان کرد: اگر این شناخت و دغدغهمندی در راستای رفع مشکلات کشور به درستی انجام شود، جنبش دانشجویی موفقترین مجموعه کشور در حوزه تأثیرگذاری خواهد بود.
وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی نیز شاهد هستیم که با ورود دانشگاه و حوزه در کنار سایر اقشار، پیروزی محقق شده است و اکنون نیز اگر دانشجو و جنبش دانشجویی وارد مشکلات کشور نشوند این مشکلات هرگز حل نخواهد شد و اگر ارتباط دانشگاه با صنعت، فضاهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... برقرار نشود، مشکلات کشور لاینحل خواهد ماند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلیسینا بیان کرد: از سال 67 با فرمان امام راحل بسیج دانشجویی کار خود را در دانشگاهها با هدف دفاع از مبانی اسلام و انقلاب آغاز کرد و هر جا انحراف، تخریب و حتی چالشی برای انقلاب و اسلام به وجود بیاید، بسیج در آن موضوع ورود پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی دلسور انقلاب و نظام است، بیان کرد: گفتمانسازی در داخل دانشگاه و مطالبهگری از مسئولان مسأله مهمی بوده که بسیج از ابتدای تأسیس در دستور کار خود قرار داده و با ورود کوچکترین مشکلی در کشور، بسیج دانشجویی نخستین نهادی است که احساس مسئولیت کرده و به این حوزه وارد میشود.
فضای ناامیدی و بیتفاوتی در بین دانشجویان مستولی است
امیری عنوان کرد: فضای ناامیدی که در دانشگاه شکل میگیرد و سپس چالشهای مختلفی که در کشور ایجاد میکند، معضلات جبرانناپذیری به بدنه کشور وارد میسازد که وظیفه بسیج رفع ناامیدی در آن برهه و شرایط است.
وی با بیان اینکه ظرفیتسازی در باب مشارکت حداکثری دانشجویان در راستای حل مشکلات جامعه از وظایف بسیج دانشجویی است، خاطرنشان کرد: در حد توان وظایف بسیج دانشجویی در دانشگاه بوعلی انجام میپذیرد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلیسینا با تشریح فضای عمومی جامعه، تصریح کرد: فضاهای دانشگاهها باعث کم شدن قدرت تشکلها شده و فضای ناامیدی و بیتفاوتی در بین دانشجویان مستولی شده است.
تنزل جایگاه دانشجو
وی اظهار کرد: جایگاه دانشجو نسبت به دورههای گذشته بسیار تنزل پیدا کرده است به طوریکه در گذشته دانشجویان به امید یافتن شغل و حرفه مناسب در دانشگاه مشغول به تحصیل میشد و پس از فراغت از تحصیل شغل و حرفه مناسبی پیدا میکرد اما امروزه اینگونه نیست و دانشجو امیدی به آینده ندارد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از مهمترین شاخصههای جنبش دانشجویی مطالبهگری است که به علت عدم تعلق به جریانات مختلف، دست بازتری برای مطالبهگری دارد چرا که اگر مسئولی بخواهد حرفی بزند به مشکل برمیخورد اما دانشجو به علت عدم تعلق به هیچ دستگاهی راحتتر حرف خود را خواهد زد.
مرتضی جهانیمقدم با بیان اینکه آگاهی در جنبش دانشجویی و اطلاع نسبت به مسائل مختلف یکی دیگر از شاخصههای دانشجویی است، افزود: جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه بوعلیسینا به علت انحرافی که در تشکل دانشجویی قبل از انقلاب به وجود آمده بود، نخستین تشکلی بود که در سال ۷۳ شکل گرفت و در برههها و ایام مختلف نقشآفرینیهایی داشته است.
تشکلها موظف به تربیت نیرو در ابعاد مختلف هستند
وی اظهار کرد: ذات تشکلها به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم میشود که در بخش درونی تشکلها موظف هستند به تربیت نیروها در ابعاد مختلف بپردازند.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا تأکید کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که تأکید به جذب کیفی اعضای تشکلها دارند، انجمن اسلامی نیز همانند نخ تسبیح به دنبال ستارههای دانشگاه است تا آنها را در کنار هم جمع کند.
وی با بیان اینکه مباحث درونی این تشکل به مباحث و مبانی معرفتی تأکید دارد، عنوان کرد: با آموزش به دنبال ایجاد ابزار و مهارتی در بین دانشجویان هستیم و این مهارتها از عکاسی تا مدیریت جلسه و مدیریت نیروها قابل تغییر است. در بخش بیرونی نیز حضور نیروها در برههها و نقاط مختلف که نیاز به نقشآفرینی دانشجو دارد، تقسیمبندی شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه مباحث بیرونی، جامعه اسلامی دانشجویان فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را انجام میدهد که نمونه آن برگزاری نشستهای سیاسی با حضور میهمانان استانی و کشوری، چاپ نشریات و مقالات سیاسی، اجرای تریبون آزاد و حضور در تصمیمات جلسات داخلی دانشگاه و در حوزه فرهنگی نشستهای مختلف در حوزههای خانواده، زنان، ازدواج، دفاع مقدس و اکران فیلمهای مستند و ... بخشی از اقدامات بوده است.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا اظهار کرد: جامعه اسلامی به نوبه خود به دنبال تأثیرگذاری در حوزه جنبش دانشجویی بوده است تا بتواند نقش صحیحی ایفا کند و در واقع این تشکل موضعگیریها و جهتگیریهای مشخصتری در حوزههای سیاسی نسبت به سایر تشکلها دارد.
