استانی 02:28 - 30 مهر 1393
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور گفت: واگذاری 100 درصد امور به آموزش و پرورش و عدم مشارکت خانواده‌ها نمی‌تواند اهداف ترسیمی را محقق کند.

واگذاری همه امور تربیتی به آموزش و پرورش صحیح نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، مهدی نوید در همایش روز خانواده که به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان در بندرعباس برگزار شد، افزود: هماهنگی بین این دو نهاد و انطباق با نیازهای روز جامعه می‌تواند تعلیم و تربیت را از پشتوانه یکپارچه و همسو برخوردار کند.

وی تصریح کرد: اگر به هر دلیلی بین این دو نهاد هماهنگی لازم نباشد، اهداف تربیتی نه‌تنها یکدیگر را تکمیل و تقویت نمی‌کند بلکه می‌تواند در تعارض و تقابل با یکدیگر نیز قرار گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی نظام مدون آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد مدرن امروزی پس از رنسانس شکل گرفت و دولت‌ها در گذر زمان رفته رفته زمام تعلیم و تربیت را از خانواده جدا کرده و خود متولی آن شدند.

وی ادامه داد: این روند در بسیاری از کشورها فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرد و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود.

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت تا پیش از انقلاب بیش از آنکه متوجه مدارس دولتی باشد در سبک و سیاق سنتی از جمله مکتبخانه‌ها دنبال می‌شد و عمده بار آموزش‌ها نیز بر دوش پدر و مادر خانه بود.

نوید با بیان اینکه پیش از انقلاب به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و تعارضات بین نظام حاکم با جامعه اسلامی، بسیاری از خانواده‌ها از سپردن فرزندان خود به نظام آموزشی کشور خودداری می‌کردند، خاطرنشان کرد: این تعارض بیشتر ریشه فرهنگی و اعتقادی داشت و خانواده‌ها از بیم غفلت در تربیت دینی فرزندان خود، از سپردن بچه‌ها به مدارس دولتی امتناع می‌کردند و تقریبا بار غالب تعلیم و تربیت متوجه خانه و خانواده بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از انقلاب خصوصا در دهه اول آن به دلیل حسن اعتماد مردم به نظام و انقلاب اسلامی در نگرشی متفاوت به یکباره بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش آموزش و پرورش رسمی کشور و مدارس افتاد، اظهار داشت: این تغییر اساسی تا جایی که پیش رفت که خانواده‌ها همه رسالت تربیتی فرزندان خود را و به اصطلاح ریش و قیچی را به آموزش و پرورش واگذار کردند.

این مقام مسئول یادآور شد: این امر خصوصا برای دانش‌آموزان دختر نمود بیشتری داشت به طوری که از نسبت 37 درصد به تقریبا مساوی رسید و 49 درصد دانش‌آموزان را دختران تشکیل دادند.

وی در ادامه بیان داشت: در دهه دوم انقلاب رفته رفته متولیان نظام تعلیم و تربیت متوجه این نکته شدند که واگذاری 100 درصد امور به آموزش و پرورش و عدم مشارکت خانواده‌ها نمی‌تواند اهداف ترسیمی را محقق کند.

به گفته نوید، پس از پایش این روند، خانواده‌ها دریافتند در امر تعلیم و تربیت چه بخشی را خود عهده‌دار شوند و چه بخشی را به آموزش و وپرورش واگذار کنند، لذا تقریبا یک جریان متعادل بر این مهم حاکم شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در ادامه این نگرش نوین برای ایجاد هماهنگی و وحدت رویه باید یک حلقه واسطی بین دو نهاد هماهنگی لازم را به وجود می‌آورد که این امر فلسفه وجودی انجمن‌های اولیا و مربیان را به شکل هدفمند و قانونمند تشکیل داد.


5008614
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است