گوناگون 08:38 - 23 دی 1395
سازمان رادیو و تلویزیون ایران مثل چاه ویل است، هر چه پول بریزید داخلش پر و سیر نمی‌شود، ضمن اینکه کیفیت برنامه‌هایش نیز بهبود پیدا نخواهد کرد. اگر بودجه صداوسیما را با دهه ٦٠ مقایسه کنید، حتی به قیمت ثابت ده‌ها برابر شده ولی اکنون سریال معمای شاه جانشین‌ هزاردستان شده است که در دو قطب مخالف جذابیت، اثرگذاری و تعداد بیننده قرار دارند.

وقتی صداوسیما از تجربیاتش درس نمی‌گیرد

به گزارش ایسنا، روزنامه «شهروند» می‌نویسد: در روزهای گذشته اتفاقی در جامعه رخ داد که از یک جهت بسیار جالب و آموزنده بود؛ برنامه پربیننده تلویزیونی خندوانه وقتی که آدرس سایت اهدای عضو را در پایین صفحه تلویزیون زیرنویس و مجری برنامه نیز آن را اعلام کرد، به یک‌باره سیل ثبت‌نام‌کنندگان به این سامانه اینترنتی جاری شد تا جایی که سه روز پس از معرفی این سامانه، بیش از ٦٨‌ هزار نفر برای اهدای عضو و در ٣٦ ساعت ٢٤٢ نفر به‌عنوان سفیر اهدای عضو ثبت‌نام کردند؛ آماری که برای خود اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت هم شوک‌آور بود.

در پی این رویداد روزنامه شهروند گفت‌وگویی را با رئیس شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوند وزارت بهداشت ترتیب داد که وی در بخشی از اظهارات خود گفت: «حالا پس از پخش برنامه خندوانه، هر ساعت به‌طور متوسط یک‌هزار مورد ثبت‌نام داریم که اگر ساعت‌های خواب را حذف کنیم، عدد خیلی بالایی به دست می‌آید.... ما به ‌طور کلی هفته‌ای یک تا دو سفیر اهدای عضو داریم اما پس از پخش برنامه خندوانه، در ٣٦ ساعت، ٢٤٢ نفر به‌عنوان سفیر ثبت‌نام کردند؛ این در حالی است که برای پذیرش ثبت‌نام این سفیران باید متنی را مطالعه کنند و امتحانی را به صورت اینترنتی بدهند و اگر قبول شدند، عضویتشان پذیرفته می‌شود که این روند برای این افراد طی شد.»

اهمیت اهدای عضو بر کسی پوشیده نیست؛ نه ‌تنها اهدای عضو بلکه هدیه خون نیز اقدامی اخلاقی و دگرخواهانه است که یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش وضعیت اخلاقی و داوطلبی یک جامعه است. پرسشی که پس از این رویداد برای هر ناظری به وجود می‌آید این است که اگر صداوسیما تا این حد اثرگذار است، پس چرا در حوزه‌های دیگر با مشکلات گوناگونی مواجه هستیم و این رسانه هیچ‌گاه نمی‌تواند اثرگذاری درخوری در آن حوزه‌ها داشته باشد. به‌طور مشخص در حوزه سیاست، اقتصاد و مسائل آسیب‌های اجتماعی و حتی فرهنگی با ضعف اثرگذاری رسانه‌ ملی مواجه هستیم. به همین دلیل نگاه مشترکی در این زمینه‌ها در جامعه شکل نمی‌گیرد؛ چرا صداوسیما می‌تواند در ترویج و تبلیغ این اقدام خیرخواهانه و داوطلبی موثر باشد، ولی در سیاست مسیر معکوسی را طی می‌کند؟

پاسخ این است که اگر در سایر حوزه‌ها نیز برنامه‌های صداوسیما بی‌طرفانه، مردمی و از طریق افراد کارشناس تهیه و ارایه شود، نه‌تنها تعداد بینندگان آن به لحاظ کمّی و کیفی افزایش خواهد یافت، بلکه اثرگذاری آن بیشتر و بیشتر خواهد شد و ماهواره و سایر رسانه‌های غیررسمی از حیث اثرگذاری به حاشیه خواهند رفت. رادیو و تلویزیون‌ها عهده‌دار وظایف و کارکردهای گوناگونی هستند، وظیفه ایجاد سرگرمی و نشاط فقط یک بخش از وظایف این رسانه‌هاست. وظیفه اطلاع‌رسانی و نیز جامعه‌پذیری سیاسی و... و نیز ایجاد ارتباط اجتماعی میان انواع و اقسام افراد و گروه‌ها نیز به عهده این رسانه است.