رخوت سیاسی دانشگاهها هدایت شده است
وی درباره کاهش رخوت در جو سیاسی دانشگاه گفت: این مسأله ریشه در گذشته دارد به طوریکه شاید برخی خواستند صدای جنبش دانشجویی در دانشگاه خفه شود، شاید برخی خواستند از توازن قدرت در دانشگاه جلوی تکتازی برخی از تشکلها را بگیرند و آنها را به مسائل کوچک محدود کنند و شاید برخی خواستند مطالبات جنبش دانشجویی از وکیل و وزیر به سلف و خوابگاه محدود شود.
جهانیمقدم عنوان کرد: در سال ۷۸ با دلایلی شورای صنفی و انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی و هنری به وجود آمدند، بخشی از جامعه دانشجویان از اینجا جدا شدند و برخی با تشکلهای قارچگونه راه خود را جدا کردند.
وی بیان کرد: بدنه تشکلهای ما هر ساله مانند آب روانی که در رود جاری است، با افراد جدیدی مواجه میشوند که اگر این آب کم یا زیاد و یا از سرچشمه گلآلود شود در روندش تغییر ایجاد خواهد شد و در هر سالی که دانشجویان ورود یا خروج پیدا میکنند باید دید در یک سال دانشجو چه اقدامی میتواند انجام دهد که رخوت دانشگاه از بین برود.
نقش آموزش و پرورش در کمرنگ بودن حضور دانشجویان در تشکلها
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا تأکید کرد: آموزش و پرورش زندگی را از دانشآموزان سلب کرده است و تمام وقت و آرامش آنها را معطوف به درس خواندن کرده است.
وی افزود: وقتی کل زندگی دانشآموز صرف خواندن درسهای بیمحتوای آموزش و پرورش میشود و دانشآموز با تشکلهای دانشآموزی و بسیج آشنا نمیشود، چگونه میتوان او را پس از ورود به دانشگاه در طول ۴ سال با فعالیت فرهنگی و اجتماعی آشنا کرد و این مسأله موجب میشود که از جمعیت 10 هزار نفری دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا عده معدودی وارد تشکلها شوند.
مرگ قوه عقلانی فرهنگی دانشجویان
جهانیمقدم اظهار کرد: ضمن تمامی نقدهایی که به جامعه درباره اشتغال و ارتباط صنعت و دانشگاه میرود، خود دانشجو انگیزهای برای ارتباط با جامعه ندارد و به تعبیری قوه عقلانی فرهنگی ما مرده است.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا با بیان اینکه با تحقیقی از تشکلات دانشجویی دانشگاههای استان، شاهد خواهیم بود که نشاط علمی در بین دانشجویان وجود ندارد، تأکید کرد: همه مسئولان استانی و دانشگاهی به بیانگیزه بودن دانشجویان اذعان دارند اما حتی تا به حال کارگروهی برای رفع این رخوت در ببن دانشجویان تشکیل نشده است.
جهانیمقدم با بیان اینکه افراد زیادی هستند که منافع آنها ایجاب میکند که جنبش دانشجویی آسه برود و بیاید و دست بازی نداشته باشند، گفت: افراد زیادی که مدعی آن هستند که اجازه صحبت و بیان مسائل و مشکلات به آنان داده نمیشود، باید در اینگونه جلسات حضور پیدا کرده و در مقابل خود ما بدون هیچ واهمهای، حرفهای خود را بیان کنند.
انجمنهای اسلامی دانشجویان پیگیر مطالبات جامعه هستند
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: جنبش دانشجویی از ابتدای حرکت خود همواره دنبال آرمانها و اهدافش بوده و انجمنهای اسلامی دانشجویان در اقدامات خود مطالبات جامعه را گنجانده و مطالبه میکنند چرا که معتقدیم دانشجو صدای جامعه در دانشگاه است و انجمن اسلامی میتواند مطالبات عمومی و آنچه جامعه با آن دست و پنجه نرم میکند را از طریق دانشگاه اعلام کند.
داود طالبی افزود: انجمنهای اسلامی دانشجویان تلاش کرده با پایبندی به احزاب و گرایشهای سیاسی بتوانند به صورت آزاد در روند مطالبات عمومی فعال باشد.
وی با بیان اینکه جنبشهای دانشجویی دارای ضعف هستند، تصریح کرد: انجمنهای اسلامی در رصد و تدوین موازین، توانستهاند تاجاییکه ممکن است برنامههای خود را انجام دهند.
طالبی بیان کرد: سال گذشته همایش نخبهپروری توسط تشکلها در دانشگاه بوعلی برگزار شد و از این طریق تلاش کردیم تا دانشجویانی که دغدغهمند هستند را برای مطالبات عمومی جامعه آگاه سازیم.
تنزل دانشجو از عنوان گروه مرجع به فردی بیکار
وی درباره رخوت سیاسی حاکم بر دانشگاهها، گفت: دانشجویان دیگر اقدامات لازم را نمیبینند به طوریکه زمانی مردم دانشگاه را به عنوان گروه مرجع میشناختند و به دانشجو به دید فردی متخصص نگاه میشد اما تصور مردم از دانشجو تغییر کرده و دانشجو را به عنوان فردی بیکار میدانند.
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا بیان کرد: در حال حاضر که فساد و عدم شفافیت در جامعه بیداد میکند، کار دانشجو این است که از خود این مسأله را آغاز و مطالباتشان را مطرح کنند.
طالبی در پایان گفت: در روزی که به نام خود دانشجوها است، حتی اجازه صحبت کردن و بیان مشکلات و کاستیها به تشکلات داده نشده و روز دانشجو به برنامهای روتین و تکراری ختم میشود.
گزارش از: سمانه پورعبدالله، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام