«اله یار اسعدی» روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط حاضر، تمام رسوب های دریای خزر از آستارا به سمت شرق، در استان جمع شده و آبراهه های موجود «خوزینی» و «چپ اوقلی» در استان را، مسدود و غیرقابل دریانوردی کرده است.
وی اضافه کرد: با وجود بازگشایی این آبراهه ها، اما نوع رسوبی که در این منطقه ایجاد شده با غرب مازندران متفاوت است.
اسعدی ادامه داد: رسوب حوزه دریایی استان، لجن است در حالی که در مازندران، ماسه است و با وجود بازگشایی آبراهه ها، دوباره از حریم آن ها به داخل می ریزد و کانال ها را پر می کند.
وی اظهار کرد: متأسفانه اتفاق دیگر در حوزه دریایی استان این است که برای دسترسی به ساحل دریای خزر 17 کیلومتر خلیج داریم که نمی توان هر گونه شمع کوبی را در آن انجام داد و چون منطقه حفاظت شده و زیست محیطی است، محیط زیست جلوی آن را می گیرد.
اسعدی با بیان این که مسوولان و مردم را از داشتن بنادر فعال در استان ناامید نمی کنیم، گفت: در شرایط موجود فقط می توانیم از قابلیت دریانوردی تفریحی و گردشگری دریایی استان استفاده کنیم و خوشبختانه از مصوبات مهم سفر ریاست جمهوری به استان نیز، جزیره آشوراده بود که اگر این مهم اتفاق بیافتد شاهد ایجاد گردشگری دریایی در استان خواهیم بود.
وی، حوزه دریایی استان را از مرز زمینی «کهنه کلباد» در پنج کیلومتری شهرستان بندرگز در غرب گلستان اعلام کرد و ادامه داد: سال 1385 مدیریت بنادر و دریانوردی گلستان از مازندران مجزا شد و دو بندرگز و ترکمن را داشت که اکنون این دو بندر که سبقه آن ها به سالیان دور بر می گردد از انتفاع خدمات دریانوردی خارج شده اند.
اسعدی افزود: این که در محافل سیاسی و اجرایی استان اشاره می کنند که در گذشته دور، بنادر فعال داشتیم و حمل و نقل دریایی در استان صورت می گرفت، باید گفت که به دلیل تفاوت نسل شناورها و بنادر گذشته، امروزه شاهد حضور این نسل در دریای خزر نیستیم.
به گفته وی، در گذشته دور، تناژ شناورها کمتر از 500 و یک هزار تن و آبخورها زیر دو متر و اسکله بنادر و ابنیه فنی مهندسی آن ها، کمتر از 2.5 و سه متر ساخته و شمع گذاری می شد.
اسعدی ادامه داد: اما امروز، دریای خزر شاهد حضور شناورها و کشتی های بالای هفت هزار تن است زیرا که برای صاحبان خطوط کشتیرانی توجیه اقتصادی ندارد که با خط ها و شناورهای پایین تر از یک هزار و 500 تن، کالا جا به جا کنند.
وی اضافه کرد: همچنین هزینه تمام شده برای صاحب کالا مقرون به صرفه نیست و بنادر نیز، کمتر این گونه شناورها و خطوط را پذیرش می کنند و به همین دلیل و چون بنادر گز و ترکمن شرایط قابلیت پهلوگیری این شناورها را ندارند از خدمات دهی به این شناورها محروم مانده اند.
اسعدی با بیان این که انتظار و مطالبه استان این است که بندر فعال داشته باشیم، گفت: دولت و سازمان بنادر و حوزه وزارت راه و شهرسازی، سرمایه ای برای سرمایه گذاری در بنادر را ندارند و صنعت بندرسازی، صنعتی گران است به طوری که ساخت یک مترمربع اسکله بین 15 تا 20 میلیون تومان هزینه دارد و گاهی باید سه تا چهار هزار مترمربع اسکله ساخت و برای همین، دولت سرمایه ای برای سرمایه گذاری در بنادر ندارد.
به گفته وی، برای ساختن موج شکن نیز، گاهی بین 20 تا 35 میلیون تومان هزینه می کنیم و باید موج شکن هایی تا بالای پنج هزار متر طول داشته باشیم و همچنین امروز هر مترمکعب لایروبی در دنیا بین 7 تا 9 دلار هزینه دارد و میلیون ها مترمکعب باید لایروبی شود تا یک کشتی پهلو بگیرد که برای همین، دولت سرمایه ای برای سرمایه گذاری در بنادر ندارد و چون برای بخش خصوصی مقرون به صرفه است نیاز به سرمایه گذاری این بخش داریم.
اسعدی با بیان این که در شرایط موجود، بندر خواجه نفس را در استان داریم، اظهار کرد: هم اینک این بندر را بخش خصوصی در اختیار گرفته و ما نیز حمایت های همه جانبه خود را در سطح استانی و ملی از سرمایه گذار آن داریم تا در آینده نه چندان دور در فاز اول آن، شاهد پهلوگیری کشتی های سوختی باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان اظهار کرد: با توجه به استراتژی که بخش خصوصی برای این بندر ارائه کرده تا کمتر از دو سال آینده، پهلوگیری کشتی های سوختی را در آن خواهیم داشت.
اسعدی متذکر شد: تنها حمایتی که دولت از بخش خصوصی می تواند داشته باشد از طریق صندوق توسعه ملی است که با معرفی سرمایه گذار به این صندوق می توانیم حمایت خود را از سرمایه گذاران در جهت ساخت بنادر در سواحل استان داشته باشیم.
وی در پایان به خدمات دریایی که اکنون در استان ارائه می شود، اشاره کرد و گفت: رسیدگی به تصادم های دریایی بین قایق های صیادی، ثبت شناورها و نظارت بر ساخت و ساز مجاز دریایی در سواحل از جمله این خدمات است.
7464/602 / 1539
5467983