متأسفانه جامعه ما فقط ابعاد سرگرم‌کننده رسانه‌های کشورهای پیشرفته را می‌بیند، در حالی که از مناظرات و گزارش‌ها و اخبار به‌نسبت بی‌طرفانه آنان نمی‌تواند اطلاع چندانی داشته باشد. اتفاقاً در رادیو و تلویزیون‌های دولتی آنها وظیفه سرگرمی نسبت به سایر وظایف در حاشیه هستند، به همین دلیل بیشتر آنها حتی آگهی هم بخش نمی‌کنند و تماماً از بودجه دولت استفاده می‌کنند تا عملکرد آنها تحت تأثیر آگهی‌دهندگان و امور تبلیغاتی قرار نگیرد؛ ولی رادیو و تلویزیون ایران چنان در آگهی گرفتن به افراط افتاده که خصوصی‌ترین تلویزیون‌ها هم تا این حد افراط نمی‌کنند. شاید گفته شود، بودجه کم دارد. ولی واقعیت این است که سازمان رادیو و تلویزیون ایران مثل چاه ویل است، هر چه پول بریزید داخلش پر و سیر نمی‌شود، ضمن اینکه کیفیت برنامه‌هایش نیز بهبود پیدا نخواهد کرد، چون اصولاً اداره آن مبتنی بر اصول حرفه‌ای نیست و افزایش بودجه آن را از مسیر درست بیشتر خارج می‌کند. اگر بودجه صداوسیما را در حال حاضر با دهه ٦٠ مقایسه کنید، حتی به قیمت ثابت ده‌ها برابر شده است ولی اکنون سریال معمای شاه جانشین‌ هزاردستان شده است که در دو قطب مخالف جذابیت و اثرگذاری و تعداد بیننده قرار دارند.

تجربه تلویزیون نشان می‌دهد که اگر برخی برنامه‌ها بر اساس اصول حرفه‌ای و ارتباطی تهیه شوند، مثل برنامه ٩٠ یا خندوانه، به راحتی می‌توانند مخاطب را جذب کنند و در حوزه خود نیز اثرگذار باشند. هر چند این نوع برنامه‌ها نیز کمابیش تحت فشار قرار می‌گیرند، ولی اگر در حد همین برنامه‌ها نیز در حوزه سیاست، اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ برنامه تولید و عرضه شود، تحولی شگرف در جامعه ایجاد خواهد شد. هنوز هم بسیاری از افراد مناظره‌های اول انقلاب را به خوبی به یاد دارند، در حالی که مناظره‌های هفته پیش تلویزیون از یاد و خاطره مردم و کسانی که آن را دیده‌اند و حتی تولید کرده‌اند، رفته است.

بدون‌ تردید تا وقتی که رسانه ملی اصلاح نشود و خط‌مشی بی‌طرفی و حرفه‌ای را در همه حوزه‌ها پیشه نکند، امکان ندارد که اعتماد عمومی در جامعه ایران بازسازی شود؛ زیرا در حال حاضر این رسانه از وضعیت مرجع خبری و تحلیلی‌بودن بیرون آمده و اعتماد و میزان بهره‌مندی از آن نسبت به گذشته کاهش یافته است. آیا برنامه خندوانه می‌تواند تجربه و الگوی موفقی برای سرایت آن به حوزه‌های اصلی جامعه یعنی اقتصاد و سیاست و آسیب‌های اجتماعی باشد؟ آینده قضاوت خواهد کرد، هر چند باید دعا کنیم همین یکی دو برنامه پربیننده نیز دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام

 

پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار گوناگون

گوناگون
ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب:
«خبرگزاری مهر» ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری رویت ماه رمضان را اعلام کرد.
گوناگون
با حضور وزیر ارشاد؛
«خبرگزاری مهر» بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن با حضور صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی تهران افتتاح می‌شود.
گوناگون
برای اولین بار؛
«خبرگزاری مهر» دوره تکمیلی تخصصی برای توانمندسازی متخصصین رشته های علوم آزمایشگاهی برگزار می شود که این دوره می تواند نیاز کشور به افراد مناسب برای مسئولیت آزمایشگاه ها را برطرف کند.
گوناگون
یادداشت وزیر بهداشت؛
«خبرگزاری مهر» وزیر بهداشت در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، نوشت: امید که همه، فرصت مغتنم و کم نظیر ماه مبارک رمضان را قدر بدانیم.
گوناگون
«همشهری آنلاین» ورزش > علی مولوی:۹ سال زمان زیادی است، به‌خصوص اگر نوجوان باشی.
گوناگون
«همشهری آنلاین» بدهی‌های دولت به شهروندان تهرانی یکی از موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر بارها در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.
گوناگون
«همشهری آنلاین» گروه موسیقی پروشات، اولین گروه راک و بلوز نوجوان در ایران است. این گروه با سرپرستی گشسب‌بانو بحرینی ۱۶ ساله و گشتاسب بحرینی، ۱۷ ساله اولین آلبوم خود را منتشر کردند؛ آلبومی متفاوت برای کودک، نوجوان و حتی بزرگ‌سالان!
گوناگون
«همشهری آنلاین» ترجمه‌ی سارا منصوری:۵۹ سال زمان زیادی است، اما آن‌ها مثل روز اول سالم و سرحال و بامزه‌اند! «اسمورف‌ها» حالا ۵۹ساله‌اند. «پیو» یا همان «پی‌یر کالیفورد»، نویسنده و تصویرگر بلژیکی، ۵۹ سال قبل آن‌ها را در کمیک‌استریپ‌های «اشترومپف» خلق کرد.
گوناگون
«همشهری آنلاین» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اقشار مختلف مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری مهر تایید بر مقبولیت نظام اسلامی زدند و ثابت کردند که این کشورز هیچ گونه تهدید و توهین و ناسازگاری را برنمی‌تابد.
گوناگون
«همشهری آنلاین» اصغر بادپر:نگار همیشه تبلت در دست دارد. با خودم می‌گویم: «آخه چه‌قدر بازی و چت .کاش کمی کتاب بخونه!»

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است